د٫ اردیبهشت ۳۱ام, ۱۴۰۳

آسبادهای نهبندان در انتظار جهانی شدن

شبانی گفت: شرق کشور خواستگاه اندیشه، تفکر و دانش آسبادها است که بر اساس مستندات جغرافیایی شهرستان نهبندان زادگاه این اثر حتی در جهان مطرح شده است لذا این سازه معماری و دانش بومی که برگرفته از اندیشه مردم ایران است که در انتظار جهانی شدن قرار دارد.

حسین شبانی،  امروز (۳ آذر) در حاشیه نمایشگاه صنایع دستی خراسان جنوبی در جمع خبرنگاران گفت: در شهرستان نهبندان ۱۸ محوطه تاریخی مربوط به دوره اشکانی شناسایی شده که برخی بیش از ۱۰۰ هکتار وسعت دارند.

وی ادامه داد: در دوره هخامنشی نهبندان یکی از مهمترین شهرها و ولایات ایران بوده و مستندانی از جمله محوطه کلاته شاپوری استند نهبندان شناسایی شده که کتبه‌ای به زبان پهلوی نیز در آن یافت شده است.

وی با اشاره به شناسایی حدود ۳۲۹ اثر باستانی و ۱۸ محوطه تاریخی طبیعی در شهرستان نهبندان، تصریح کرد: هرچند تصور می‌شود این شهرستان مرزی خشک و بی آب است اما بر خلاف تصورها، بیشترین آثار طبیعی استان در این شهرستان وجود دارد.

شبانی اظهار داشت: وجود ۲۸۴ هزار جنگل‌زار بنه در حدود ۱۰ محوطه طبیعی با درختانی به قدمت بیش از ۵۰۰ سال و بزرگترین تالاب شرق کشور به نام کجی نمکزار با وسعت بیش از ۲۵ هزار هکتار جاذبه‌های این شهرستان است که این تالاب یکی از مهمترین زیستگاه‌های پرندگان مهاجر و زاغ بور می‌باشد.

وی با اشاره به کوه‌های مریخی با وسعت ۲۵ کیلومتر مربع و چهار رودخانه دائمی شهرستان، عنوان کرد: کوه حوری با آبشارها و دره‌های زیبای طبیعی نیز وجود دارد که انتظار می‌رود با همت مسئولان این آثار نیز در فهرست ملی ثبت شود.

مسئول میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نهبندان یادآور شد: از مجموع ۳۲۹ اثر تاکنون ۸۰ اثر ثبت شده و حدود ۲۰ اثر پرونده تشکیل شده و در شرف ثبت آثار ملی قرار دارد.

وی گفت: خراسان جنوبی به عنوان شرق باشکوه در حوزه میراث جهانی حرفی برای گفتن دارد از جمله بیابان لوت که بیشترین تردد خارجی استان را دارد، این اثر که ثبت جهانی شده بدون شک بهترین فرصت و سرمایه استان برای رقابت با دیگر استان‌هاست.

شبانی بیان کرد: شرق کشور خواستگاه اندیشه، تفکر و دانش آسبادها است که بر اساس مستندات جغرافیایی شهرستان نهبندان زادگاه این اثر حتی در جهان مطرح شده است لذا این سازه معماری و دانش بومی که برگرفته از اندیشه مردم ایران است که در انتظار جهانی شدن قرار دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۶ محوطه دارای آسباد در نهبندان، اظهار داشت: با توجه به وجود حدود ۲۹۷ آسباد در استان خراسان جنوبی، این استان از جمله نهبندان، پایتخت آسبادهای ایران است که این می‌تواند بهترین فرصت برای جذب گردشگر و مسافر باشد.

وی با بیان اینکه قلعه شاه‌دژ به عنوان بزرگترین شهر سنگی شرق ایران در نهبندان قرار دارد، عنوان کرد: اردشیر بابکان این قلعه را با هدف حفظ و حراست از شرق ایران و با ظرفیت سه هزار سرباز در مساحت ۷۰ هزار مترمربع احداث کرده است.

این مقام مسئول ادامه داد: این قلعه در تحولات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به ویژه در دوره اسماعیلیان بسیار تاثیرگذار بوده و اکنون برای ثبت جهانی این مهم در حال رایزنی هستیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰ رشته صنایع دستی با فعالیت ۷۰۰ صنعتگر در شهرستان فعال است که از جمله این صنایع می‌توان به جاجیم‌بافی، گلیم‌بافی، تراش سنگ، سوزن‌دوزی، سرخچه‌بافی و چوب اشاره کرد.

شبانی افزود: نهبندان به عنوان پنجمین شهر کشور در زمینه گلیم سوزنی معرفی شده است، همچنین به همت فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته جواهرات سنتی نهبندان احیا و سه کارگاه در شهرستان فعال است.

شبستان

درباره نویسنده