س٫ اردیبهشت ۴ام, ۱۴۰۳

از آخرین وضعیت محله نفرآباد شهرری چه خبر؟

عملیات اجرایی طرح‌های خدماتی در محله نفرآباد شهرری چندی پیش با حضور شهردار تهران آغاز و مقرر شد روند نوسازی بافت فرسوده این محله قدیمی پایتخت تسریع شود و رئیس شورای اسلامی شهرستان ری نیز در این رابطه گفت که فرآیند صدور پروانه در این محله آغاز شده است.

 حدود سه ماه از کلنگ زنی طرح های خدماتی و البته کار جهادی نوسازی محله نفرآباد که یکی از قدیمی ترین محله های ری در مجاورت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) است، می گذرد؛ محله ای که با مشوق های ارائه شده ( از یک طبقه تراکم بیشتر گرفته تا تسهیلات نوسازی) توسط نهادهای مسئول از جمله شهرداری تهران روبرو شده است.

قبل تر از این ماجرا هم با پیگیری های انجام شده در خصوص تخصیص اوراق مشارکت جهت بازآفرینی بافت فرسوده محله نفرآباد شهرری، وزیر کشور با تخصیص اوراق به میزان ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال موافقت کرده بود.

در این رابطه سید احمد علوی عضو شورای شهر تهران با انتشار توییتی از صدور مجوز فروش اوراق مشارکت بازآفرینی محله نفرآباد توسط بانک مرکز به بانک شهر خبر داد و نوشت: با پیگیری های انجام شده بعد سالها همه موانع در مسیر فروش اوراق مشارکت در بازآفرینی محله نفرآباد رفع شد و بانک شهر مجوز فروش دریافت کرد.

وی ادامه داد: حالا شهرداری تهران می باست برای تغییر شرایط نفرآباد به نفع مردم با برنامه ریزی دقیق وارد عمل شود.

به صورت کلی این محله بیش از ۳۰ سال فریز شده بود و ساخت و سازی در آن انجام نمی شد تا اینکه شهرداری تهران دست به کار شد و کلید نوسازی نفرآباد را روشن کرد؛ حالا با حدود گذشت سه ماه رئیس شورای شهرستان ری در یکصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی در این باره گفت: فرآیند صدور پروانه و ساخت هتل در محله نفرآباد آغاز شده است.

جعفر شربیانی با بیان اینکه طرحی با نظر مردم در راستای رونق محله تاریخی نفرآباد تصویب شد، افزود: عملیات اجرایی چند طرح خدماتی توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران انجام و فرایند صدور پروانه نیز آغاز شد و امیدواریم این طرح‌ها به‌زودی در یک زمان کوتاه باعث رونق و احیای محله شود.

وی با بیان اینکه این فرآیند را ادامه خواهیم داد، تاکید کرد: ساخت ۳۳۶ واحد مسکونی، بازگرداندن هویت ایرانی و اسلامی و شور زندگی و حیات به محله نفرآباد پس از ۳۰ سال عقب ماندگی از جمله اقدامات در این منطقه بوده است.

البته شربیانی پیش تر هم گفته بود که ۳۰ سال واماندگی باعث شده بود که یک فضای فرسوده و زشت در مجاورت حرم داشته باشیم و یکی از محلات ۴۰۰ ساله تهران با این وضعیت بد روبرو بود بنابراین اولین مصوبه ما در ششمین دوره شورای شهر تهران تصویب طرح نفرآباد بود.

رئیس شورای شهرستان ری حالا اما به ثمرات این مصوبه اشاره و خاطرنشان کرد: براساس مصوبات بالا دستی ساختمان‌های چهار طبقه در نفرآباد ساخته می‌شود و مراجعه اهالی این محله برای دریافت پروانه ساخت افزایش یافته است.

از سوی دیگر مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در این جلسه با بیان اینکه این محله ارزش فرهنگی بالایی دارد، تاکید کرد: شهرداری به مردم در طراحی ساختمان‌های این محله کمک کند که زیبنده این محله که در جوار حرم حضرت عبدالعظیم قرار دارد، باشد.

۲۰۰ پلاک محله نفرآباد تملک شده است

همچنین شهردار منطقه ۲۰ تهران (شهرری)  با بیان اینکه محله نفرآباد ۵۰۰ پلاک دارد، گفت: ۲۰۰ پلاک پیش از این تملک شده بود که مابقی نیز تملک خواهد شد و حتما به ساخت و ساز با کیفیت و با معماری ایرانی و اسلامی توجه خواهیم کرد.

محمد ناظم رضوی با بیان اینکه شاهد حضور خیران و تولیت آستان مقدس حرم حضرت عبدالعظیم (ع) هستیم، افزود: یک هتل توسط شهردار تهران در این محله کلنگ زنی شده که پیمانکاران آن شرکت‌های اجرایی بنیاد مسکن هستند.

وی تاکید کرد: طرح مترو خط ۶ در ایستگاه حرم مطهر در بخشی از محله نفرآباد قرار دارد و انتظار می‌رود که رقمی به صورت حداقلی در این مسیر در نظر گرفته شود تا بتوان طرح‌های منطقه را پیش برد.

شهردار منطقه ۲۰ تهران با بیان اینکه هشت طرح در محله نفرآباد اجرا می‌شود، اظهار داشت: پارکینگ محله‌ای یکی از طرح‌های این منطقه است که قابلیت تسری به سایر مناطق شهر تهران را دارد.

نفرآباد یکی از محله‌های قدیمی شهرری است که در مجاور حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) قرار دارد؛ این منطقه از شمال به میدان شهرری و از جنوب به بلوار سلمان فارسی می‌رسد.

طرح بازآفرینی و نوسازی این محله به سبک معماری ایرانی-اسلامی برای حفظ هویت محله و احیای آن در اواخر سال ۱۳۹۹ به تصویب کمیسیون ماده پنج شورای پنجم تهران رسید اما در شورای ششم این طرح بازنگری شد و در نهایت با مساعدت دستگاه های متولی یک طبقه تراکم بیشتر و ارائه تسهیلات ویژه برای نوسازی محله در نظر گرفته شد.

منطقه ۲۰ (شهرری) جنوبی‌ترین منطقه شهری شهرداری تهران است و دارای پنج ناحیه داخل محدوده و دو ناحیه خارج محدوده و ۲۱ محله است.

ایرنا

درباره نویسنده