ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

معرفی خانه اسدی بشرویه

از ویژگی‌های بسیار مهم معماری آن می ‌توان به وجود قسمت ‌های مختلفی همچون کلاه فرنگی، تزئینات دندانه موشی در سردر خانه، حیاط و بادگیرها اشاره کرد. نوع ساخت ایوان جنوبی بسیار منحصربفرد است. حتی وقتی از وجود یک بادگیر در داخل حوض خانه مطلع می‌شوید.

 

شهرستان بشرویه به بهشت باستانی ایران معروف است و در بین شهرهای کوچک تاریخی و خشت و گلی ایران، رتبه دهم را دارد. خانه اسدی شهر بشرویه هم یکی از اماکن تاریخی است که زیبایی معماری آن وصف برانگیز است. این خانه بخشی از خانه تاریخی مستوفی یا در واقع اندرونی (مَحرم خانه) این مجموعه در دوران قاجار بوده است.

خانه اسدی بشرویه بنایی خشت و گلی بسیار زیبا و تاریخی است که همانند سایر بناهای این شهرستان، در محله تاریخی میانده واقع شده است. این بنای تاریخی از لحاظ ارزش فرهنگی و معماری با بناهای دیگر این شهر همچون حسینیه حاج علی اشرف، مسجد میانده، آب انبارهای قدیمی، خانه مستوفی، خانه پناهی و غیره قابل مقایسه است. از ویژگی‌ های بسیار مهم معماری آن می ‌توان به وجود قسمت ‌های مختلفی همچون کلاه فرنگی، تزئینات دندانه موشی در سردر خانه، حیاط و بادگیرها اشاره کرد. نوع ساخت ایوان جنوبی بسیار منحصربفرد است. حتی وقتی از وجود یک بادگیر در داخل حوض خانه مطلع می ‌شوید. شگفتی و تعجب سراسر وجود شما را فرا می ‌گیرد.

آیا از خانه اسدی بشرویه دیدن کرده‌اید؟

در اتاق بادگیر خانه، دهانه ‌ای در زیر بادگیر اصلی قرار داده شده تا نسیم خنک پیوسته در سرداب جریان داشته باشد. علاوه بر این اختلاف ارتفاع بین کف خانه با زمینهای اطراف نیز باعث خنک شدن هوای خانه و استحکام بیشتر آن شده است. منزل اسدی بشرویه در کنار خانه مستوفی واقع شده است. طبق بررسی ‌ها مشخص شده که این خانه در واقع بخشی از خانه تاریخی مستوفی یا اندرونی آن به حساب می ‌آید. بادگیرهای چند جانبه معروف مستوفی به بخش اندرونی (خانه اسدی) متعلق است که از مهمترین ویژگی های این خانه باید به سرداب، هشتی ورودی، تمرکز محوری جبهه جنوبی با مشخصه بادگیرها، اختلاف سطح کف خانه به نسبت زمین های اطراف که این عامل نقش مهمی در تعادل هوایی و استحکام بنا دارد اشاره کرد. این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۷ توسط شهرداری بشرویه مورد مرمت قرار گرفت و اکنون به اقامتگاه بومگردی تبدیل شده است.

سلام نو

درباره نویسنده