پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

معماری داخلی کاروانسرای تاریخی سرخه حصار تهران تخریب و مخدوش شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران اعلام کرد: بر اثر عوامل انسانی شاهد تخریب و مخدوش شدن معماری داخلی کاروانسرای قاجاری سرخه حصار هستیم.

مرتضی ادیب زاده اظهار داشت: این بنای قاجاری در سال ۱۳۸۰ با شماره ۴۶۳۶ در فهرست آثار ملی کشور قرار گرفت که مالکیت آن هم اینک در اختیار بنیاد مستضعفان است.

وی با بیان اینکه تخریب های اساسی در بخش داخلی بنا انجام شده است، افزود: این اتفاق به علت برخی عوامل جوی، عوامل مخرب، دخل و تصرف ها و کاربری های نامناسب توسط عده ای به صورت رسمی و غیر رسمی رخ داده که منظر فرهنگی اثر مخدوش شده است.

وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته همکاری خوبی با بنیاد مستضعفان انجام شده است که بتوان مرمت و حفاظت لازم در کاروانسرای سرخه حصار را شاهد باشیم، گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آمادگی دارد تا همکاری کارشناسی در روند طرح مرمت و اجرای آن در کاروانسرای سرخه حصار با بنیاد مستضعفان داشته باشد.

کاروانسرای سرخه حصار در انتهای بزرگراه شهید یاسینی در شرق پایتخت و در دامنه کوه‌های منتهی به جنگل سرخه‌حصار قرار دارد که تبدیل به محل نگهداری دام شده است.

ایرنا

درباره نویسنده