ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

اجرای دستور رییس جمهور برای گردشگری آشوراده نبایدمعطل شورای شهرسازی باشد

نماینده حوزه انتخابیه غرب گلستان با اشاره به دستور صریح رییس جمهور برای اجرای «طرح جامع منطقه نمونه گردشگری آشوراده» گفت: نباید برای اجرای دستور قانونی آیت‌الله رییسی معطل برگزاری شورای عالی معماری و شهرسازی بمانیم.

عبدالجلال ایری جمعه در گفتگو اختصاصی با خبرنگار ایرنا گفت: نیازی به تشکیل جلسات مستمر در شورای عالی معماری و شهرسازی با محوریت گردشگری «آشوراده» نیست نباید با بهانه‌های واهی اجرای یک امر قانونی را معطل نگه داشت.

آیت‌الله رئیسی در سفر اسفند ماه ۱۴۰۰ به گلستان تأکید کرده بود «منعی برای عملیاتی شدن پروژه گردشگری در جزیره «آشوراده» وجود ندارد و همه نهادها مکلف به رفع گره‌های پیش‌روی این طرح هستند».

 اجرای دستور رییس جمهور برای گردشگری آشوراده نبایدمعطل شورای شهرسازی باشد

نماینده مردم کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان در مجلس شورای اسلامی افزود: برای اجرای طرح گردشگری در «آشوراده» باید به استناد آخرین مصوبه شورای عالی‌معماری و شهرسازی در سال ۱۳۹۹ استناد کرد و عملیات اجرایی پروژه هر چه سریع‌تر شروع شود.

وی گفت: برخی ساز وکارهای اداری غیرضروری توسعه گلستان در بخش گردشگری را متوقف کرده است باید با اقدام جهادی این موانع برطرف و مصوبات سفر رییس جمهور به گلستان را محقق کنیم. 

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور ١٣ اسفند سال گذشته به گلستان سفر کرد و ۱۲۰ مصوبه در بخش‌های مختلف برای این استان حاصل شد.

به گزارش ایرنا، اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده از سال ۱۳۹۵ در دستور کار مدیران گلستان قرار گرفت و براساس طرح اولیه قرار بود این موضوع در عرصه‌ای به مساحت ۳۸۰ هکتار اجرا شود، دغدغه‌های محیط زیستی سبب شد تا عرصه منظور شده برای این طرح ابتدا به ۳۸ و در ادامه به ۲۲ هکتار کاهش یابد.

مطالعات فاز صفر این پروژه در سال ۱۳۹۵ براساس ملاحظات زیست محیطی انجام شد و این طرح در سال ۱۳۹۶ با ذکر الزامات در کمیته ملی محیط زیست به تصویب رسید و در سال ۹۷ کمیته طبیعت‌گردی سازمان میراث فرهنگی و در سال ۱۳۹۹ شورای عالی معماری و شهرسازی با ذکر جزییات و الزاماتی مجوز اولیه این طرح را تصویب کرد.

براساس مجوز محیط زیست برق مورد نیاز برای طرح طبیعت گردی «آشوراده» از محل پنل‌ها و نیروگاه خورشیدی و آب مصرفی با جمع‌آوری آب باران تامین خواهد شد.
همچنین طبق مجوز محیط زیست امکان حضور و طبیعت‌گردی ۵۰۰ نفر به صورت روزانه وجود دارد .

 اجرای دستور رییس جمهور برای گردشگری آشوراده نبایدمعطل شورای شهرسازی باشد

 هر گونه اجرای عملیات در داخل پهنه ۲۲ هکتاری جزیره «آشوراده» براساس واگذاری موقت به سرمایه‌گذار انجام می‌شود و براساس ضوابط و مقررات محیط زیست امکان واگذاری قطعی اراضی وجود ندارد.

ایرنا

درباره نویسنده