ش٫ اردیبهشت ۱ام, ۱۴۰۳

آغاز عملیات احداث سایه‌بان جدید رواق دارالحجه در حرم مطهر رضوی

عملیات احداث سایه‌بان جدید ورودی رواق دارالحجه متناسب با معماری اسلامی توسط سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی آغاز شد و تا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

 محمود غفاریان عصادست، معاون طرح و برنامه سازمان فنی و نگهداری حرم مطهر رضوی  درباره دلایل تغییر سازه ورودی رواق دارالحجه گفت: طراحی و ساخت سایه‌بان قدیمی ورودی رواق دارالحجه به دلیل هم‌خوانی نداشتن با نماهای اطراف آن همچون ایوان نقاره‌خانه و ایوان ساعت، نمای ورودی صحن آزادی و صحن جمهوری و معماری مهمانسرای حضرت رضا(ع)، نیازمند تغییر بود.
غفاریان با تشریح طراحی جدید در نظر گرفته شده برای سایه‌بان دارالحجه افزود: در وهله نخست، ارتفاع سازه ورودی رواق دارالحجه کوتاه‌تر در نظر گرفته شد تا سازه‌ الحاقی از دوردست، مقابل دیده شدن سایر نماها را نگیرد. 
وی اضافه کرد: همچنین به جای استفاده از ورق کامپوزیت، این سازه از ۹۰ درصد آجر با تلفیق ۱۰ درصد کاشی استفاده خواهد شد. همچنین به جای قوس و طاق‌های نامتجانس کامپوزیت، چهار دهانه به علاوه قوس‌های معماری اسلامی طراحی شده تا با نماهای پیرامونی تناسب بیشتری داشته باشد و طراحی و مواد و عناصر جدید در برابر سازه‌های تاریخی اطراف خودنمایی نکند.

قدس آنلاین

 

درباره نویسنده