چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

نگرانی فعالان میراث فرهنگی از ساخت مجتمع تجاری در مجاورت منارجنبان

فعالان حوزه گردشگری از ساخت یک مجتمع تجاری تفریحی در نزدیکی منارجنبان ابراز نگرانی کرده‌اند که خبرنگار فارس موضوع را از مسؤولان پیگیری کرده است.

اخیرا فیلمی از ساخت مجتمعی تفریحی، در مجاورت منارجنبان منتشر شده که باعث نگرانی فعالان فضای مجازی و دغدغه‌مندان حوزه گردشگری شد. نگرانی و دغدغه فعالان این است که بنا در حریم منارجنبان که یک بنای تاریخی است، ساخته شده و همین ساخت‌و‌ساز هم اثر مخربی بر بنای تاریخی مجاورش می‌گذارد، همچنین عده‌ای می‌گویند روز‌به‌روز محوطه منارجنبان کوچک و کوچک‌تر می‌شود.

در این خصوص سیدسلمان قاضی‌عسگر، شهردار منطقه ۹ در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص ساخت مجتمع تجاری تفریحی در نزدیکی  منارجنبان بیان کرد: در کنار منارجنبان چند مدرسه مخروبه بوده که وضعیت مناسبی نداشت، مدیران شهرداری در سنوات گذشته تصمیم گرفتند اطراف منارجنبان را ساماندهی کنند؛ زمین‌ها تملک شد برخی مدارس متعلق به اداره اوقاف بود با آن‌ها نیز هماهنگی انجام و تملک شد و مجتمع تجاری تفریحی در همسایگی منارجنبان اکنون در حال احداث است.

علت ساخت مجتمع تفریحی تجاری در مجاورت منارجنبان

وی درخصوص علت احداث این مجتمع نزدیک یک بنای تاریخی توضیح داد: حرائم درجه ۱، درجه ۲ و درجه ۳ براساس ابلاغیه‌ها رعایت شده است؛ احداث پروژه به صورت پلکانی است یعنی در حریمِ درجه ۲ منارجنبان در همکف است و در حریم درجه ۳ و ۴ یک طبقه اضافه می‌شود و در مجموع این مجموعه دو طبقه  دارد.

ارتفاع مجتمع، مورد تایید میراث است

قاضی‌عسگر با اشاره به اینکه  مجوز ساخت مجتمع طبق مقررات، مجوزات و آیین‌نامه‌های میراث فرهنگی است، خاطرنشان کرد:  ارتفاع به صورت پلکانی است، در حرائم تاریخی ارتفاع حداکثر ۵.۵ متر است اینجا نیز از این مقدار بیشتر نخواهد شد  و در  پروانه صادر شده این مقدار ذکر شده و اخیرا به اداره کل راه و شهرسازی مستندات را ارائه کردیم و اشکالی به آن وارد نبود.

شهردار  منطقه ۹ اصفهان با اشاره به سفر رئیس جمهور به اصفهان و بازدید ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از این مجموعه، گفت: وزیر میراث  از نزدیک پروژه را دید و مباحثی مثل احداث سرویس بهداشتی برای منارجنبان و احداث پارکینگ طرح شد و توسط شهرداری انجام خواهد شد.

طراح، از بهترین سنتی‌کاران ایران است

وی درخصوص نمای ساختمان توضیح داد: از همه دغدغه‌مندان دعوت می‌کنم  در این خصوص بحث کارشناسی کنند و پیشنهادات خود را ارائه بدهند، هنوز فرصت هست و قابلیت اصلاح دارد.

قاضی‌عسگر ادامه داد: طراح اینجا یکی از بهترین معماران سنتی‌کار ایران است و اخیرا چند جایزه بین‌المللی معماری کسب کرده، همین پروژه‌ را در یکی از مسابقات بین‌المللی مطرح کرده و به عنوان نامزد طرح برتر است.

شهردار  منطقه ۹ اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه تابلوی شناسنامه ساختمان نصب نشده، اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت:  اگر تابلو را نزدند باید بزنند که البته چیز خاصی نیست و پروژه باید تا سال ۱۴۰۳ تمام شود.

فارس

درباره نویسنده