مهندس‌نماها آفت بازار معماری است

یک کارشناس معماری گفت: انجام کار را باید به افراد متخصص و حرفه‌ای سپرد تا بروز تلفات جانی و مالی در گذر زمان و در حین استفاده و بهره‌برداری به حداقل میزان آن برسد.

نازنین مهجوری افزود: فراهم کردن حیات نو و بازآفرینی منطبق با آداب و رسوم و معماری گذشته و تلفیق با طراحی های روز از مهمترین مولفه‌ها و ضرورت ها در معماری امروز کشورمان است.

وی با بیان اینکه در رشته معماری باید همواره در طرح و سازه ای که ارائه خواهید کرد سماجت داشته باشید، خاطرنشان کرد: البته سماجتی اصولی و بر پایه داده های علمی تا بتوانید آن را عملی کنید.

مهجوری با اشاره به اینکه  درباره درس هایی که باید از ریزش ساختمان متروپل در آبادان آموخت، بیان کرد: یکی از نکات اصلی که باید از ریزش ساختمان متروپل گرفت این است که در بحث شناسایی ساختمان های ناایمن نیز باید کمی جدی تر عمل کنیم. با توجه به کوتاهی هایی که ممکن است در اجرای ضوابط فنی و مهندسی در طول سالیان گذشته صورت گرفته، باید تیمی متشکل از دستگاه های ذی ربط همچون شهرداری و سازمان نظام مهندسی وارد صحنه شده و ساختمان های ناایمن را شناسایی و سپس مراحل ایمن سازی را با جدیت دنبال کنند.

وی با بیان اینکه اکنون در شهر بندرعباس هستند سازه و ساختمان هایی که روزانه مردم زیادی با آن ها سر و کار دارند و وضعیت ایمنی مناسبی ندارند، خاطرنشان کرد: امیدوارم به بحث سازه، طراحی و پیاده سازی اصول فنی دقت بیشتری شود.

این کارشناس معماری با اشاره به اینکه جای تأسف دارد که برخی افراد با گذراندن تنها چند دوره نرم افزار و ساختن صفحه در اینستاگرام خود را مهندس معمار می دانند، عنوان کرد: مشاهده می‌کنیم امروز متأسفانه کارفرما برای کاهش هزینه به این افراد اعتماد کرده و با طرح های کپی دیگران و عدم شناخت کافی از اصول و عدم بهره گیری از اقلام و ملزومات مناسب ساختمان هایی رشد می کنند که به هیچ وجه بر پایه اصول ساخته نشده اند.

وی با بیان اینکه اکنون رشته معماری در بندرعباس بسیار اشباع شده و این موضوع سبب شده برخی افراد سودجو با استفاده از متریال ضعیف که در آینده مشکل زاست در این صنعت ورود کرده و شاهد عدم تناسب در برخی سازه ها باشیم، اظهار کرد: پروژه بوده که کارفرما نیز کار ساخت و ساز را به نگهبان مجموعه سپرده صرفأ برای آنکه هزینه اصولی نکند پس نمی توان توقعی داشت همچین پروزه ای براساس اصول معماری و شهرسازی بالا برود و بتواند از اصول فنی و علمی بهره ببرد.

مهجوری بیان کرد: برای مقاوم سازی یک ساختمان مسکونی باید هزینه تقویت آن ساختمان را ارزیابی کنیم که این مساله به شرایط و نوع ساختمان بستگی دارد، بی‌تردید هزینه تقویت ساختمان به مراتب کمتر از هزینه خسارت ناش‌ی از زلزله است. 

وی اضافه کرد: دستگاه های ذی ربط باید از لحاظ بحث تخصصی، بر روی مقاوم سازی سرمایه‌گذاری مادی و معنوی کند. یکی از این روش‌ها، فرهنگ عمومی است که مردم نسبت به مقاوم سازی حساس باشند. 

این کارشناس معماری با اشاره به این‌که همه باید این را بدانند هر کاری را تنها باید به متخصص آن سپرد، ادامه داد:  همان‌گونه که یک مهندس در کار سایر رشته‌ها دخالت نمی‌کند، باید سایر افراد نیز نسبت به مهندسین معماری بدین گونه باشند.

مهجوری با بیان اینکه اگر قرار است فردی در ساختمان‌سازی سرمایه‌گذاری کند، فقط باید سرمایه‌گذار آن باشد، تصریح کرد: دخالت افراد غیرحرفه‌ای و غیرمتخصص در کارهای فنی و اجرایی توجیهی ندارد، زیرا بدیهی است که عدم تخصص، منجر به بروز اشتباهات مرگبار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه  کم‌کاری، دغل‌بازی و استفاده از مصالح نامرغوب برای سود بیشتر، در ساختمان‌سازی‌ها دیده می‌شود، این اتفاق نیز با حضور مداوم مهندس مجری کم‌تر خواهد شد، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود در ساختمان‌سازی عدم تعهد تمامی سرمایه‌گذاران یا کارفرمایان است، این افراد برای کسب منفعت بیشتر از تعهدات خود چشم‌پوشی می‌کنند. عدم تعهد آنان می‌تواند جان و مال مردم را به خطر بیندازد.

وی بیان کرد: انجام کار را باید به افراد متخصص و حرفه‌ای سپرد تا بروز تلفات جانی و مالی در گذر زمان و در حین استفاده و بهره‌برداری به حداقل میزان آن برسد.

ایسنا

درباره نویسنده


Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/barandat/...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35