د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

آشنایی با معماری خیره کننده چینی – اسلامی در مساجد اندونزی

طبق شاخص جهانی سفر مسلمانان (GMTI) در سال ۲۰۲۳ کشورهای اندونزی و مالزی به عنوان بهترین مقصد گردشگران مسلمان انتخاب شدند.

مسجد چِنگ هو؛ ترکیبی از معماری اسلامی و چینی

دیوار‌های صورتی، برج‌های قرمز و گنبد سبز مسجد «چِنگ هو» شما را با همزیستی معماری چین و اسلام آشنا می‌کند. برج‌های قرمز رنگ کنار این مسجد دارای ۵ طبقه به عنوان نماد نماز‌های پنجگانه روزانه است. همچنین برج‌های قرمز رنگ به عنوان نمادی از تعداد رکعت‌ نماز‌های روزانه با ارتفاع ۱۷ متر ساخته شده‌اند. مسجد چِنگ هو برای حفظ روابط مسالمت آمیز مردم چینی تبار با مردم شهر «پالم‌بانگ» بنا شد. همچنین بزرگان دین، آموزه‌های اسلام را از طریق همین مسجد به جامعه آموزش دادند. در مسجد چِنگ هو که به عنوان نماد وحدت فرهنگ شناخته می‌شود، آماده آشنایی با گردشگران مسلمان روس و چینی باشید.

وسط ۸۰ هکتار از باغ‌های میوه، یکی از لوکس‌ترین مساجد اسلامی به نام «دیان المهری» قرار دارد. سازنده‌ مسجد دیان المهری تمام گنبد‌ها، ستون‌ها و لوستر‌ها را با طلای خالص ۲۴ عیار ساخته است. حتی برخی از مصالح مانند سنگ گرافیت را از کشورهای دیگر وارد کرده‌اند. مردم حتی برای پیک نیک به فضای سبز اطراف مسجد می‌آیند. با این حال برای رفتن به این مسجد به احتمال زیاد از محله‌های فقیر نشین عبور کنید. در این صورت این سوال پیش می‌آید که آیا پرداخت چنین هزینه‌ای برای ساخت مسجد با وجود نیازمندان، معقول بوده؟

مسجد «بیت‌الرحمن» در حال حاضر ۱۳۰ سال قدمت دارد. البته در بعضی کتب تاریخی تاریخ ساخت مسجد بیت‌الرحمن به سال ۱۶۱۲ و حتی سال ۱۲۹۲ بازمی‌گردد. در مسجد بیت‌الرحمن هفت گنبد به رنگ سیاه در کنار مناره‌های سفید رنگ تصور شما را از زیبایی‌های مسجد عوض می‌کند. مردم، مسجد بیت‌الرحمن را نه تنها یک شاهکار معماری بلکه دارای هویتی مقدس می‌دانند. مسئله به سونامی سال ۲۰۰۴ اندونزی مربوط می‌شود که نیمی از شهر در آن ویران شد. مردم با پناه گرفتن در مسجد بیت الرحمن نجات یافتند و بقای مسجد را مداخله مستقیم الهی دانستند.

مسجد استقلال بزرگ‌ترین معماری و ظرفیت را در میان مساجد آسیای شرقی دارد. حدود ۱۲۰۰۰۰ نفر می‌توانند در این مسجد ۹ هکتاری مشغول عبادت شوند. مسجد استقلال از طرفی به عنوان نماد استقلال ملی اندونزی شناخته می‌شود. همچنین به دلیل قرار گرفتن در کنار کلیسای جامع کاتولیک، مردم آن را نماد تساهل دینی می‌دانند. یکی از نشانه‌های تساهل این است که در زمان کریسمس، ظرفیت پارکینگ مسجد در اختیار مسیحیان قرار می‌گیرد و در زمان اعیاد اسلامی، مسلمانان از ظرفیت‌های کلیسای کاتولیک استفاده می‌کنند.

مسجد جامع دیماک به عنوان اولین مسجد جاوه، در سال ۱۴۷۸ ساخته شد. مسجد جامع دیماک علاوه بر محل عبادت، به پیروی از سنت پیامبر (ص) به عنوان محلی برای حکومت نیز استفاده می‌شد. از نظر معماری، برخلاف مساجد خاورمیانه، هیچ گنبدی روی سقف این مسجد قرار ندارد. به جای آن سقف پلکانی و شیروانی مسجد جامع دیماک شما را یاد سازه‌های دین بودا می‌اندازد. در ورودی مسجد دیماک با نقش‌هایی از گل و گیاه تزیین شده و درون مسجد چهار ستون اصلی چوبی قرار دارند. این ستون‌ها هرکدام یک درخت ۱۶ متری بوده‌اند. در ابتدا مسجد دیماک از چوب ساخته شده بود و بعد‌ها مورد بازسازی قرار گرفت.

حیاط مسجد بزرگ جاوه، با سایه‌بان‌های مکانیکی از حیاط مسجد النبی الگوبرداری شده است. مسجد در مرکز بنای «U» شکل قرار دارد که چهار مناره در اطراف آن سر به فلک کشیده‌اند. گنبد و مناره‌های سفید صدفی در کنار شیروانی‌های قرمز رنگ جلوه متفاوتی از معماری مدرن اسلامی را به نمایش می‌گذارند. درون مسجد نیز سقف‌های طلایی رنگ در کنار سرامیک‌های قهوه‌ای زمین و دیوار‌های سفید و سبز ترکیب عجیبی از رنگ‌های آرامش بخش را به شما نمایش می‌دهد.

در موزه هنرهای اسلامی اندونزی می‌توانید نحوه ورود اسلام به اندونزی و پذیرش این دین توسط مردم این کشور را ببینید. همچنین می‌توانید با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، تاریخ اسلام را از نزدیک لمس کنید. در بخش‌های دیگر موزه می‌توانید شمشیر‌های مسلمانان، زره‌ها و نسخه‌های خطی قرآن را ببینید. اما برای گردش در اندونزی و بازدید از مساجد و موزه‌های این کشور نیاز به یک همراه مسلط به شهر دارید.

تصور کنید خودتان به بازدید از مساجد و جاذبه‌های گردشگری اندونزی بپردازید. در این حالت فقط آن چه که می‌بینید برای‌ شما جذابیت دارد. اما در صورت همراهی تور لیدر، می‌توانید به وقایع تاریخی در ورای دیوار‌های مسجد پی ببرید. همچنین تور لیدر می‌تواند بازدید از جاذبه‌های گردشگری اندونزی را برای شما برنامه ریزی کند. در این صورت اطلاعاتی از قبیل مسیریابی، راهنمای تهیه بلیط و زمان مناسب برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری به شما داده می‌شود. برای برخورداری از راهنمایی‌های تور لیدر باید با تور اندونزی سفر کنید. اما قبل از رزرو تور اندونزی باید درباره هزینه‌ها و نکات قبل از سفر مشاوره بگیرید.

یکی از خدمات اصلی آژانس گردشگری نهال گشت به مسافران، ارائه مشاوره رایگان تخصصی درباره راهنمای رزرو هتل و بلیط هواپیما، قیمت‌ تورها و اطلاعات لازم قبل از سفر است. برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید از طریق شماره ۱۸۳۰-۰۲۶ با ما تماس بگیرید. همچنین برای مشاهده قیمت تورهای خارجی و داخلی می‌توانید به سایت نهال گشت به آدرس nahalgasht.com مراجعه نمایید.

درباره نویسنده