ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

آیا ویلایی سازی مسکن ملی در یزد لغو شده است؟

بر اساس ابلاغ شورای عالی شهرسازی و معماری، واحد‌های نهضت ملی مسکن در ۲۸۱ شهر به صورت آپارتمانی ساخته می‌شود.

به گزارش وزارت راه و شهرسازی فهرست شهر‌هایی را که واحد‌های نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی (یک یا دو طبقه) ساخته می‌شود، اعلام کرد.

بنابر ابلاغ شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، واحد‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌های زیر ۲۵ هزار نفر به صورت ویلایی و در ۲۸۱ شهر به صورت آپارتمانی ساخته می‌شود.

البته در ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری به استان‌ها آمده: «در صورتی که محدودیت زمین دولتی وجود ندارد و امکان تامین زیرساخت وجود دارد، واحد‌های مربوط به نهضت ملی مسکن به صورت قطعات مستقل حیاط‌دار یک یا دو طبقه احداث شود».

به این ترتیب ساخت خانه‌های ویلایی در این شهر‌ها هم به وجود زمین دولتی و امکان تامین زیرساخت مشروط شده است.

اما در حالی که مسئولان استان یزد ماه هاست از متمایز بودن طرح نهضت ملی در این استان و ویلایی سازی این طرح سخن گفته و حتی تعریف و تمجید مسئولان کشور را به همراه داشته است، شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، شیوه ساخت مسکن ملی در شهر‌های یزد، میبد، اردکان، بافق، مهریز و ابرکوه را به صورت آپارتمانی عنوان کرد.

این در حالی است که رئیس جمهور که ۲۲ دی ماه برای مراسم آغاز عملیات اجرایی ساخت ۲۳ هزار و ۶۰۰ منزل طرح نهضت مسکن ملی به مهریز سفر کرده بود، گفت: استان یزد مشکلی بابت زمین ندارد و خانه‌ها به صورت ویلایی و بر اساس فرهنگ این استان ساخته می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی همچنین در جمع مردم استان یزد در خصوص موضوع مسکن خاطرنشان ساخت: یزد استانی پهناور است و برای ساخت مسکن، کمبود زمین در این استان وجود ندارد، طرح‌های متعددی در این زمینه آغاز شده که با همت والای شهروندان این استان و خدمتگزاری دولت، مسئله مسکن به عنوان یک دغدغه در یزد حتما رفع می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی هم در این مراسم با اشاره به اینکه هزار و ۱۰۰ هکتار در استان آماده و تحویل مدیران شده است، گفت: با توجه به آغاز عملیات اجرایی این منازل، نهضت ساخت و ساز از سال آینده در استان یزد راه اندازی می‌شود.

مهرداد بذرپاش افزود: مشکل زمین استان یزد نسبت به سایر استان‌ها کمتر است و بر این اساس، تمرکز بر ساخت و ساز در این طرح به صورت ویلایی است.

حتی وزیر فقید راه و شهرسازی هم در ۲۷ مهرماه سال گذشته گفته بود: در حدود ۹۰۰ شهر کشور که برای تأمین زمین مشکلی نیست و مردم در خانه‌های یک طبقه زندگی می‌کنند زمین‌های ۲۰۰ الی ۲۵۰ متری به همراه تسهیلات در اختیار مردم قرار می‌دهیم و آن‌ها متعهد می‌شوند طی یک سال و نیم خانه‌هایی به صورت ویلایی بسازند، این قرار داد میان وزارت راه و سازنده که مردم هستند، ایجاد می‌شود.

رستم قاسمی تأکید کرد: در مرکز استان یزد حدود ۴۰ هزار واحد مسکونی تک واحدی به مردم داده خواهد شد. در سایر استان‌ها نیز به دنبال اجرای این طرح و تغییر نظام شهرسازی هستیم.

 

مهران فاطمی خاطرنشان ساخت: براساس تصمیم گیری‌های انجام شده، متراژ واحد‌ها در شهر یزد به ۲۴۰ تا ۲۵۰ مترمربع، در منطقه حسن آباد یزد به ۳۵۰ مترمربع، در شهرستان‌های دارای زمین به ۲۵۰ مترمربع و در شهرستان‌های با محدودیت زمین به ۱۸۰ تا ۲۰۰ مترمربع رسیده است.

وی با اشاره به اینکه پهنه هزار هکتاری در نظر گرفته شده که در حال حاضر طرح آماده سازی ۴۰۰ هکتار آن نهایی و اقدامات لازم انجام شده است، ادامه داد: این شهر براساس معماری اسلامی ـ ایرانی ـ یزدی طراحی و پیاده سازی خواهد شد و در طراحی‌های تمام پیوست‌های فرهنگی و اجتماعی دیده شده است.

استاندار با بیان اینکه احداث ۲۵ هزار واحد در یک سایت، به منزله ایجاد شهر جدید در استان خواهد بود، اظهار داشت: این شهر جدید در شش مرحله تعریف شده و به زودی پلاک، بلوک و محله واحد مسکونی هر یک از افراد واجد شرایط اعلام می‌شود.

وی استان یزد را در طرح نهضت ملی مسکن به عنوان الگوی ویلایی‌سازی در کشور معرفی کرد و افزود: ما در کمترین زمان و با کمترین هزینه‌ها مسکن مورد نیاز مردم را خواهیم ساخت.

مدیرکل راه و شهرسازی یزد هم از انتخاب استان یزد در کشور به عنوان پایلوت اجرای طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی سخن گفت و بیان داشت: برای واحد‌های این طرح زمین در قالب قطعات ۲۴۰ و ۲۵۰ متری در نظر گرفته شده است و در همه شهر‌ها حتی یزد نیز واحد‌های این طرح به صورت ویلایی یک طبقه ساخته می‌شود.

احسان خواجه رضایی ادامه داد: اراضی ۳۷۷ هکتاری شهرک پردیس زندگی در جاده یزد به تفت، اراضی ۴۰۰ هکتاری در محله حسن آباد و اراضی ۴۰۰ هکتاری در ابتدای جاده یزد ـ بافق نیز از جمله نقاطی است که قرار است واحد‌های طرح نهضت ملی مسکن به صورت ویلایی در آنجا ساخته شود.

البته در ابلاغیه شورای عالی شهرسازی و معماری آمده که «در صورتی که محدودیت زمین دولتی وجود ندارد و امکان تامین زیرساخت وجود دارد، واحد‌های مربوط به نهضت ملی مسکن به صورت قطعات مستقل حیاط‌دار یک یا دو طبقه احداث شود».

استان یزد بر اساس گفته استاندار و مدیرکل راه و شهرسازی مشکلی از نظر زمین نداشته و زمین برای ویلایی سازی این طرح فراهم است.

مسئولان می‌گویند که کندی پیشرفت طرح نهضت ملی به دلیل تاخیر شورای عالی شهرسازی و معماری کشور صورت گرفته و به گفته استاندار یزد، برای ۶۰ هزار نفر زمین تامین شده، اما متاسفانه روند تصویب این زمین‌ها در شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، زمان بر است.

حال باید منتظر ماند و دید که در پرتو عدم وجود مشکل زمین، آیا شاهد ساخت مسکن طرح نهضت ملی در استان یزد به صورت ویلایی خواهیم بود یا شورای عالی شهرسازی و معماری کشور نظر دیگری دارد.

صداوسیما

درباره نویسنده