نیازمند سواد معماری در مدارس هستیم
همایش «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» صبح امروز چهاردهم اسفندماه با حضور وزیر آموزش و پرورش و معاونین در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.
«یوسف نوری» وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این همایش بیان کرد: یکی از خواسته های ما از ابتدا این بود که دانش آموز را آماده کنیم؛ آنگونه که ظرفیت دارد و برایش فرصت ایجاد کنیم. در مبانی مدیریت می خوانیم که ساختار فیزیکی و کالبدی بر رفتار افراد تاثیر دارد. آموزش و پرورش نیز به دلیل نگاهی که به کودک دارد که نگاهی ابژهگونه نیست، میخواهد دانش آموز را به صورت دیگری نگاه کند بنابراین در آینده نیازمند سواد معماری در مدارس هستیم.
نوری گفت: معدود مدارسی در کشور داریم که با معماری بومی منطقه باشد. البته این گام های اول ماست و می گویند با مشارکت عمومی توسط دستگاه های رسمی باید ابقا و هویت معماری بومی تقویت شود.
نوری افزود: تا حالا این کار اتفاق نیفتاده و انجام این کار رسالت دانشگاه است. متخصصان دانشهای مختلف باید در این امر کمک کنند.البته نمیگوییم فضای مدارس را مجلل بسازیم که فرد در آن فضا گم شود. در سند تحول اولین ویژگی مدرسه ساده بودن است و این سادگی باید در مدرسه دیده شود.
او تاکید کرد: در اردوگاه هایمان چیزی برای دانش آموز نمی بینیم. دانش آموز به اردوگاه میآید برای کشف کردن.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: باید گفتمان سازی کنیم که از فضای کالبدی به فرا کالبدی برویم، به سمت زیباشناختی و هنری برویم تا دانش آموزان فضا برایشان دست آموز باشد.
وزیر اضافه کرد: اگر نگاه ما به دانش آموز ابژه نباشد و او را پژوهشگر ببینیم اهداف اجرا میشود. متخصصان باید نظر بدهند تا فضایی مبتنی بر تحولات آموزش و پرورش طراحی کنیم که آینده نگرانه هم هست. لازم است افراد فعال در دانش بنیانها مثلا به ما بگویند چه چیزهایی در کارگاه یا تجهیزات برای آزمایشگاه های مدارس لازم است. گاهی وسایلی در آزمایشگاه های دانش آموزی می بینیم که مربوط به دوران کودکیهای ماست.
ایلنا
درباره نویسنده
نویسنده