ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

اجرای نمای رومی ساختمان ها در سایه اراده سوداگران ساخت و ساز

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با بیان اینکه اجرای نمای رومی در ساختمان های کشور خلاف قانون است، گفت: متاسفانه شاهد اجرای نمای رومی ساختمان ها به خصوص در نزدیکی آثار فاخر و تاریخی اصفهان هستیم که باید با این سبک معماری مقابله شود.

علی محجوب  در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: گام نخست در ساختمان سازی، طرح معماری بنا است که مهندسین طراح معمار ملزم به رعایت مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان که همان صرفه جویی در مصرف انرژی است، هستند.

وی تاکید کرد: رعایت این اصل اولین گام در صرفه جویی مصرف انرژی و رسیدن به ساختمان های سبز است.

 نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان همچنین درباره دلایل افزایش قیمت ساختمان، اظهار کرد: زمانی که قیمت یک ساختمان افزایش می یابد عوامل مختلفی از جمله زمین در آن بسیار دخیل است، از سوی دیگر عوارض ساخت و ساز، هزینه های ساخت و امور اداری و در نهایت حضور سوداگران در بازار موجب گرانی مسکن شده است، البته صرفا سوداگران دخیل در این گرانی نیستند و کاهش ارزش پول کشور و مباحث اقتصادی سبب شرایط کنونی بازار مسکن شده اند.

وی همچنین در خصوص رواج نماهای رومی در ساختمان اصفهان، گفت: باید توجه داشت که شکل و شمایل هر ساختمان، متعلق به یک منطقه، جغرافیا و فرهنگ خاص همان منطقه است و در ایران نیز با توجه به سابقه تاریخی اش، شاهد رواج برخی آثار فاخر در نمای ساختمان ها هستیم.

عسگری تاکید کرد: متاسفانه رواج نمای رومی و یونانی در ساختمان ها معضلی است که در کشور شاهد آن هستیم در حالیکه این نما متعلق به اروپا بوده و با معماری ایران ارتباطی ندارد.

وی برخورد با نمای رومی ساختمان ها را نیازمند اراده ای وسیع در بین مهندسین طراح و مدیران وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، نظام مهندسی و … دانست و افزود: به طور قطع اجرای نمای رومی در ساختمان های کشور خلاف قانون است، اما در اجرا و عمل با اراده سوداگران ساختمان در حال اجرا است، البته به دنبال کمرنگ شدن این پدیده در ایران هستیم.

نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان با بیان اینکه نمای رومی ساختمان در اصفهان نیز رواج یافته است، تصریح کرد: متاسفانه شاهد اجرای نمای رومی ساختمان ها به خصوص در نزدیکی آثار فاخر و تاریخی اصفهان هستیم که باید با این سبک معماری مقابله شود.

منبع:ایسنا

 

درباره نویسنده