چ٫ اردیبهشت ۱۲ام, ۱۴۰۳

اتومیوم ؛شگفتی اتمی شکل معماری بروکسل

اتومیوم سازه غول‌آسایی در محوطه هیسِل بروکسل است که امروزه پربازدیدترین جاذبه شهر محسوب می‌شود. هر کدام از گوی‌های این سازه به منظور خاصی استفاده می‌شوند.

اَتومیوم(Atomium)، بنایی است که برای نمایشگاه بین المللی بروکسل، بلژیک به نام (Expo 58) در سال ۱۹۵۸ ساخته شد. طرح اولیه ی ساخت بنا برای برپایی این نمایشگاه، نمایی وارونه از برج ایفل بود، ولی معماری به نام اندره واترکین (Andre Waterkeyn)،ساخت بنایی با طرح اتمی را پیشنهاد کرد که نمایانگر کریستالی از آهن است که ۱۶۵ بیلیون برابر بزرگ شده است. بنای اتومیوم ۱۰۲ متر ارتفاع دارد و نه کره ی فولادی به شکل کریستال آهن به آن متصل است. این بنا قرار بود به مدت ۶ ماه سرپا بماند، ولی بیش از پنجاه سال است که اتومیوم به عنوان نماد معماری نوین بلژیک در جای خود باقی مانده است.

سازه اتومیوم در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ مورد بازسازی قرار گرفت و به‌جای آلومینیوم رنگ پریده و قدیمی که از سال ۱۹۵۸ روی آن قرار داشت، فولاد براق ضدزنگ جایگزین شد. از آنجا که خرید فولاد، به پول زیادی نیاز داشت، قطعه‌های آلومینیوم را به‌عنوان خاطره و یادبود به مردم فروختند. قطعه‌ای با طول حدود دو متر نیز به قیمت ۱۰۰۰ پوند به فروش رسید. در طول بازسازی، آزمایش‌هایی برای اطمینان از امنیت آن انجام شد و به‌دلیل اینکه امکان سرنگونی سازه با باد ۸۰ کیلومتر بر ساعت وجود داشت، برای افزایش مقاومت، ستونی دیگر به آن اضافه شد.

در گوی بالایی، یک رستوران با نماهایی ۳۶۰ درجه و گنجایش ۱۴۰ نفر وجود داد. شما به وسیله یک آسانسور که در پایین سازه قرار دارد می‌توانید به آنجا برسید. چهار گوی دیگر نیز به روی عموم باز بوده و تنها به وسیله آسانسور قابل دسترس هستند. این گوی‌ها قابلیت گنجایش حدود ۲۵۰ بازدیدکننده را دارند. آسانسورهایی داخل این سازه، از بلندترین نمونه‌های نوع خود در اروپا هستند. سه عدد از گوی‌های بالایی نیز مخصوص رویدادها می‌باشند. یک گوی هم مخصوص کودکان در نظر گرفته شده که برای رویدادهای آموزشی استفاده می‌شود و کودکان حتی می‌توانند در آن بخوابند.

در داخل این سازه می‌توانید علاوه بر یک نمایشگاه دائمی درباره‌ی نمایشگاه جهانی سال ۱۹۵۸، از فضای داخلی ساختمان اتومیوم نیز دیدن کنید. یک نمایشگاه موقت نیز در این محل برگزار می‌شود که حدودا سالی یک بار تغییر می‌کند؛ برای مثال، نمایشگاه سال ۲۰۱۷ به پروازهای تجاری لوکس در قرن بیستم اختصاص داشت.

در گوی شماره ۴ نمایشگاهی از تصاویر تاریخی به صورت دائمی برپاست که گردشگران از آن بازدید به عمل می آورند، در گوی شماره پنج گالری صنایع دستی بلژیک ، در گوی شماره هفت وسایلی علمی و آموزشی به فروش می رسد و در بخش ورودی غرفه های مواد غذایی و خوراکی تعبیه شده است.

از سایر بخش های اتومیوم می توان به رستوران پانورامیک ، یک بخش اقامتی ، سالن برپایی جلسات ، اطلاعات و تاکسی سرویس اشاره کرد که در صورت لزوم می توانید از هر یک از آنها استفاده کنید .

طراحی سازه ای که حامل پیام دوستی است

می گویند اگر در هر کاری کمی عشق را چاشنی کنید ، آن جزء بهترین ها خواهد شد.

شاید هم راز این بنای جادوانه عشقی است که معمارش چاشنی آن کرده و تا به همین امروز که نیم قرن از عمر آن می گذرد هر ساله هزاران بازدید کننده دارد.

نمای ظاهری آن مانند اتمی است که ۱۶۵ میلیارد بار بزرگ  شده است.

این سازه از ۹ گلوله فولادی با قطر ۱۸ متر ساخته شده که این گلوله ها توسط ۲۰ لوله به هم متصل شده اند.

تکیه گاه این ۹ گلوله و ۲۰ لوله ، ۳ ستون محکم و استوار است.

شکل ظاهری آن به گونه ای است که یک گلوله در مرکز و ۸ گلوله دیگر در اطراف آن قرار داده شده اند و برای جابه جایی مسافران از آسانسوری استفاده می شود که ۵ متر بر ثانیه سرعت دارد.

البته به جز آسانسور پله های برقی هم در دسترس هستند.

 

فاطمه نصرتی

درباره نویسنده