ضرورت توجه به معماری ایرانی و اسلامی در ساخت مدارس
وزیر آموزش و پرورش گفت: به موازات توجهی که به ایمنی ساختمان میشود، توجه به معماری و سیمای مدرسه نباید مغفول بماند.
یوسف نوری در نخستین رویداد ملی مدارس آینده، گفت: ایجاد فضای آموزشی متناسب با نیازهای تحصیلی نسل جدید دانشآموزان، باید بر اساس عمل به راهکارها و هدفهای عملیاتی تدوین شده در سند تحول بنیادین باشد که این راهکارها باید در مدرسهسازی به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
وی افزود: آینده با امروز متفاوت خواهد بود و قطعاً نیازها و الزامات نیز تغییر خواهند کرد. بنابراین باید برای آینده دانشآموز و دانشآموزِ آینده برنامهریزی داشته باشیم و از حالا ویژگیهای مدارس آینده را بررسی کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نسلِ جدیدِ مدارس متفاوت از مدارس با تعریف کنونی هستند، خاطرنشان کرد: یکی از اولویتهای مدرسهسازی در افق چشمانداز برخورداری از بهره فناوری آموزشی در سطح معیار و بر اساس استانداردهای آموزشی و رفاهی است. یعنی به همه ابعاد آموزشی و کمکآموزشی در این مدارس توجه شود و زیرساختهای مرتبط با فناوریهای نوین حوزه آموزش مورد توجه قرار گیرد.
وزیر آموزش و پرورش بر اهمیت توجه به سازه و معماری ساختمان مدارس نسل آینده تاکید کرد و گفت: به موازات توجهی که به ایمنی ساختمان میشود، توجه به معماری و سیمای مدرسه نباید مغفول بماند. معماری و ساختار فیزیکی ساختمانها بخشی از هویت یک جامعه است و بر فضای روحی و روانی بهرهمندان اثر میگذارد. بر همین اساس باید در مدرسهسازیها به معماری ایرانی-اسلامی توجه ویژهای کنیم.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ایجاد و متناسبسازی فضاهای تربیتی با ویژگیها و نیازهای دانشآموزان و اقتضائات فرهنگ ایرانی-اسلامی و شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی طبق راهکارهای بیان شده در فصل ششم سند تحول آموزش و پرورش قابل دستیابی است.
شایان ذکر است، طراحی و ساخت فضاهای تربیتی متناسب با برنامه درسی، استانداردهای تربیتی، تحولات جمعیتی، اصول شهرسازی و معماری و شرایط اقلیمی با تاکید بر استفاده از فناوریهای نوین ساخت و تجهیزات آموزشی و رعایت الگوی معماری اسلامی ایرانی و توجه ویژه به نقش محوری نمازخانه در طراحی و معماری اسلامی، متناسبسازی فضاهای فیزیکی، آموزشی و تربیتی با نیازهای ویژه و تفاوتهای جنسیتی دانشآموزان با تاکید بر فراهم آوردن الزامات نهادینهسازی فرهنگ ایمانی و عفاف و پوشش و رعایت احکام محرمیّت در محیط و اهتمام به طراحی، ساخت و تجهیز مناسب نمازخانه، کتابخانه، آزمایشگاه، فضای سبز و فضای ورزشی در تمام مدارس به عنوان محیط تعلیم و تربیت، بخشی از راهکارهای بیان شده در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش هستند که در نخستین رویداد ملی مدارس آینده مورد توجه قرار دارند.
نخستین رویداد ملی مدارس آینده با محوریت نقش فناوریهای نوین در ساخت فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی و با هدف شناسایی فناوری و دانش روز در ساخت فضاهای آموزشی برای حمایت از طرحهای برگزیده و اجرای طرحهای منتخب رویداد در مدارس آینده، در دو بخش محیط کالبدی فضاهای آموزشی و تجهیزات و فناوریهای آموزشی (نرم افزار / سخت افزار) در مدارس آینده و با مشارکت شرکتها و مؤسسات دانشبنیان، شرکتهای مهندسین مشاور، محققان و صاحبان ایده و مراکز تحقیقاتی – آموزشی در حال برگزاری است.
مهر
درباره نویسنده
نویسنده