ی٫ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۴۰۳

اجرای طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی نائین

مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش از اجرای طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی و فرهنگی نائین خبر داد.

شهرستان نائین با حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری شرق اصفهان واقع شده است و حدود یک هزار و ۲۰۰ اثر تاریخی و حدود ۹۵ اثر ثبت شده دارد.

بافت شهری قدیم نائین با تأثیر پذیری از عواملی مانند محیط طبیعی، آب و هوا، نیازهای شهر، لزوم امنیت شهر در برابر تهاجم بیگانگان طراحی شده و به طور کلی دارای معماری بسته و درونگرا است؛ عموم فضای معماری و آثار تاریخی در ترکیبی متراکم در کنار یکدیگر و متصل به هم استقرار یافته‌اند؛ در این راستا این بافت خاص شهری هم نیازمند حفاظت از مدرنیته در راستای بازسازی بافت شهری و هم حفظ از آسیب‌های فیزیکی و محیطی است.

علی ابراهیمی در حاشیه بازدید از بافت‌های تاریخی شهرستان نائین در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بر اساس قانون مصوب شده در مجلس در سال ۱۳۹۸، برنامه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی را در دستور کار داریم که بر مبنای آن، فرایند تأمین اعتبار در حال پیگیری است.

وی هدف از این بازدیدها را آشنایی با وضعیت فعلی بافت‌های تاریخی و فرهنگی عنوان و تصریح کرد: نائین دارای غنای تاریخی است و حدود یک ماه گذشته، قرارداد این طرح ویژه بسته شده است؛ هدف از این بازدیدها، مشاهده و آشنایی با وضعیت موجود و طرح پیشنهاداتی برای حل موضوع است.

مدیرکل طراحی شهری بافت‌های واجد ارزش تاکید کرد: امیدواریم طرح تهیه شده در بازه زمانی کوتاهی به نهادهای مربوطه ابلاغ شود و اسناد مورد نیاز در اختیار نهادهای اجرایی قرار گیرد تا شاهد رفع این مسئله باشیم.

مهر

درباره نویسنده