پل شاپوری، پل باستانی لرستان

پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری به آن “طاقِ پیل اِشکِسَه” گفته می شود، بدون شک یکی از شاهکارهای معماری استان لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می رسد.

پل شکسته (شاپوری) در زمان شاپور اول ساسانی همزمان با ساخت قلعه فلک الافلاک در یک کیلومتری جنوب قلعه در شهر خرم آباد ساخته شد. این پل که بیش از ۳۳۰ متر طول دارد از بزرگترین پلهای سنگی ایران است که برای عبور کاروانیان و سپاهیان ایرانی از شوش به سمت هگمتانه احداث شد. پل شکسته تنها پلی در دنیاست که تماماً از سنگ ساخته‌ شده است. این پل عظیم و دیدنی به شماره ۱۰۵۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با پل شاپوری بیشتر آشنا شوید

استان لرستان با موقعیت استراتژیک خود همواره در طول تاریخ به عنوان یکی از مهم ترین گذرگاههای شمال به جنوب کشور مطرح بوده است، بطوریکه این استان در دوران ماد، هخامنشی، ساسانی و اسلامی در مسیر هگمتانه ـ شوش در موقعیت ویژه ای قرار داشته است. به این منظور مسیر های ارتباطی متعددی در دوران مختلف تاریخ در این منطقه احداث شده که پل های گاومیشان، شاپوری، پل آجری، پلدختر، کلهر، کشکان از جمله پلهای تاریخی لرستان هستند که بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت تاریخی دارند و از نظر معماری و هنر پل سازی منحصربه فرد میباشند.

پل شکسته یا پل شاپوری که در گویش لری به آن “طاقِ پیل اِشکِسَه” گفته می شود، بدون شک یکی از شاهکارهای معماری استان لرستان است که عمر آن به دوره ساسانیان و شاپور اول ساسانی می رسد. پل شاپوری در ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک در جنوب شهر خرم‌آباد در استان لرستان واقع شده‌است.

با پل شاپوری بیشتر آشنا شوید

پل شاپوری عامل ارتباط غرب استان لرستان (طرهان) با شرق و از آنجا به خوزستان و تیسفون (پایتخت ساسانیان) بوده‌است. این پل حدود ۲۳۰ متر طول و بیش از ۱۹ چشمه طاق داشته که در حال حاضر فقط  ۵ چشمه طاق از آنها بر جای مانده‌ است. چشمه طاق ‌های پل بصورت جناقی ساخته شده و سبک سازی پل در قسمت طولی پل در زیر روگذر پل صورت گرفته‌است. پایه‌ های پل و موج شکنهای آن به صورت لوزی شش ضلعی از سنگ ساخته شده‌است. مصالح این پل از سنگ، ملات گچ و ساروج است. در ساخت این پل از مصالحی مانند سنگ‌ های قلوه رودخانه‌ای، لاشه سنگ در چشمه طاقها و سنگ‌ های پاکتراش در قسمت پایه‌ ها استفاده گردیده‌ است. کف پل سنگ ‌فرش است که نوع آن سنگ بلوک قرمز بوده که در اثر فرسایش آب از صورت کادر بودن خارج گردیده ‌است. این پل با شماره ۱۰۵۱/۲ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

استان لرستان به عنوان پایتخت پلهای تاریخی ایران  شناخته میشود و پلهای تاریخی آن در کنار آثار شاخص تاریخی سنگ نگاره های میرملاس و هومیان و قلعه باستانی فلک الافلاک در فهرست ثبت موقت جهانی قرار گرفته اند.

مهر

درباره نویسنده


Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/barandat/...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35