ج٫ فروردین ۱۰ام, ۱۴۰۳

ابن طولون از زیباترین مساجد جهان

 

مشهور است که قاهره دارای قدیمی ترین و زیباترین مساجد جهان است. اگرچه مردم علاقه بسیار زیادی به مساجد تاریخی و سبک معماری شاخص آنها دارند اما به نظر می رسد برخی از مساجد که در چند سال گذشته ساخته شده اند نیز  همان سطح ظرافت و محبوبیت مساجد قدیمی را دارا هستند.

برخی از مساجد قاهره را شهروندان و گردشگران می شناسند و این مساجد به دلیل معماری ، رنگ و یا تاریخچه ای که در مورد آنها وجود دارد بسیار مشهور و محبوب هستند.

 اینها پنج مسجد جذاب هستند که هر شهروند مصری و یا هر گردشگری می تواند از آنها بازدید کند و لذت ببرد ، چه برای یک تجربه مذهبی به یاد ماندنی در مراسم و اعیاد مذهبی مانند عید و چه برای لذت بردن از زیبایی های مساجد.

 

مسجد ابن طولون

مسجد ابن طولون که در سیده زینب قاهره واقع شده است ، یکی از قدیمی ترین مساجد این شهر است. این بنا توسط ابن طولون ساخته شد که در قرن نهم فرماندار الفسطاط بود.

فسطاط اولین پایتخت مصر در دوره حکمرانی مسلمانان بود. این شهر را یکی از سرداران مسلمان بلافاصله پس از فتح مصر به دست مسلمانان به همراه مسجد عمرو ، اولین مسجد بنا شده در مصر و سراسر آفریقا بنا کرد.

این مسجد با داشتن یک چشمه آب در حیاط ، یک مناره ،دو گنبد ، یک مجموعه بزرگ از تزئینات گچی و یک سالن بزرگ ، یک مکان مذهبی منحصر به فرد است که باید از آن دیدن کرد.

 این مسجد در نزدیکی مسجد «سلطان حسن» و ارگ «صلاح الدین» و موزه «گایر اندرسون» قرار دارد ، بنابراین می توان از هر چهار مکان به عنوان آثار باستانی قاهره به طور یکجا بازدید کرد.

 

 

مسجد الفتاح العلیم

مسجد الفتاح العلیم که در سال ۲۰۱۹ به عنوان بزرگترین مسجد مصر و یکی از بزرگترین مساجد جهان افتتاح شد ، یک بنای بزرگ با یک معماری با شکوه است.

 این مسجد با مساحت ۱۰۶ آکر دارای سالنی است که می تواند  17 هزار نمازگزار را در خود جای می دهد .

این مسجد همچنین حیاطی دارد که نزدیک به ۸۰۰۰ نمازگزار می توانند در آنجا نماز به جای بیاورند.

 

 

مسجد محمد علی

این مسجد توسط معمار ترک «یوسف بوشناق»، طراحی و برای محمد علی ، حاکم مصر از سال ۱۸۰۵ تا ۱۸۴۹ ساخته شد.

مسجد «محمد علی» بنا به درخواست «محمد علی باشا» بر اساس سبک معماری عثمانی ساخته شده است.

این مسجد « آلاباستر » نیز نامیده می شود زیرا دیوارهای داخلی و خارجی آن به زیبایی با آلاستر پوشانده شده اند. رُخام گچی یا آلاباستر نوع توده‌ای ریزدانه سنگ گچ است که متراکم، چرب مانند، بی‌رنگ یا سفید است.

 بارگاه بیرونی باز شامل یک برج ساعت مسی است که توسط «لوئیس فیلیپ» فرانسه در سال ۱۸۴۵ میلادی به محمد علی پاشا هدیه داده شده است.

مناره های دوقلوی این مسجد با ارتفاع هر کدام ۸۴ متر،مرتفع ترین سازه های کشور هستند. آرامگاه باشکوه مرمر سفید «محمد علی پاشا» در سمت راست ورودی قرار دارد.

 

 

مسجد الشرطه

این مسجد در حال حاضر یکی از مشهورترین مساجد در سراسر مصر است که مراسم عروسی و ادای سوگند زوجین در آنجا برگزار می شود .صرفنظر از محل زوجین ماه ها قبل این مسجد را رزرو می کنند تا روز ویژه ازدواج خود را خود را در این بنای شاهکار سپری کنند.

طراحی سفید و زیبا و سبک معماری مدرن مسجد که در قاهره نو واقع شده است  آن را به مکانی مناسب برای برگزاری مراسم عروسی ، بازدید و عکس گرفتن تبدیل کرده است.

رنگ سفید خاصی که در این مسجد و تالارهای آن به کار رفته است شباهت به رنگ دیگری در سطح شهر ندارد.

 

مسجد الازهر

مساجد زیادی وجود دارد که می توان از آنها در قاهره بازدید کنید ، اما مسجد الازهر از اهمیت ویژه ای در تاریخ اسلام برخوردار است.

مسجد جامع الازهر از مهمترین مسجدهای مصر و مشهورترین مسجدهای جهان اسلام است.

این مسجد بیش از هزار سال که دارای دو کاربری مسجد و مدرسه است.

مسجد الازهر بین سالهای ۳۵۹ تا ۳۶۱ هجری به دست جوهر صقلی، فرمانده فاطمی و به امر خلیفه معز الدین الله همزمان با بنا نهادن قاهره، ساخته شد. در رمضان سال ۳۶۵ هجری، نخستین فعالیت های دانشگاهی در الازهر آغاز شد و علی ابن نعمان کتاب الاختصار را که نوشته پدرش بود در آنجا قرائت نمود و این نخستین سمینار برگزار شده در الازهر به شمار می آید.

 

با گذشت سالها ، این مرکز به مهمترین قطب تعالیم اسلامی و الهیات اهل سنت در سراسر جهان تبدیل شد.

پنج مناره این مسجد در پنج سبک معماری طراحی شده که نمادی از سلسله های مختلف است.

شبستان

درباره نویسنده