ش٫ فروردین ۲۵ام, ۱۴۰۳

تعیین شاخص‌های مکانی برای طراحی شبکه معابر پایتخت

سرپرست اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران از تعیین بیش از ۵۰ شاخص مکانی در تهیه مدل طراحی شبکه معابر شهر تهران خبر داد.

حامد سلیمی سرپرست اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران درباره شاخص‌های مهم مناسب سازی معابر پایتخت، گفت: در تهیه مدل طراحی شبکه هم‌پیوند معابر شهر تهران برای تهیه برنامه جامع اقدام به تعیین بیش از ۵۰ شاخص مکانی، در دو دسته شاخص با عملکرد در سطح محلی و ناحیه‌ای و شاخص با عملکرد در سطح منطقه‌ای و شهری مشخص شده که در بانک اطلاعاتی مکانی ثبت شدند.

وی افزود: علاوه بر این شاخص‌ها، برخی از موارد نیز تحت عنوان شاخص‌های فرا-داده در تدوین مدل برنامه جامع مورد استفاده قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل معماری و ساختمان شهرداری تهران ادامه داد: منظور از شاخص‌های فرا-داده (Meta-Data) آن دسته از اطلاعاتی هستند که به صورت کلان بر معابر اصلی تأثیر گذاشته و امکان سطح‌بندی آن‌ها را به دو دسته سطح یک و سطح دو میسر می‌سازند.

وی با اشاره به شاخص‌های فرا-داده بیان کرد: موضوعاتی مانند موقعیت پیاده راه‌های شهر تهران، موقعیت طرح ارتقا کیفی و ساماندهی میادین شهری، طرح مسیریابی دوچرخه در شهر تهران، موقعیت معابر با شیب بالاتر از هشت درصد، موقعیت ساختمان‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها و محورهای مناسب‌سازی شده، برنامه‌ریزی صورت گرفته جهت اجرای خیابان کامل، توجه به موقعیت مکانی ساختمان‌ها و مراکز ویژه خدمات‌رسان به معلولان، جانبازان و افراد با معلولیت خاص و در نهایت نقطه نظرات و تحلیل‌های کارشناسی شامل این مقوله می‌شود.

سلیمی تاکید کرد: پس از انجام مدل‌سازی منطبق بر شاخص‌ها، در این مرحله با هدف تدقیق و اولویت‌بندی نهایی معابر، سلسله جلسات منظم و فشرده‌ای با حضور نمایندگان اداره کل معماری و ساختمان حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران، نمایندگان کمیته‌های مناسب‌سازی مناطق، نمایندگان حوزه فنی و عمرانی شهرداری تهران، نمایندگان حوزه حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، نمایندگان انجمن‌ها و سمن‌های مرتبط با امور معلولان، نمایندگان شورای شهر و نمایندگان مشاور ذی‌صلاح در تهیه برنامه جامع و اقدامات مناسب‌سازی تشکیل شده و نظرات مشترک نمایندگان مذکور در قالب صورت‌جلسه و نقشه‌های مختلف جهت انتخاب نهایی معابر هر یک از مناطق بیست‌ودوگانه شهر تهران تعیین می‌شود.

وی درباره نتیجه آن هم توضیح داد: در نهایت نتیجه این سلسله اقدامات منجر به تهیه نقشه‌های اولویت‌بندی معابر شهر تهران به جهت انجام امر مناسب‌سازی پیاده راه‌های مجاور آن‌ها می‌شود.

مهر

درباره نویسنده