پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

احداث بنا با سبک معماری اسلامی ـ ایرانی در ساری

مدیرکل دفتر فنی استانداری مازندران گفت: طبق همکاری و هماهنگی‌های لازم که میان نظام مهندسی، استانداری و شهرداری ساری شکل گرفته است بنایی به عنوان نمادی از سبک معماری اسلامی ـ ایرانی احداث می‌شود.

به گزارش ایکنا از مازندران، احمد توکلی، مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری مازندران، امروز، ۲۶ مهرماه در نشست خبری که در ساری برگزار شد، گفت: ضوابطی برای شهرسازی تحت عنوان ترویج فرهنگ و سبک معماری اسلامی ـ ایرانی تهیه و ابلاغ شد و در تلاش هستیم تا بتوانیم ساخت بنا با نمای رومی و غربی را کاهش دهیم.

وی افزود: تأثیرپذیری از دین، پایبندی به اصول و سفارشات مذهبی، استفاده فراوان از عناصر تزئینی همچون؛ خوش نویسی، نقوش اسلیمی و هندسی از مشخصات و ویژگی‌های معماری اسلامی است.

مدیرکل دفتر فنی امور عمرانی و حمل و نقل و ترافیک استانداری مازندران تصریح کرد: داشتن مقیاس انسانی، پرهیز از بیهودگی، خودبسندگی یا همان استفاده از مصالح بوم آورد، درون‌گرایی یعنی احترام به حرمت و تفکیک بخش خصوصی از بخش عمومی مخصوصاً در معماری مسکونی و … از اصول معماری اسلامی است.

وی افزود: یک همکاری میان نظام مهندسی، استانداری و شهرداری شکل گرفته که قرار است بنایی به عنوان نماد و سنبلی از سبک معماری اسلامی ـ ایرانی احداث و آن را برای آیندگان معرفی کنیم.

توکلی با بیان اینکه مخالف تنوع نیستیم، گفت: برای عبور از لجام‌گسیختگی در سبک معماری در شهر‌ها در حال حاضر کارگروه‌هایی فعال شده که اگر همت جمعی نیز از سوی مردم باشد ناهنجاری‌های معماری در سطح شهر کاهش پیدا می‌کند. توسعه استان مازندران باید حول محور گردشگری باشد، آن‌طور که تعریف می‌کنیم و هر گردشگری که می‌خواهد بیاید باید خود را با فرهنگ این استان وفق دهد.

وی با بیان اینکه ما باید حمل و نقل عمومی در استان را در حوزه گردشگری فعال کنیم و گردشگران از امکانات رفاهی استان بهره ببرند، افزود: در موضوع اسکله‌ها و سکو‌های گردشگری در سواحل دریا، موافقت اولیه با احداث ۸۰ اسکله انجام شده، ولی به جهت مخالفت دستگاه‌های استعلام شونده، هنوز اجرایی نشده است.

وی در پایان با اشاره به ضرورت چابک‌سازی بدنه شهرداری، افزود: جهت‌گیری شهرداری‌ها باید به سمت فعالیت‌های جدید باشد بنابراین افزایش درآمد پایدار یکی از نیاز‌های این ارگان است.

ایکنا

درباره نویسنده