مسجد جامع جماران؛ مسجدی از عهد ناصری با معماری جدید و سنتی

مسجد جامع جماران، مسجدی در خیابان جماران، حسنی‌کیا، کوی نیایش منتهی به میدان اصلی جماران است که در ۱۳۸۱ شمسی تخریب شد و در شهریور ۱۳۸۸ شمسی ساختمان جدید آن به بهره‌برداری رسید.

قدمت مسجد جامع پیشین به اوایل دورۀ ناصری می‌رسید. این مسجد نخستین‌بار در ۱۳۲۵ شمسی به وسیلۀ سید حسن هاشمی علیا (جمارانی)، و بار دیگر در ۱۳۷۰ توسط هیئت امنای مسجد مرمت و بازسازی شده است. مسجد جامع قدیم حدود ۳۵۰ مترمربع مساحت داشت و دارای کاشی‌کاری هایی زیبا بود؛ اما با افزایش جمعیت جماران، این مسجد دیگر پاسخ‌گوی نیاز اهالی نبود. از همین‌رو، برای توسعۀ مسجد، ابتدا منزلی در جنب غربی مسجد به مساحت ۱۰۰ مـ۲ توسط امام جماعت فعلی مسجد  با کمک های مردمی خریداری شد. سپس حاج تقی منایی منزلی را به مساحت ۴۰۰ متر که در شمال مسجد واقع بود، خریداری و زمین آن را به مسجد اهدا کرد و به این ترتیب، زمینی به مساحت ۸۵۰ مترمبرع برای توسعه و بازسازی مسجد در نظر گرفته شد.

در واقع وسعت کم، فرسودگی بنا، و نیاز به مسجدی مدرن که جواب‌گوی احتیاجات محله و منطبق با اهمیت و شهرت بین‌المللی آن باشد، از عوامل اصلی ساخت مسجد جدید بود. سرانجام، ساختمان قدیمی مسجد تخریب و عملیات احداث از ۱۳۸۴ آغاز شد و در شهریور ۱۳۸۸ هم‌زمان با شب عید فطر به بهره‌برداری رسید.

 

 

 

مسجد جامع جماران در دو طبقه به اضافۀ زیرزمین و بالکن بنا شده، و معماری آن زیبا، و آمیزه‌ای از معماری جدید و سنتی است. در پروژۀ ساخت این مسجد حدود ۶۰ گروه پیمانکار در زمینه‌های مختلف به سرپرستی مهندس شاهین همکاری داشتند.

 

 

 

از ویژگی های ساختمان مسجد می‌توان به نمای ساختمان، محراب و گنبد هشتی زیبای آن اشاره کرد. اگزوزهای خروج و تهویۀ هوا، سامانۀ صوتی مسجد، مسئلۀ رفت‌ و آمد و راه تردد (دسترسی ۱۰۰٪ به فضاهای موجود)، سالن مخصوص مراسم ختم یا همایش، نور و روشنایی، محراب، سنگ‌کاری، سرویس های بهداشتی مجزا و کامل در هر طبقه، پردۀ هوایی نامرئی در بالای درِ ورودی برای جلوگیری از ورود هوای سرد در زمستان، آسانسور، راه های خروجی اضطراری در مواقع بروز خطر، سامانۀ گرمایش کف زمین؛ نصب شیشه‌های دو جداره برای جلوگیری از ورود و خروج سرما، گرما و صدا و دیگر موارد اشاره کرد.

 

 

در این مسجد نمازهای یومیه (صبح، ظهر، عصر، مغرب و عشا) همه روزه به صورت جماعت برگزار می‌شود. از کارهای فرهنگی این مسجد می‌توان به انتشار ماهنامۀ جماران و نشریۀ داخلی نور جماران اشاره کرد. در مقابل این مسجد چنار چندصدساله‌ای با قطر بیش از پنج متر وجود دارد.

شبستان

درباره نویسنده


Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/barandat/...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35