پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

آغاز عملیات سامان‌دهی و مرمت جداره‌ بافت تاریخی ماکو آذربایجان غربی

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو از آغاز عملیات سامان‌دهی و مرمت جداره بافت تاریخی این شهرستان با الگوگیری از معماری اصیل منطقه خبر داد.

به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، علی خورابلو با اعلام این مطلب اظهار کرد: فصل ششم مرمت و سامان‌دهی محور گردشگری بافت تاریخی ماکو با الگوگیری از سنگفرش جداره مقابل ساختمان آتش‌نشانی ماکو موسوم به دئیرمان‌اوستو در حال انجام است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ماکو با بیان اینکه اعتبار اختصاص یافته در این فصل برابر با پنج میلیارد ریال است، افزود: در این عملیات با استفاده از لاشه‌سنگ ورقه‌ای تراورتن ماکو در حدود ۳۰۰ مترمربع دیوارچینی و اجرای پی، تثبیت و اصلاح فرورفتگی‌ها و ایجاد شیب مناسب سنگفرش و بندکشی انجام می‌شود.

او ادامه داد: عملیات سامان‌دهی بافت تاریخی ماکو از سال ۱۳۹۶ تا امروز در شش فصل با سامان‌دهی و مرمت جداره پارک خنجرخان شروع و با نماسازی والیبال میدانی، اجرای دیوارهای مسیر حالواقاپان، مرمت پنجره‌ها، دیواره و نرده بیرونی مسجدجامع، بوغدامیدانی و دو فصل سنگفرش مسیر پیاده‌رو خیابان طالقانی از تقاطع امیرکبیر تا چهارراه مرکزی میدان امام حسین و دییرمان اوستو ادامه داشته است.

خورابلو تصریح کرد: با توجه به ضرورت احیای الگوهای بومی و سنتی برای محورهای مختلف بافت تاریخی مطابق با طرح‌های مطالعاتی مصوب و ابلاغی آن از مالکان و بهره‌برداران اصلی این محدوده که قصد اجرای طرح در محدوده بافت تاریخی را دارند درخواست می‌شود حتما از دفترچه الگوی ضوابط بافت تبعیت کنند.

میراث آریا

درباره نویسنده