س٫ اردیبهشت ۱۸ام, ۱۴۰۳

اجرای طرح جامع سیما و منظر شهری در کیش

 

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: با هدف صیانت از ارزش‌های معماری و شهرسازی اصیل و بومی و جلوگیری از رواج الگو‌های سعید پورزادی، گفت: در هشتمین جلسه کمیته سیما و منظر شهری مقرر شد شرکت عمران، آب و خدمات با بکارگیری مشاور نسبت به تهیه سند طرح جامع سیما و منظر شهری اقدام کند.

وی افزود: سند جامع ارتقاء کیفی سیما و منظر شهری با بررسی و مطالعات محیطی و بر اساس اهداف بالادستی برنامه‌های دولت و مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی سال ۱۳۸۷ و دستورالعمل ماده ۱۶۹ قانون برنامه پنجم کشور، تهیه و تدوین و توسط شرکت عمران، آب و خدمات کیش اجرایی خواهد شد.

سعید پورزادی با بیان اینکه این سند یکی از طرح‌های جامع توسعه و عمران شهری و یک سند راهبردی برای سیما و منظر شهری است؛ تاکید کرد: صیانت از هویت بومی، ارزش‌های معماری و شهرسازی ایرانی و ارتقاء کیفیت فضا‌های شهری، یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های مهم نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری معماری و شهرسازی کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: نظارت بر نما‌های ساختمان‌های در حال احداث قبل از پایان کار، جلوگیری از درهم ریختگی دیداری و جلوگیری از گسترش نما‌های ناسازگار با فرهنگ بومی جزیره ­کیش، مدیریت هماهنگ در حوزه نمای ساختمانی در راستای نظم دهی به منظر شهری و کاهش موازی ­کاری‌ها از مهمترین اهداف دستورالعمل نحوه تشکیل و مدیریت کمیته‌های ساماندهی سیما و منظر شهری است.

پورزادی گفت: با به کارگیری فن آوری‌های نوین و توجه به مقررات ملی ساختمان، در راستای تحقق مباحث زیبایی شناسی و وحدت بخش در سیما و منظر شهری تلاش می‌شود.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه در این سند به بافت‌های تاریخی و قدیمی، اماکن کسب و کار‌های دریا محور و حفاظت از محیط زیست توجه ویژه‌ای شده است؛ افزود: توجه به مقوله پلان از جایگاه مبلمان و سبزینه‌های شهری، نما از نظر مصالح ساختمانی، رنگ، نوع ساخت و ساز و پایداری آن بر اساس شرایط اقلیمی جزیره کیش و نیز پردازش نمای پنجم یا بام‌ها از مواردی است که در طرح جامع سیما و منظر شهری مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به توجه برخی سرمایه گذاران به نمای پنجم یا بام ساختمان‌ها افزود: در صدد هستیم با اجرای سیاست تشویق، نمای پنجم و جداره‌های ساختمان‌های جزیره کیش را با توجه به شرایط اقلیمی، به صورت سبز و ساختمان‌های سبز مطرح کنیم.

سعید پورزادی، نورپردازی و ایجاد زندگی شبانه در کیش و افزایش آمد و شد در ساعات شبانه را با توجه به شرایط اقلیمی جزیره بسیار با اهمیت و در راستای جذب گردشگر دانست وخاطر نشان کرد: در فرودگاه، بنادر، سواحل، بنا‌های تاریخی و نقاط مختلف جزیره از یک نوع نورپردازی مهندسی شده استفاده خواهد شد و با حداقل مصرف انرژی، سیما و منظر شهری کیش را ارتقاء دهیم.

معاون عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به ساختار، روش و محتوا در ساماندهی سیما و منظر شهری کیش، گفت: ساختار ساماندهی، در کمیته سیما و منظر شهری شکل گرفته است و در تحقق روش اجرای طرح جامع کیش، نیازمند مشارکت‌های و همکاری‌های مردمی در مباحث امور مهندسی می‌باشیم.

وی گفت: در اجرای محتوا نیز به دنبال شکل دادن سیما و منظر مناسب روز و شب در جزیره کیش بر اساس الگو‌های معماری‌های اصیل کشور هستیم.

پورزادی گفت: سرمایه گذاران قبل از اجرای نمای پروژه‌ها، مجوز تاییدیه نما را از کمیته سیما و منظر شهری دریافت کنند.

صداوسیما

درباره نویسنده