تاثیر معماری بر کاهش بروز ناملایمات در مدارس

رئیس سازمان نوسازی مدارس سراسر کشور گفت: هرچه معماری مدرسه برای دانش آموزان جذاب باشد اثر یادگیری بر آنها بیشتر خواهد بود.

“توجه بیشتر به معماری ایرانی اسلامی”، یکی از برنامه‌های جدید نظام آموزشی کشور در ساخت مدارس است.

توسعه فضای محیطی ایجاد مدرسه سبز و توجه به حیاط مدرسه و فضای باز مدرسه جایگذاری مناسب سازه‌ها با استفاده از المان‌های ایرانی از جمله مواردی است که توسط سازمان نوسازی مدارس پیگیری می‌شود.

نفرات برگزیده در دهمین همایش و نمایشگاه ملی و سومین همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی هم که از سوی سازمان نوسازی مدارس در پانزدهم اسفند سال گذشته برگزار شد؛ آثار خود را با توجه به همین موارد فوق ارائه داده بودند.

حمیدرضا خان محمدی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس سراسر کشور  در پاسخ به این سوال که رویکرد جدید سازمان نوسازی مدارس در خصوص نهضت مدرسه سازی چیست و آیا در دوره جدید شاهد توجه بیشتر به معماری اسلامی و ایرانی هستیم، گفت: ویژگی اصلی این دوره از فعالیت‌های ما در امر مدرسه سازی با دوره‌های قبل بحث تلفیق است؛ یعنی موضوعاتی که معمار باید در حوزه طراحی به آن توجه کند با توجه به شرایط پیرامونی و محیطی خواهد بود و همچنین به مقطع تحصیلی و موضوعات یاددهی و یادگیری هم بیشتر توجه می‌شود.

وی با اشاره به بروز حوادث مختلف در مدارس در سال تحصیلی جاری گفت: مسئله دیگری هم که به فراخور اتفاقات اخیر ما با آن مواجه هستیم این بود که دانش‌آموزان دچار ناملایماتی شدند که اگر ما فضای سبز را داخل مدارس ایجاد کنیم و معماری متناسب با ویژگی‌های خاص داشته باشیم و از تیپ سازی و یکسان سازی مدارس جلوگیری کنیم می‌توانیم فضای مدرسه را برای دانش آموزان جذاب کنیم. هرچه معماری مدرسه برای دانش آموزان جذاب باشد اثر یادگیری بر آنها بیشتر خواهد بود.

در دهمین همایش و نمایشگاه ملی و سومین همایش بین المللی مدرسه ایرانی معماری ایرانی در بخش طراحی حرفه‌ای در فضای شهری ۹۳ اثر، طراحی در فضای روستایی ۱۳ اثر، مستندنگاری نقادانه هشت اثر و مقالات علمی معماری ۳۵ اثر و در مجموع ۲۶۴ نفر ثبت نام و آثار خود را برای تقویت امر مدرسه سازی ارائه کردند.

مهر

درباره نویسنده