ج٫ اردیبهشت ۱۴ام, ۱۴۰۳

ابلاغ شماره ثبت دو اثر میراث معماری صنعتی خراسان جنوبی به استاندار

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت:براساس مصوبه قانون مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت آثار میراث معماری صنعتی کوره هوفمان فردوس و منبع آب قدیم قاین از سوی دکتر مونسان وزیر میراث فرهنگی که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره‌های ۳۲۸۶۴ و ۳۲۸۶۳ به ثبت رسیده،  به استاندار ابلاغ شد.
 

علی شریعتی منش افزود: آثار معماری صنعتی به سازه‌ها،  بنا‌ها و ساختمان هائی اطلاق می‌شود که در دوران ورود صنعت به کشور ساخته شده اند از جمله ایستگاه‌های راه آهن، سیلو‌ها، پل‌ها، کارخانجات، سد‌ها و کوره‌های آجر پزی و نظایر این آثار.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: در خراسان جنوبی دو اثر کوره هوفمان شهر فردوس و منبع آب آشامیدنی شهر قاین در فهرست میراث ملی قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه کوره  آجرپزی هوفمان باختر شهر فردوس  در سال  ۱۳۵۴  به ارتفاع ۴۰ متر ساخته شده است، افزود: کوره  آجرپزی هوفمان باختر دارای آجرکاری‌های زیبائی در بدنه است که کلمات یا الله و یا علی در آن دیده می‌شود.
 

شریعتی منش گفت: منبع آب شهر قاین به منظور تامین آب آشامیدنی شهر قاین در سال ۱۳۴۲ از بتن ساخته شده که ارتفاع سازه آن ۱۸ متر است و در قسمت شرقی سازه و در ارتفاع بالا، ورق‌های فولادی مثلثی شکل جای داده شده که برای تعیین مقدار آب موجود در منبع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی افزود: طراحی شهری پیرامون این آثار می‌توان آن‌ها را به عنوان فضاهائی برای بازدید مردم و گردشگران آماده کرد.

شریعتی منش گفت: سیلوی بیرجند نیز به عنوان اثر واجد ارزش شناخته شده که  به دلیل ویژگی‌های سازه‌ای و ساختمانی باید حفاظت شود.

 
منبع:صداوسیما

درباره نویسنده