دکوراسیون امروزی چیست (دکور معاصر) و چه ویژگی هایی دارد؟
اگر بخواهیم سوالی مانند اینکه دکوراسیون امروزی چیست را پاسخ دهیم باید به این سؤال که مد چیست و اینکه چرا به چنین دکوراسیونی مد روز میگویند باز گردیم. این تعبیر را با دکوراسیون مد روز نیز میتوانیم پیش ببریم؛ چرا که کلمه مد بیشتر برای عموم جا افتاده است.
مد یک کلمه فرانسوی میباشد و تاریخچه آن به اواخر قرن نوزده باز میگردد. مد که در نگاه اجتماعی یک خرده فرهنگ یا زیرمجموعه فرهنگی به حساب میآید، از گذشته و آینده برای شکل دهی به ساختار خود کمک میگیرد. میان آنچه امروزه مد نامیده میشود و آنچه در گذشته بنا شد، فاصله بسیاری از نگاه محتوایی و معنایی وجود دارد که تفاوت در ظاهر نیز در آن به چشم میخورد. برای لمس بهتر این تفاوتها مثالی را برای شما بیان میکنیم. مد مطرح شده در بحث پوشاک تنها به صرف یک تغییر در نوع دوخت لباس در اوایل قرن بیستم پدید آمد و رفته رفته به یک فرهنگ درآمد. مد در بخشهای دیگر بسیار جوانتر از پوشاک و فشن است و در نتیجه از ویژگیهای که بخش پوشاک در شکل دهی به خود استفاده میکند بهره کمتری میبرد.
مد امروزی که در لغت کلمه مناسبی از نظر نگارشی و ادبی به حساب نمیآید، مشخصاً به رویدادهای زمان حال خود اشاره دارد و از این رو خود کلمه مد نیز بر زمان فعلی دلالت میکند. پس همان کلمه مد کافی است؛ اما این عبارت با این اصطلاح، در میان عموم مردم شکل گرفته است. مد روز را بر اساس نیازهای افراد یا جامعه شکل میدهند، از این رو ممکن است مد امروز جامعهای در آینده نه چندان دور دوباره تکرار شود. به همین دلیل از عبارت مد روز استفاده میشود. و اما دکوراسیون امروزی چیست؟ این سؤال نیز پاسخهای متعدد و فراوانی دارد که به منظور ایجاد یک نتیجه کلی، موارد مهم آن را بررسی کرده و پاسخی شایسته برای آن پیدا خواهیم کرد.
دکوراسیون امروزی یا همان معاصر را از جهات زیر مورد بررسی قرار میدهیم:
در مورد مد باید موارد بسیاری از جمله زمان، فرهنگ، سطح اقتصادی جامعه، رفاه اجتماعی و موارد بسیاری توجه نمود تا علل ورود یک مد جدید به جامعهای را مورد ارزیابی قرار داد. سبک دکوراسیون امروزی، زیر مجموعهای از مد اجتماعی است که بر اساس زمان و فرهنگ زندگی جامعه تغییر میکند و در موارد خاصی طراحان یا افراد صاحب قدرت آن را به جامعه تزریق میکنند.
در این میان خلاقیت، بازگشت به گذشته، ترکیب سلایق و ایجاد سبکی نو، از پر طرفدارترین مدهایی هستند که رایج شده و در میان عموم به جریان می افتد. برای اینکه بهتر موضوع را در بخش دکوراسیون تشریح کنیم مواردی از این دست را با نمونههای عینی مثال خواهیم زد.
با دسته بندی مد در بخش مبلمان بررسی موارد فوق را آغاز میکنیم.
مد در گذشته
مد در بخش دکوراسیون در گذشته بسیار کم رنگ و کم اثر بوده است. به طوری که ثروتمندان و صاحبان قدرت با توجه به بخشی از هنر هنرمندان، صاحب مد شده و آن را در میان هم ردهها و همنوعان خویش از نظر سطح تمکن مالی مطرح میکردند. به همین دلیل مدها دارای عمر کوتاهی بوده و دکوراسیونها را مانند امروز تحت تأثیر خود قرار نمیدادهاند. اما از طرفی ماندگاری مد به وجود آمده در این بخش بسیار طولانی و ماندگار بوده است. به طوری که بسیاری از بناها و مراکز تاریخی مد زمان خویس را که برای جامعه امروزی یک سبک محسوب میگردد تا به امروز حفظ کردهاند و همین دلیلی است بر علتهای پدید آمدن مد در جامعه و کپی از آنها برای به کار گیری مجدد.
نمونه این مورد را با مثال مد وینتیج (Vintage) یا عتیقه که به گذشتگان جامعه مربوط میشود بیان میکنیم. این مد دکوراسیون با توجه به موجودیت هر آنچه از نیاکان آن جامعه به آنها به ارث رسیده، به یک مد تبدیل میشود. مثلاً یک دست مبل که متعلق به دههها و یا حتی صدههای گذشته است در جامعه نمایان شده و به سرعت مورد استقبال و استفاده افراد جامعه قرار میگیرد. این دسته یعنی مد دکوراسیونی که از مدلهای قدیمی نشات میگیرد به صورت دورهای در میان مردم رایج میشود. البته این موضوع تنها به بخش دکوراسیون و مسائل مربوط به آن نبوده و نیست، اما در این بخش بیشتر خودنمایی میکند. مبلهای کلاسیک نمونهای از این رواج دورهای از مد شدن هستند که به صورت پیاپی وارد چرخه مد شده و از آن خارج میشوند. طول دوره بعضی از این موارد به پنجاه و بعضی دیگر به پانصد سال نیز میرسد.
مبلهایی که از نظر رنگ و ساختار دقیقاً مشابه تصاویر یا نمونههایی هستند که از آن زمان باقی ماندهاند. نوع دستههای مبل، رنگ پارچهی آنها، پایهها و بعضاً مدل نشیمن آنها نیز جز مواردیاند که ممکن است در یک نگاه شما را به یاد یک مبل قدیمی و خاص مربوط به گذشتهای دور بیاندازد. اگر این نمونه را برای مبل مثال زدیم، از این دست مثالها برای سایر موارد نیز بسیار است. برای نمونه ساختار داخلی خانهها متأثر از سه حالت کلی است؛ گذشته، آینده و ترکیبی از هر دو که ممکن است مورد اول را شامل شود یا مورد دوم؛ هر دو و یا هیچ کدام. گچبریهای داخل خانهها، استفاده از سنگ در بدنه دیوارها، شیشه کاری خانهها، درب و پنجرهها و حتی کاغذ دیواری به کار رفاها در اتاقها و محیطهای مشابه، همه و همه نمود یک مد از دکوراسیون روز باشند.
اگر در گذشته میان خانهها سرسرا یا تالارهایی وجود داشت اکنون در بسیاری از خانههای مجلل وجود چنین مواردی را یک اعتبار و یک دکور لوکس تلقی میکنند که جز دکوراسیون معاصر است، در حالی که کاملاً به گذشته مربوط میشود. در مثال دیگر وجود ریزه کاری در نوع گچبریها از مواردی است که در گذر زمان در خانهها و دکوراسیونهای ما در حال تغییر است. در دکوراسیون امروزی جامعه ما این گچبریها به سمت تزیینات سلطنتی حرکت کرده و با نگاه به مدلهای قدیمی مانند نمونههای دوره قاجار و قبل از آن را به خود گرفته است. از گچ بریهای مقرنسی تا آینه کاریهای سقفها و دیوارها، دوباره جای خود را در میان خانههای ایرانی پیدا کردهاند.
با نگاه به این موارد که در درکوراسیون ایرانی پدیدار شدهاند، سبک طراحی دکوراسیون امروزی از میان گذشتگان شکل گرفته در بین مردم جا میگیرد. اما دکوراسیونی نیز وجود دارد که از گذشته سایر کشورها به کشورمان وارد میشود و دکوراسیون امروزی ما را تشکیل میدهد. برای مثال استفاده از دکوراتیوهای خاص قدیمی مانند گرامافون یا آینههای خاص قدیمی، میزها یا استندهای چوبی با شمایل کهن و یا لوسترها یا نورپردازیهایی که به صورت یک فرهنگ وارداتی دکوراسیون خانههای ما را شکل میدهند. به این ترتیب میتوان دکوراسیون معاصر یا همان امروزی که از گذشته شکل گرفته و تکامل مییابد را با نمونههای ذکر شده در ذهن تجسم کرد و به دنبال موارد بیشتر گشت. اکنون به سراغ مورد دوم یعنی دکوراسیون امروزی که مربوط به حال و تکنولوژیهای کنونی است میرویم تا آشنایی کلی نسبت به آنها برای شما به وجود بیاوریم.
این بخش، دکوراسیونهای بسیاری را شامل میشود از جمله؛ دکوراسیون سبک مینیمال، دکوراسیون مدرن، دکوراسیون کانتری و دکوراسیون شهری.
با در نظر گرفتن امروزی بودن این سبکها میتوان ادعا کرد همه این موارد به خاطر گذر زمان و ایجاد تغییرات در متد قدیمی و یا اصلاح آنها شکل گرفته. اما متوجه میشویم که در بین این دکوراسیونهای معاصر، هستند مواردی که خود یک خلق جدید بوده و از هیچ شکل گرفتهاند. به جرات این موارد را یک دکوراسیون امروزی میتوان خواند. با این تفاسیر به سراغ بسط و تشریح موارد مربوط به دکورهای امروزی و مد روز میرویم.
دکوراسیون مینیمال: این سبک را که در یک مقالهای کامل و با عنوان دکوراسیون مینیمال چیست به صورت تفصیلی ارائه کردیم مطالعه بفرمایید تا تمام آنچه از دکوراسیون مد روز در بخش مینیمال نیاز دارید در اختیار بگیرد. با این حال مختصری از آن را برای شما بیان میکنیم.
مینیمال یعنی سادگی و استفاده از حداقلیترین امکانات برای طراحی و ساختن یک دکوراسیون داخلی. برای رسیدن به یک دکوراسیون امروزی کافی است مسیر مینیمالیستها را پی بگیرید تا با خیالی آسوده هر آنچه که در خانه شما به چشم میآید نمادی از یک دکوراسیون امروزی باشد. از اتاق خواب و اتاق کار گرفته تا نشیمن و آشپزخانه همگی سادگی و زیبایی خاصی را نمایان خواهند کرد که شما از یک دکوراسیون معاصر میخواهید. حتی میتوانید پا را فراتر گذاشته و سرویس بهداشتی و اتاق کودک را نیز با این سبک یعنی منیمال بیارایید تا تمام و کمال به همه خواستههای امروزی خود دست یابید.
دکوراسیون مدرن: برای این نوع از دکوراسیون نیز در مطلب دکوراسیون مدرن چیست توضیحات کاملی ارائه شده است که اطلاعات مورد نیاز شما را کامل خواهد کرد. دکوراسیون مدرن یعنی دکوراسیون امروزی و دکوراسیون امروزی یعنی دکوراسیون مدرن. این عبارت یعنی این که این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد، اما به آنها موارد یا مکملهایی میتواند ملحق شود. بهتر است دید خود در بخش دکوراسیون مدرن را براساس تکنولوژیهای روز دنیا و همین طور استفاده از روشهای جدید در چیدمان متمرکز کنیم و از سایر معانی که برای آن تعریف کردهایم یا مطرح است چشم پوشی نماییم. دکوراسیون مدرن در بحث مد روز بودن با اتکا به ابزارها و نو آوریهای این حوزه خود را در صدر این دسته بندی نگه داشته و خواهد داشت؛ چرا که در این مسیر پیش رو بوده و هرگز امکان دستیابی به امکانات آن توسط سایر دستهها وجود نخواهد داشت. در مدرنیته علاوه بر دکوراتیوها و طراحیها، اجرای خلاقانه نیز نقش اساسی در زمینه کسب رتبه شایسته در دکوراسیون امروزی بودن بازی میکند.
دکوراسیون کانتری: در معنی دکوراسیون کانتری (Country) میتوان آن را در بخش دکورهای مد روز در گذشته نیز جای داد، اما نقشی که این سبک در دکوراسیونهای حال حاضر جهان بازی میکند پر رنگتر و جدیتر است. برای رسیدن به اهمیت اینکه این سبک از دکوراسیون چگونه یک دکوراسیون امروزی نام میگیرد همین نکته بس که صادر کردن فرهنگ کشورها با توسعه فناوریها بسیار ساده و در دسترس شده از این رو صادرات فرهنگی نیز به مانند همین امر است. گردش و جابه جایی دکوراسیون ملل در بین جوامع جزیی از اصول طراحی امروز دنیا محسوب میشود و این موضوع راه حلی برای جلوگیری از رسیدن به بن بست در زمینه طراحی را پدید آورده است.
در بخش دکوراسیون مد روز که اساس آن را در بالا ذکر کردیم، دکوراسیون کانتری میتواند به راحتی خود را با هر شرایطی تطبیق دهد و این انعطاف باعث شده است دکوراسیونهایی مانند سبکهای بوهمیان، فرانسوی یا اروپای جنوبی، اسکاندیناوی یا اروپای شمالی و شرقی، دکوراسیونهای چینی و ژاپنی مروبط به شرق آسیا، دکوراسیونهای امریکای جنوبی و همین طور دکوراسیونهای افریقایی و عربی در بین دکورهای مطرح دنیا دست به دست شده و مورد استفاده قرار گیرند. در ایران نیز در بازههای زمانی مختلف ورود دکوراسیونهای کانتری خاصی مد شده بود به طوری که خانههای یک بازه زمانی به شدت شبیه به اروپاییان و امروزه نیز به شدت شبیه به دکورهای آمریکایی شده است.
سبک دکوراسیون امروزی در بخش دکوراسیون شهری نیز به همین سمت حرکت کرده است. اگر در گذشتهای نه چندان دور میادین اصلی شهر را از روی شهرهایی هم چون پاریس و لندن و آمستردام طراحی کرده و پیاده سازی میکردند، امروزه نیز با الهام از سبکهای موجود و مد روز دنیا شهرها و به خصوص پایتخت را نو ساخته و یا بازسازی میکنند. البته نکتهای که ذکر آن بسیار مهم است برای جلوگیری از فراموشی فرهنگ غنی و پربار در زمینه هنر و شهرسازی که نیکان ما برجای گذاشتهاند، سعی میشود ترکیبی از یک دکوراسیون شهری مد روز و تلفیق شده با سنت و فرهنگ اصیل ایرانی در شهر پدیدار شود.
نوع سومی که در بحث انواع دکوراسیون معاصر نیز مطرح است بحث ترکیب گذشته و حال است تا به سرانجامی همه پسند منجر گردد. این سبک که نه تنها در ایران بلکه در دنیا نیز مرسوم است به این منظور مورد استفاده قرار میگیرد که طراحان در پی تجربیات خود دریافتهاند برای ایجاد تعادل و عدم دلزدگی از یک سبک باید به سمت ایجاد یک توازن در استفاده از تکنولوژی – مدرنیته و سنتها حرکت کرد. حال چگونه این وضعیت را به وجود میآورند پاسخ روشن است. آزمون و خطا. حرکت مد و تنوع آن امروزه به حدی زیاد شده است که در پارهای از مواقع به تخیلی یا زشت بودن آن باید اقرار کرد و از طراح پرسید چرا چنین طرحی را پیاده سازی کرده است. دلیل چنین شرایطی نیز همین موضوع است که ذکر شد؛ ایجاد انواع متدها و سبکها و دریافت بازخورد از مشتریان و استفاده کنندهها. سپس بررسی و آنالیز موجودیت نظرات و پیشنهادات و آماده سازی و رفع ایرادات برای بهبود طرح. این چرخه اگرچه در گذشته در بخش دکوراسیون وجود نداشته و اکنون نیز بسیار کم مشاهده میشود، اما با پیشرفتهای انجام شده در بخش طراحیهای سه بعدی و همین طور ماکت سازی و پیاده سازی طرحهای رایانهای، این امکان برای مخاطبان و مشتریان در ارائه نظر و یا انتخاب از میان طرحها فراهم گشته است.
از موارد مطرح شده باید تا کنون در مورد دکوراسیون امروزی اطلاعاتی را کسب کرده باشید. اگر بخواهیم یک نتیجهگیری کلی در مورد این که دکوراسیون امروزی چیست بگیرید، باید این گونه بیان کنیم که دکوراسیون مد روز بر گرفته از حس و حال جامعه، نیازهای آنها و تهیه طرح توسط ایده پردازان و طراحان این صنعت است. هر یک از این موارد به صورت کامل مستقیم به یکدیگر وابسته بوده و میتواند در ایجاد ذهنیتهای متفاوت برای گروههای تولید کننده و مصرف کنند مد نقش اساسی و حتی حیاتی بازی کند. در این بین به دلیل پر هزینه بودن صنعت دکوراسیون و ماندگاری طولانیتر آن نسبت به سایر حوزههای مد، دکوراسیون امروزی باید طوری طراحی و ارائه شود که در مدت زمان کوتاه از اثرگذاری آن کم نشده و بتواند سالها نام و نشان خود را یدک بکشد. در بحث هزینهای همین موضوع عاملی شده است که دکوراسیون امروزی به سمت کارهایی پیش برود که بار مالی قابل توجهی بر روی دوش مشتریانشان نگذارد. نمونه آن نیز مینیمالیستها و طرافداران سبک مینیمال هستند که در بالا توضیح داده شد.
با توجه به مطالب این مقاله نظر شما در مورد دکوراسیون امروزی چیست ؟ چه راه کارهایی برای دستیابی به دکوراسیون مد روز پیشنهاد میکنید و دغدغههای خود در این زمینه را در چه مواردی میبینید؟ نظرات خود را با ما و خوانندگان توکامگ به اشتراک بگذارید.
tookamart.com
درباره نویسنده
نویسنده