معماری باغ ارم شیراز
درباره باغ ارم شیراز توصیفهایی در سفرنامههای متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمدهاست. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بودهاست. در زمان زندیه هم کریم خان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید.
در زمان سلطنت ناصرالدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد. این باغ از املاک خاندان قوامی شیراز بود.
این باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شدهاست؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گلها و گیاهان درآمدهاست.
عمارت وسط، هسته مرکزی این باغ محسوب میشود. این ساختمان در زمان قاجاریه و با تقلید از سبک معماری زندیه ساخته شدهاست. این عمارت از نظر معماری، نقاشی، کاشی کاری و گچ بری از شاهکارهای معماری زمان قاجار است.
این عمارت، از سه طبقه، با تزئینات فراوان تشکیل شدهاست. اتاقهای طبقه زیرین که تقریباً زیرزمین هستند، محلی است برای استراحت در روزهای گرم تابستان. تزئینات این اتاقها، کاشیکاریهای رنگین است. دو طبقه بالایی دارای ستونهایی است که از تخت جمشید الهام گرفته شدهاند.
در پیشانی بنا، دو نیمدایره در دو طرف، و یک تابلو بزرگ در وسط قرار گرفته که از ۳ هلال روی هم تشکیل شدهاست. این تابلو، تصاویری از شاهنامه فردوسی و نبرد شاهان قاجار را نشان میدهد.
درشمال غربی شهر شیراز و در کنار شهر باغ زیبایی از دوره قاجاریه باقیمانده که به باغ ارم مشهور است. در سمت جنوب باغ مذکور رودخانه خشک شیراز از شرق به غرب امتداد دارد. وسعت باغ بیش از سه هکتار و از درختان مرکبات و سرو پوشیده شدهاست.
جالبترین قسمت باغ خیابانی است که از شرق به غرب در وسط باغ احداث و در دو طرف آن درختان سرو کاشتهاند و زیبایی خاصی را داراست. در میان درختان سرو این خیابان سرو بلند قامتی است که از دور جلب توجه میکند و بعلت موزون بودن آن آن را سروناز میخوانند. نظیر سرو مذکور در سایر باغهای شیراز دیده نمیشود. صحن باغ را درختان زینتی و سرو و نارنج و انواع گلهای تزئینی پوشانیده و تزئین نمودهاست.
باغ مذکور از آثار دوره ناصری بهشمار میرود و به وسیلهٔ نصیرالملک ساختمان فعلی بنا شدهاست. در این مورد چند کتیبه در نقاط مختلف باغ از نصیرالملک باقی ماندهاست. اولین کتیبه سنگ مرمراست که در بالای سر در ورودی شمال شرقی باغ نصب شده و با خط نستعلیق چنین خوانده میشود: از وزیر شه نصیرالملک راد / دائمش باغ ارم آباد باد
علاوه بر کتیبه فوق شش کتیبه سنگی در نمای شرقی ساختمان به صورت ازاره دیده میشود که همه آنها با خط نستعلیق نقر و در آخر آنها تاریخهای مختلفی به چشم میخورد و نام نصیرالملک در آنها ذکر شدهاست. در آخر کتیبه اولی تاریخ ۱۳۳۹ نوشته شدهاست.
اشعار کتیبه دوم مربوط به شوریده شیرازی شاعر دوره قاجاریه میباشد. کتیبه سوم بیت اول آن تاریخ بنای ساختمان را مشخص میسازد چنین است. ز وزیر شه نصیرالملک راد / دائمش باغ ارم آباد باد
در کتیبه چهارم تاریخ ۱۳۳۹ دیده میشود و اشعار آن مربوط به فصیح الملک شوریده شیرازی است. در کتیبه چهارم نیز رمضان المبارک ۱۳۱۵ دیده میشود و مربوط به تعمیرات بنا در دوره مظفرالدین شاه قاجار میباشد. در کتیبه پنجم در آخر کتیبه چنین خوانده میشود: “حسب مستطاب اجل اشرف آقای نصیرالملک “.
در کتیبه ششم که در سمت چپ و پای ایوان جنوبی نصب شدهاست، چنین خوانده میشود: “خادم اهل بشارت خان بنده درگه نصیرالملک ۱۳۴۰” کتیبههای مذکور مربوط به تعمیراتی است که بهتدریج در این بنای با ارزش صورت گرفتهاست. جالبترین تعمیرات در سالهای اخیر در این بنای ارزنده انجام پذیرفت که به کلی آن را از وضع خراب گذشته خارج نمودهاست.
شش کتیبه سنگی در نمای شرقی ساختمان باغ ارم دیده میشود. کتیبههای سنگی مذکور بر نمای جرزهای طبقه اول نصب و خط همه کتیبهها نستعلیق است. دو کتیبه در زیر ایوان دو ستون سمت راست و دو کتیبه در زیر ایوان دو ستونی بزرگ و دو کتیبه دیگر زیر ایوان دو ستونی سمت راست نصب گردید و به ترتیب کتیبههای مذکور را از سمت راست مورد بررسی قرار میدهیم. اولین کتیبه سمت راست در پای ستون سمت راست ایوان سمت راست نصب شده علینقی الشریف عمل استاد باشی حجار ۱۳۳۹. اشعار مربوط به فصیح الملک شوریده شیرازی است.
تالار آینه
آینه کاری تالار آینه و نقاشیهای جالب رنگ و روغن سقف اتاقها و ایوانها ترمیم گردید. محوطه باغ که به صورت مخروبهای درآمده بود مجدداً تعمیر و با همان طرح اصلی خود ترمیم گردید. قسمت عمده از کاشیکاری نمای جرزها که فرو ریخته بود مجدداً با همان سبک اولیه در محل نصب گردید.
یکی از قسمتهای بسیار جالب این بنا پنجرههای آهنی است که در طبقه اول ساختمان در پای ایوان بزرگ دو ستونی در مدخل سردابه قرار دارد و از نمونههای جالب پنجرههای آهنی در دوره قاجاریه محسوب میشود. قسمت عمده درهای چوبی از چوب ساج تهیه گردید و به همین جهت با گذشت سالها سالم باقیمانده و هیئت اصلی خود را حفظ نمودهاند.
ایوان
کاشی کاری پیشانی ایوان مرکزی و اطراف آن از جالبترین کاشی کاریهای دوره قاجاریه محسوب میشود که نمونه آن در سایر بناهای دوره قاجاریه دیده نمیشود. چه در ساختمان دیوانخانه قوام الملکی یا اندرون زینت الملکی یا سایر بناهای دوره قاجاریه نظیر کتیبه کاشی کاری پیشانی ایوان ساختمان باغ ارم دیده نمیشود و به همین جهت آن را باید از نمونههای منحصربه فرد دانست.
درباره نویسنده
نویسنده