نقض حریم افراد در سبک معماری منازل امروزی

یک کارشناس معماری گفت: طراحی فضا در معماری سنتی به گونه‌ای بود که در آن حریم افراد حفظ می‌شد، اما امروزه به دلیل مسائل اقتصادی و ضعف نظام آموزشی در معماری به این موضوع توجه نمی‌شود.

مجتبی کنعانی بیان اینکه معماری امروزی صرفاً یک طرح است و با فرهنگ اصیل ایرانی _ اسلامی فاصله دارد، اظهار کرد: نقشه خانه‌های امروزی به گونه‌ای است که ورودی آپارتمان به سالن باز می‌شود و تا انتهای خانه در معرض دید قرار می‌گیرد.

وی افزود: در معماری سنتی حریم افراد حفظ می‌شد و مردم احساس امنیت بیشتری می‌کردند چراکه در ورودی ساختمان هیچ دیدی به درون آن وجود نداشت و حریم افراد در منزلشان حفظ می‌شد و البته این موضوع و توجه ویژه معماران در گذشته نتایج مثبتی دربرداشت.

این کارشناس معماری ادامه داد: حفظ حریم افراد باعث می‌شد بیشتر اوقات در منازل به روی یکدیگر باز باشد و این مهم ارتباط و نزدیکی بیشتری بین افراد و همسایگان ایجاد می‌کرد.

وی با بیان اینکه عوامل اقتصادی و نوع آموزش امروزی باعث تغییر سبک معماری شده است، تصریح کرد: اکنون بازار ساخت و ساز دست سرمایه گذار است نه طراح و معمار؛ همچنین افزایش قیمت‌ها و مقرون به صرفه بودن طرح‌های امروزی از جمله عواملی است که باعث تغییر سبک معماری شده است.

کنعانی تصریح کرد: سبک ایرانی _ اسلامی بر مبنای یک قوانین اجتماعی شکل گرفته و بعد رفتار اجتماعی بر آن تأثیر گذاشته است.

وی با بیان اینکه عوامل مختلفی بر معماری تأثیر گذاشته است و به شکل امروز درآمده است، خاطرنشان کرد: هویت اجتماعی نیز بتدریج شکل گرفته و جایگاه افراد در آن مشخص شده است.

این کارشناس معماری و شهرسازی اضافه کرد: عوامل طبیعی، فرهنگ، مذهب و اعتقادات بر سبک معماری تأثیرگذار بوده است به عنوان مثال در طراحی مجسمه‌ها که چهره انسان یک مقدار کراهت داشته از طرح‌های اسلیمی استفاده می‌شده است.

منبع:ایمنا

درباره نویسنده


Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/barandat/...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35