صارمی: ۳۷ درصد جمعیت تهران در بافت فرسوده ساکن هستند

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با بیان اینکه یک چهارم شهر تهران نیاز به بهسازی، نوسازی و بازآفرینی دارد و فاقد ایمنی در مقابل زلزله است، گفت: ۳۷ درصد جمعیت تهران در همین مساحت یک چهارم و بافت فرسوده سکونت دارند.

 حمیدرضا صارمی معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران روز سه شنبه در جلسه شورای شهر حضور یافت.وی با ارایه گزارشی از اقدامات شهرداری تهران در بافت فرسوده اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در بافت فرسوده به شهرداری کمک کرده است زبان مشترک هر ۲۱ عضو شورای شهر نسبت به بافت فرسوده است.

معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران در ادامه گزارش خود گفت: تا پایان خردادماه ۲۵۰ میلیارد تومان اوراق برای نفرآباد و اجرای ۱۰ پروژه خدمات زیرساختی کارسازی میشود.

صارمی با بیان اینکه بسیاری از اعضای شورای شهر نسبت به بافت فرسوده جنوب شهر تهران تذکراتی را ارائه کردند، گفت: یکی از درخواست‌ها کاهش عرض خیابان شوش و کرمان بود که عرض این خیابان ها از ۴۵ به ۲۰ متر کاهش یافت و کاهش عرض خیابان ظهیری نیز در دستور کار قرار دارد.

معاون شهردار تهران ایجاد باغ راه حضرت زهرا سلام الله علیها در منطقه ۱۸ را نیز از برنامه‌های این معاونت عنوان کرد و گفت: برای ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی رها شده و ناکارآمد نیز طرح تهیه شده که  ۷۵۰ هکتار آن مربوط به کوره‌پزخانه‌ها است.

صارمی بازنگری ضوابط طرح تفصیلی برای ایجاد مشوق‌های طرح مسکن را از دیگر اقدامات این معاونت برشمرد و گفت: اگر بازنگری تصویب شود امسال ۵ هزار پروانه در بافت فرسوده صادر می شود.

وی در بخش دیگری از گزارش خود با بیان اینکه یک چهارم شهر تهران نیاز به بهسازی، نوسازی و بازآفرینی دارد و فاقد ایمنی در مقابل زلزله است، گفت: ۳۷ درصد جمعیت تهران در همین مساحت یک چهارم و بافت فرسوده سکونت دارند.

معاون شهردار تهران در ادامه اعتبار مورد نیاز نوسازی سالانه ۱۰ درصد بافت فرسوده را ۴۴ هزار میلیارد تومان دانست و افزود: دستگاه‌های متولی که قانون مشخص کرده و در بافت فرسوده مسئولیت دارند باید پای کار بیایند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه های عضو ستاد ملی بازآفرینی موضوعات را جدی نمی گیرند، 
اظهار داشت:  تراکم جمعیتی متوسط شهر تهران ۱۳۱ نفر در هر هکتار است اما این عدد در بافت فرسوده ۳۹۱ نفر است.

صارمی در ادامه راهبردهای اصلی برنامه های معاونت شهرسازی را چشم انداز شورای شهر و سیاست ابلاغی دانست و گفت: محله محوری، بازآفرینی عرصه های ناکارآمد، تامین مسکن از جمله این موارد است.

وی گفت: تا کنون ۱۱۹ هزار پلاک فرسوده شامل ۴۶۲ هزار واحد مسکونی نوسازی شده و ۱۷۷ طرح نیز برای محله های ناکارآمد تدوین شده است.

به گفته معاون شهردار تهران، در سال گذشته، یک هزار و ۳۸۴ پروانه نوسازی در بافت فرسوده صادر شده است که این عدد در مقابل سال های گذشته عدد کمی است.

اعضای شورای شهر پس از ارایه گزارش معاون شهردار نشان خود را اعلام کردند.

حرکت برمبنای محله محوری در بافت فرسوده

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از سخنان و ارائه گزارش معاون شهردار تهران گفت: بر اساس تخفیفی که در بافت فرسوده قائل شده بودیم مقرر بود نوسازی در بافت فرسوده، ۱۰۰ درصد از عوارض شهرداری معاف شوند.

وی خواستار نوسازی در بافت فرسوده بر مبنای محله محوری شد.

انتقاد از مشکلات شهروندان ساکن پیرامون ساختمان های میراثی

حجت الاسلام سید محمد آقامیری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با طرح چند پرسش اظهار داشت: در چند ماه گذشته کدام محله را توانستیم به عنوان طرح تشویقی افزایش طبقه بدهید؟

وی با اشاره به اینکه ساختمانهای میراثی برای بافت پیرامون خود مشکلاتی را ایجاد می کنند، به مشکلات شهروندان در بافت فرسوده پرداخت.

آقامیری با اشاره به برج طغرل نیز گفت: نمی دانیم طغرل در زمان حیات خود چه خیری برای شهروندان داشته که اکنون برج آن ، برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده است.

عدم وجود سرانه‌ها علاقه مردم به نوسازی در بافت فرسوده را کم کرد

سید احمد علوی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه در تصمیم گیری برای نوسازی بافت فرسوده مردم محلات چقدر درگیر هستند، گفت: هزینه تمام شده یک ملک در بافت فرسوده با آورده شهروندان یکسان شده است و این موضوع انگیزه شهروندان را از بین برده است.

وی ادامه داد: یکی از عللی که مردم به نوسازی در بافت فرسوده علاقه ندارند، عدم وجود سرانه های آموزشی، رفاهی و خدماتی است.

برنامه های فرهنگی احیای بافت فرسوده چیست؟

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه با توجه به اینکه هر محله از نظر بافت فرهنگی و اجتماعی متفاوت است، کاربست فرهنگی و اجتماعی برای بافت بافت فرسوده باید در نظر گرفته شود.

وی با طرح پرسش دیگر نیز گفت: آیا برنامه ها و بسته های تشویقی نوسازی در مناطق شمالی و جنوبی شهر یکسان است.

آیین‌نامه مقاوم‌سازی و ابنیه تهیه شود

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش معاون شهردار تهران و اقدامات در بافت فرسوده اظهار داشت: یکی از موضوعات در بافت فرسوده این است که کیفیت زندگی و سلامت روانی شهروندان با نوسازی بافت فرسوده افزایش می یابد. 

وی گفت: هرچه زودتر نوسازی انجام شود، کیفیت زندگی شهروندان افزایش یافته و رضایتمندی آنان نیز بیشتر خواهد شد.

پیرهادی با بیان اینکه انتظار می‌رفت معاون شهردار تهران در گزارش خود، انتظارات را از شورای شهر برای رفع موانع نوسازی بافت فرسوده مطرح کند، گفت: تفاهم نامه ای بین شهرداری و وزارت راه اندازی شده است که بر اساس مفاد آن موضوع مقاوم‌سازی مورد تاکید قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اما هنوز آیین نامه مقاوم سازی و ابنیه تنظیم نشده است و ضروری است معاونت شهرسازی پیگیری کند تا این آیین نامه توسط دولت، سازمان نظام مهندسی و شهرداری به نقطه مشخصی برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وجود ساختمان های پرخطر و ناپایدار شهر تهران 
و ساختمان هایی با مشکل سازه و استحکام بنا روبرو هستند، تاکید کرد: ساختمان‌های ناپایدار در معرض خطر در شهر تهران ممکن است اتفاقی مشابه متروپل آبادان را در تهران تکرار کنند.

وی ادامه داد: اکنون بیشتر تسهیلات بافت فرسوده به نوسازی اختصاص می‌یابد اما ساختمان‌های ناپایدار و آنها که مشکل سازه و استحکام بنا دارند
نیز باید مورد توجه قرار گیرند تا دولت نسبت به ارایه تسهیلات برای آنان اقدامات مقتضی را انجام دهد .

شهرداری تاخیر در تخصیص بودجه محله نفر آباد را جبران کند

احمد صادقی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش معاون شهرسازی شهرداری تهران در خصوص بافت فرسوده گفت: محله نفر آباد یکی از محله هایی است که باید برای آن فکری کرد.

وی افزود: سال گذشته شورا مصوبه ای در خصوص تامین منابع مالی برای محله نفر آباد داشت که متاسفانه تاخیر در اجرای این مصوبه توسط شهرداری تهران سبب شد این بودجه هم در زمان خود به این محله اختصاص داده نشود و هم اینکه کم شود.

عضو شورای شهر تهران افزود: این تاخیر سبب شد این بودجه در جاهای دیگر کشور هزینه شود و این در حالی است که محله نفر آباد سالیان سال است با مشکلات عدیده ای مواجه است و ضرورت نوسازی بافت فرسوده در این محله مورد تاکید است.

صادقی گفت: شهرداری تهران باید با در اولویت قرار دادن این محله در اقدامات مربوط به خدمات دهی و نوسازی بافت فرسوده این کسری بودجه را جبران کند.

وی همچنین افزود: ما همواره گفته ایم محله نفر آباد ساخته نمی شود جز با مشارکت مردمی که خود در محله ساکن هستند، و این در حالی است که نه نخبگان و نه کسبه ونه اهالی این محله خیلی در جریان امور و اقدمات نیستند و قرار نمی گیرند و ما این آمادگی را اعلام می کنیم که برای مشارکت این افراد از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

چهار پیشنهاد تحول آفرین در ایجاد مکانیزم های جدید و محرک احیای بافت فرسوده شهرداری تهران

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: عمده مکانیزم تشویقی موجود در احیای بافت فرسوده، معافیت های عوارض ساختی است که از سال ۹۳ ملاک عمل بود که عملا کارکرد تحول آفرین خودش را از دست داده است. 

وی افزود: اگر بخواهیم تحول و تحرکی را رقم بزنیم باید، مکانیزم های تشویقی جدیدی را تعریف نمائیم که محرک نوسازی بافت فرسوده بشود.

مظفر تاکید کرد: مسئله کلیدی در ایجاد انگیزه و تحرک در نوسازی بافت فرسوده، میزان سطح اشغال و تراکم تشویقی و مازاد است.

وی افزود: در این زمینه باید فصل ۱۵ ضوابط طرح تفصیلی هرچه سریعتر با شرایط مناسبی توسط شهرداری تهیه و به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: اگر کف طبقات برای نوسازی بافت فرسوده ۴ طبقه در نظر گرفته شود، می توان امید داشت موج جدیدی برای احیای بافت فرسوده ایجاد شود.

به گفته وی، در ضوابط موجود اگر پلاک ثبتی واقع در بافت فرسوده دارای مساحت حدنصاب زیرپهنه و عرض گذر ملاک عمل را توأمان نداشته باشد، عملاً ۲ طبقه کسر می شود و حداکثر ۳ طبقه به پلاک های کوچک و متوسط تعلق می گیرد که صرفه اقتصادی برای مالک جهت مشارکت در ساخت را ندارد.

 مظفر با اشاره به اینکه عمده ضوابط تشویقی برای بافت فرسوده برای پلاک های بالای ۱۲۰ متری و ۱۵۰ متر است افزود: پلاک های ۷۰ الی ۸۰ متری واقع در بافت فرسوده بسیار زیاد است، باید با رعایت اصول شهرسازی، کمی هم نگاه واقع بینانه و پیشگیری از خطرات ناشی از بحران های طبیعی مانند زلزله و خطر آسیب جانی برای ساکنین این بافت ها را داشته باشیم.

وی پیشنهاد کرد طرحی به کمیسیون ماده ۵ ارائه شود که حداقل ۴ طبقه را برای عمده پلاک های بافت فرسوده بتواند لحاظ کند.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به آنکه هزینه های عوارض شهرداری در قیمت تمام شده ملک در حدود ۲ الی ۳ درصد هزینه کل است، لذا در هزینه های جاری احیای بافت فرسوده نیز باید مکانیزم های حمایتی لحاظ شود.

مظفر پیشنهاد داد با توجه به اینکه در حساب سازمان نظام مهندسی بیش از یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از محل حق الزحمه مهندسین ناظر پلاک های فرسوده، موجودی ریالی وجود دارد لااقل بر مبنای محاسبه سود بانکی این سپرده مالی قابل توجه، جبران هزینه و تخفیفاتی برای هزینه های مالکین در قبال هزینه های نظام مهندسی کارسازی شود.

وی ادامه داد: حق الزحمه مهندسین ناظر سازمان نظام مهندسی ۵۰ درصد کمتر از تعرفه و هزینه های عادی ناظر در سایر پلاک ها است و مهندسین ناظر توسط سازمان نظام مهندسی برای یک پلاک انتخاب می شوند اما مهندسین ناظر به کرات انصراف می دهند چون سهمیه نظارت آنها با نصف حق الزحمه و تعرفه عادی محاسبه می شود.

وی افزود: لااقل سازمان نظام مهندسی اجازه بدهد در بافت فرسوده، ناظر دارای صلاحیت سازمان نظام مهندسی با انتخاب مالک تعیین شود و ارجاعی توسط نظام مهندسی نباشد.

ایرنا

درباره نویسنده


Fatal error: Uncaught wfWAFStorageFileException: Unable to save temporary file for atomic writing. in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php:35 Stack trace: #0 /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php(659): wfWAFStorageFile::atomicFilePutContents('/home/barandat/...', '<?php exit('Acc...') #1 [internal function]: wfWAFStorageFile->saveConfig('livewaf') #2 {main} thrown in /home/barandat/public_html/wp-content/plugins/wordfence/vendor/wordfence/wf-waf/src/lib/storage/file.php on line 35