آیا معماری میتواند غیرمادی باشد؟

فناوریهای جدید دنیای دیجیتال باعث تغییراتی در معماری و شهرسازی شدهاند. مصالح جدید، فنون جدید ساختوساز و روشهای جدید تولید نحوه طراحی و تفکر ما را درمورد معماری تغییر داده است. علاوهبراین، فناوریها جدید امکان تعامل بین جامعه و معماری را آشکارتر کردهاند و درک معماری و هدف آنرا تغییر دادند. بهگزارش هنرآنلاین؛ لونکه گوردین و رالف ناوتا دو هنرمند آلمانی از استودیو دریفت اخیراً مداخلهای را در ساختمانهای تاریخی اروپا بااستفادهاز هواپیماهای بدون سرنشین با نور برای تکمیل ساختمانهای ناتمام یا تخریبشده ارائه کردند.
ایده اصلی اینبودکه فناوریهای جدید را با تکنیکهای ساخت قدیمی این ساختمانها مرتبط کنند. نتیجه آن تصاویریست که از معماری برای علامتگذاری جدید و قدیم استفاده میکنند که اشاره به آنچه در گذشته بوده و چهچیزی میتواند در آینده باشد را درمعرضدید قرار میدهد که براساس جدیدترین بحثها بهنظر میرسد به تکنولوژیهای دیجیتال اشاره دارد. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده دو ابزاری هستند که به بخشی از زندگی روزمره دفاتر معماری و شهرسازی تبدیل شدهاند.
بااستفادهاز نرمافزارهای تخصصی، میتوان وارد پروژههای ناتمام و ساخته نشده شد تا به مشتریان تجربیات زندهای ارائه داد. متاورس نیز گزینههایی را برای رویارویی با معماری ساخته شده و امکاناتی را برای طراحی و ساخت کل شهرها در دنیای مجازی بهارمغان میآورد. متاورس نام محبوب دنیای مجازی، احتمالیست که بهدنبال تکرار دنیای موجود و درعینحال یافتن راههای دیگری برای زندگی و تعامل است. استفاده از ابزارهایی مانند اینترنت و واقعیت افزوده درزمینه معماری، وجود آنچه را که با خنثیکردن محدودیتهای ذاتی ماده، مانند منابعطبیعی، مالی و حتی قوانین فیزیک ساختهشده را زیرسؤال میبرد. معماری میتواند ازطریق طراحی در ماورای جهان به یک تجربه مجازی تبدیل شود نه یک تجربه ساخته شده، جاییکه امکان کاوش در اشکال و فضاها تقریباً بیپایان وجود دارد.
معماری از نیاز به پناهدادن به جوامع در برابر آبوهوا، شکارچیان، دستکاری مواد موجود در طبیعت تکامل یافته. درطولسالها، معماری بهدنبال درک مصالح و ترکیب آنها برای ساخت بوده است. نیازهای اجتماعی و فرهنگی و همچنین تکامل تکنیکهای ساختوساز به فضاهایی که امروز با آن روبرو هستیم، کمک کرده است. درطولتاریخ، تولیدات معماری دگرگونیهای متعدد را پشتسر گذاشته که در محیطهای ساختهشده قابلمشاهده است. در گذشته، سایتهای ساختوساز، شیوههای آموزشی و جمعی بودند ولی درحالحاضر به محیطهای سریعتر، کارآمدتر و کنترلشدهتر تبدیل شدهاند. ا
بزار دیجیتال همچنین میتوانند با محیط ساختهشده تداخل داشته باشند یا حتی سؤالات جدیدی را برای معماری تحمیل کنند، همانطورکه صنعتیشدن برای تغییر در تولید که منجر به تغییر رسمی و زیباییشناختی در معماری نیز شد، مهم و اساسی بود. با غیرمادی ساختن معماری، ما نمیتوانیم به عناصر اساسی نگاه کنیم: روشی که ما از فضا و محیط ساختهشده استفاده میکنیم روابط اجتماعی موجود در مصالح و تکنیکهای موجود درآندوره را آشکار میکند؛ بنابراین با درک گستردهتر معماری بهعنوان یک فرآیند تولید که فراتر از فضای حاصل و تجربه اجتماعیست، میتوان به اینموضوع فکر کرد که چگونه ابزارهای مجازی باید بیش از یک ابزار دراختیار ما باشند تا به تکامل محیط ساختهشده و مسکونی بیفزایند.
سایه نیوز
درباره نویسنده
نویسنده