پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

احداث بازارچه سنتی با سبک معماری ایرانی

مدیریت شهری رزن طی یک‌سال گذشته به دلیل کمبود منابع درآمدی و نبود هماهنگی میان بخش‌های مختلف دخیل در اداره شهر با چالش‌هایی مواجه بوده و تلاش داشته است با وجود کمبودها شهر را بهترین نحو اداره کند.

شهر رزن با ۱۷ هزار نفر جمعیت شمالی‌ترین شهر استان همدان و همجوار با کلان‌شهر قزوین است. شهردار رزن آذرماه ۱۴۰۰ با رأی شورای اسلامی شهر به عنوان شهردار انتخاب شده است.

مدیریت شهری رزن همانند بسیاری از شهرهای کوچک با مشکلات زیادی در اداره و نگهداشت شهر روبه‌رو است؛ بخشی از این مشکلات ساختاری بوده و بخشی دیگر به دلیل کمبود بودجه است، با این وجود طی یک سال گذشته اقدامات شاخصی در حوزه خدماتی و عمرانی انجام شده و شهرداری تلاش داشته است رضایت ساکنان شهر را در سطوح حداقلی برطرف کند.

مهمترین اولویت مدیریت شهری توجه به بخش مسکن، مبلمان شهری و افزایش سرانه‌های شهروندی است، با این وجود تقویت و توسعه زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و عمرانی نیز در دستور کار قرار دارد. در گفت‌وگو با احمد محمدی‌راستی، شهردار رزن مهم‌ترین اقدامات شهرداری در حوزه‌های مختلف را طی یک‌سال گذشته جویا شدیم. مشروح گفت‌وگو در ادامه می‌خوانید.

بودجه سال ۱۴۰۱ بر مبنای چه رقمی پیش‌بینی شده است؟

بودجه سال ۱۴۰۱ شهرداری رزن بر مبنای رقم ۳۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان پیش‌بینی شده و از نظر هزینه با توجه به اجرای پروژه‌های عمرانی، طی شش ماه ابتدای سال جاری تحقق یافته است.

آسفالت‌ریزی معابر و کوچه‌های خاکی شهر به کجا رسیده است؟

طی شش ماه نخست امسال از محل اعتبارات شهرداری و کمک سازمان شهرداری‌ها، هفت هزار تن آسفالت در سطح شهر پخش شده است. محلات تازه‌تأسیس شهر از جمله شهرک ایثارگران و شهرک بهداشت نیاز به آسفالت دارد؛ لذا پروژه آسفالت در معابر این شهرک‌ها در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

محوطه سایت نیروی انتظامی و پلیس راه در مساحت حدود ۱.۵ هکتار زیرسازی و جدول‌گذاری شده و آماده آسفالت‌ریزی است.

برنامه شهرداری برای اجرای پروژه پیاده‌راه‌سازی چیست؟

شهرداری رزن تفاهم‌نامه‌ای با جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش این شهر منعقد کرده است تا بخشی از مسیر عبور عابران پیاده در شهر با استفاده از محدوده مالکیتی این دو اداره، پیاده‌راه شود.

این پروژه به صورت قرارداد مشارکتی میان شهرداری و راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای رزن با اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد تومان اجرایی می‌شود.

پروژه‌های در دست اجرای شهرداری رزن کدام است؟

اصلاح هندسی بلوار امام خمینی (ره) به طول ۷۰۰ متر در دست اجرا است و جابه‌جایی درختان، جمع‌آوری جدول‌های فرسوده، زیرسازی محل رفیوژها و آسفالت آنها به صورت صددرصد تکمیل و حدود ۱۴ کیلومتر عملیات جدول‌گذاری کوچه‌ها و معابر بدون جدول نیز در سطح شهر انجام شده است.

اجرای پروژه پارک دو هکتاری، آذرماه سال گذشته آغاز شد و تاکنون عملیات زیرسازی، احداث رینگ دوچرخه‌سواری، محل پارک خودرو و جدول‌گذاری انجام شده است و پس از اجرای تأسیسات آب و برق و گاز، کف‌سازی و محوطه‌سازی بوستان آغاز می‌شود.

اجرای رفیوژ در قالب جمع‌آوری گاردریل و اجرای بلوار در محدوده شهرک جانبازان تا میدان پلیس راه رزن به طول ۱.۵ کیلومتر انجام شده است. پارک جانبازان این شهر با پیشرفت ۸۰ درصدی و میدان پلیس‌راه با پیشرفت ۵۰ درصدی در دست اجرا است و پیگیری‌ها برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام ادامه دارد.

نورپردازی المان میدان شهدا از دیگر اقدامات شهرداری در راستای زیباسازی شهر بوده و در سال جاری معابر پارک ملت آسفالت و مناسب‌سازی شده است. تالار شهر نیز با مشارکت بخش خصوصی در در دو طبقه و در زیربنای حدود دو هزار مترمربع در حال بهره‌برداری است.

اقدامات شاخص شهرداری در حوزه فضای سبز چیست؟

سرانه فضای سبز ۱۲ مترمربع بوده و شهرداری در ۵۰ درصد معابر اصلی شهر فضای سبز ایجاد کرده است. سال گذشته ۲۰ هزار نوع درخت و بوته گل و گیاه در فضاهای سبز سطح شهر کاشته شد که در حوزه عملکرد فضای سبز شهرداری رزن بی‌سابقه بوده است.

دو پارک دو هکتاری در سطح شهر در دست احداث است و در حال حاضر پارک‌های شهر رزن شش هکتار وسعت دارد که پس از اجرای فضای سبز میدان دو هکتاری شهر و احداث بوستان‌های محله‌ای سرانه فضای سبز شهر افزایش پیدا می‌کند.

فضای سبز شهری رزن به صورت صددرصد با آب غیرشرب آبیاری می‌شود و حتی یک قطره از آب شرب استفاده نمی‌کنیم. آبیاری فضای سبز پارک ملت از طریق سیستم مدرن است، اما فضای سبز بلوارها با تانکر آبیاری می‌شود، از طرفی با توجه به خطی بودن شهر رزن تکمیل و ساماندهی پارک‌ها یکی از اهداف شهرداری در جذب مسافر و گردشگر است.

مشکل کمبود مسکن در شهر رزن برطرف شده است؟

اولویت من در مدیریت شهر، توجه به بخش مسکن شهری، مبلمان شهری و افزایش سرانه‌های شهروندی است، در حوزه تأمین مسکن جزو شهرهای برتر کشور است و توانسته‌ایم ۷۶ هکتار به محدوده شهر با هدف ساخت و تأمین مسکن شهروندان، الحاق کنیم.

اقدامات شهرداری برای مقابله به سیل چیست؟

با توجه به اینکه در ضلع شرقی و غربی شهر رزن دو رودخانه وجود دارد و با توجه به آغاز فصل بارندگی‌ها، کار مطالعاتی با انتخاب مشاور به منظور ایمن‌سازی حریم رودخانه تهیه و به ستاد مدیریت بحران فرستاده شد تا با اجرای طرح‌های مقطعی خطر سیلاب شهر را تهدید نکند.

اقدامات شهرداری در راستای بازآفرینی بافت‌های فرسوده چه بوده است؟

از وسعت ۵۰۰ هکتاری شهر رزن، ۷۰ درصد آن بافت تازه‌تأسیس است. ۹۰ هکتار از مساحت شهر رزن را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد و حدود ۱۰ درصد شهروندان در این بافت‌ها ساکن هستند. شهرداری در راستای نوسازی و ساماندهی بافت فرسوده شهر رزن، عملیات عمرانی و جدول‌گذاری را با هدف بازآفرینی شهری آغاز کرده است.

پروانه ساختمانی با ۵۰ درصد تخفیف به منظور تسهیل فرآیند بازآفرینی برای ساکنان بافت صادر می‌شود. طراحی پروژه ساخت بازارچه سنتی با سبک معماری ایرانی نیز در مساحت دو هزار مترمربع با مشارکت بخش خصوصی در دست اقدام است و پس از اتمام طراحی اجرایی می‌شود.

۵۳ تن قیر رایگان در سال جاری از سوی اداره راه و شهرسازی شهرستان رزن برای اجرای پروژه آسفالت معابر بافت فرسوده شهر تخصیص داده شده است.

طرح جامع شهری رزن به کجا رسید؟

افق طرح جامع شهری رزن به پایان رسیده است و امیدوارم با هماهنگی راه و شهرسازی مشاور طرح جذب و بازنگری انجام شود. طرح جامع نقش بسزایی بر توسعه شهر دارد، به شرط آن که برنامه‌ها و مفاد مندرج در طرح مورد توجه قرار بگیرد و اجرایی شود.

شهرداری چه اقداماتی به منظور حل معضلات ترافیکی شهر انجام داده است؟

پروژه کنارگذر شهر رزن ناتمام مانده و تنها فاز نخست این پروژه حدود ۹۰ درصد تکمیل و اجرایی شده است. اجرای فاز دوم کنار گذر وظیفه راه و شهرسازی شهرستان رزن است و امیدواریم از محل اعتبارات تخصیص داده شده در سفر رئیس‌جمهور به این شهر اجرایی شود.

تاکسی‌ها نقش اصلی را در جابه‌جایی شهروندان در سیستم حمل‌ونقل عمومی شهر رزن دارند. در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه تاکسی مسافران را در این شهر جابه‌جا می‌کنند. حدود پنج درصد تاکسی‌ها فرسوده است و نیاز به نوسازی دارد، اما تاکنون تسهیلات نوسازی پرداخت نشده است.

شهرداری به منظور مدیریت بهتر ترافیک شهر اجرای رفیوژ را در معابر اصلی سطح شهر انجام داده است.

اقدامات شهرداری در حوزه پسماند چه بوده است؟

توجه نکردن شهروندان به پسماندهای شهری معضل اساسی شهر و مدیریت شهری است. شهروندان باید تفکیک زباله را در مبدا انجام دهند. روزانه ۲۵ تن زباله از سطح شهر رزن جمع‌آوری و به محل کارخانه پسماند زباله شهر همدان منتقل می‌شود. در حوزه خدمات شهری ۴۵ نیرو مشغول به فعالیت هستند.

ایمنا

درباره نویسنده