ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

رشد بیش از ۲۰۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی نسبت به سال گذشته

وحید مهدویان در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه سال گذشته ۴۶۱ درخواست ثبت پروانه داشته ایم ، گفت:از ابتدای تیر تا ۱۲ مردادماه سال جاری، ۹۸۸ درخواست صدور پروانه ساختمانی ثبت شده که نسبت به سال گذشته رشد بیش از ۲۰۰ درصدی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تمام استعلام‌های شهرسازی تا مهرماه سال جاری هوشمند می‌شود، بیان داشت: با اجرای سامانه توسعه هوشمند شهری تصمیم‌گیری‌های مدیریت شهر هوشمندانه می‌شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با بیان اینکه فرآیند دریافت پروانه در حال حاضر به طور کامل الکترونیکی انجام می شود،افزود: مالک قادر است کل فرآیند را تحت نظارت و کنترل داشته باشد و همه محدودیت‌ها و ظرفیت‌های ملک خود را بشناسد‌.

این مقام مسئول گفت: از مهم‌ترین اقدام معاونت شهرسازی در حال حاضر حذف واسطه‌گری و تسریع روند دریافت پروانه ساختمانی با الکترونیکی کردن آن است که تا پایان سال نیز استعلامات و فرایندهای شهرداری هوشمند می‌شود.

مهدویان ادامه داد: با مراجعه حضوری هر شهروند برای دریاف پروانه حدود ۱۰ سفر درون شهری انجام می‌شود در حالی با الکترونیکی شدن دریافت پروانه ساختمان شاهد حذف این سفرها خواهیم بود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در خصوص راه‌اندازی قرارگاه باز آفرینی و تولید مسکن در شهرداری، توضیح داد: هدف از راه اندازی این قرارگاه بازآفرینی بافت فرسوده شهر است چرا که در حال حاضر ۹۹ محله ناکارآمد در کلانشهر اصفهان وجود دارد.

وی با اشاره به تهیه سند باز آفرینی برای محله‌های شهر گفت: پروژه تولید مسکن مشابه اقدامات انجام شده در محله همت‌آباد در دستور کار قرار دارد و در این راستا در نظر داریم در هر منطقه دو پروژه همچون همت‌آباد تعریف کنیم.

این مقام مسئول در ارتباط با ساماندهی ورودی‌های شرقی میدان امام(ره) اصفهان بیان داشت: در حال حاضر بدنه‌سازی و کف‌سازی سمت جنوب مسجد امام(ره) آغاز شده و به‌زودی این طرح به تمام ورودی‌های میدان تسریع می‌یابد.

 مهدویان با اشاره به  تحقق شهرسازی هوشمند و الکترونیک گفت: الکترونیکی شدن اطلاعات و فرآیندهای شهرسازی سال ۹۳ آغاز شد و ۴۷۳ هزار پلاک در این فرآیند به صورت الکترونیکی آرشیو شد.

وی اظهار داشت: وظیفه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در گذشته صرفاً صدور پروانه بود ولی در حال حاضر وظیفه شهرسازی صرفاً پروانه صادرکردن نیست بلکه باید به فکر ساخت اصفهان جدید باشیم.

 شناسایی۳۲۸ ساختمان ناایمن در اصفهان

مهدویان در خصوص وضعیت ساختمان‌های ناایمن در اصفهان بیان کرد: در حال حاضر حدود ۳۲۸ ساختمان ناایمن در شهر اصفهان شناسایی شده که نکات ایمنی در آنها رعایت نشده و در ابعاد مختلف ایمنی دچار مشکل است و مقرر شد ۱۰۰ ساختمان با ناامنی بیشتر شناسایی شود که اقدامات قانونی آن در حال پیگیری است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: قبل از حادثه متروپل و از سال ۹۵ بعد از اتفاقات پلاسکو، کمیته‌ای تحت عنوان ساختمان‌های آسیب‌پذیر شهر اصفهان تشکیل شد و لیست ساختمان‌های عمومی و بلندمرتبه و همچنین ساختمان‌های فاقد پایان کار از مناطق شهرداری گرفته شد .

مهدویان گفت:رعایت مقررات ملی ساختمان، ضوابط شهرسازی، ایمنی، اصول فنی، کنترل ساخت‌وسازها برای ساختمان‌سازی ایمن و توجه به معضلات بافت فرسوده و احیای بافت تاریخی می‌تواند از بروز حوادث متروپل و پلاسکو در شهرها پیشگیری کند، برخورد قانونی با تخلفات ساختمانی نیز امری مهم در جلوگیری از حوادث ناگوار و ناایمن است .

 معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بیان اینکه مراحل قضائی ایمن سازی ساختمان‌های خطرآفرین توسط ستاد بحران استانداری درحال پیگیری است، بیان داشت: برای برخی از این ساختمان‌های ناایمن دستور پلمب و اصلاح صادر شده است.

موج نیوز

درباره نویسنده