پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

باغستان سنتی قزوین با ورود میراث فرهنگی در آستانه نابودی است

 شهردار قزوین گفت: مجموعه شهرداری قزوین به باغستان اعتقاد دارد اما با ورود میراث فرهنگی به حوزه باغستان سنتی قزوین، باغستان در خطر نابودی قرار گرفته است.

 مهدی صباغی بعد از ظهر پنجشنبه در جمع مدیران و همچنین جمعی از فعالان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اظهار کرد: مجموعه شهرداری قزوین به باغستان اعتقاد دارد اما با ورود میراث فرهنگی به حوزه باغستان سنتی قزوین، باغستان در خطر نابودی قرار گرفته است.

وی افزود: سازمان باغستان‌های شهرداری با هدف احیا باغستان شکل گرفته و در همین راستان نیز به صورت مستمر به باغستان خدمات ویژه ارائه می‌دهد.

شهردار قزوین ادامه داد: در سال‌های اخیر با کاهش سطح آب، تلاش شده تا با خریداری آب و تزریق روزانه چندین هزار تانکر آب به باغستان از ورود آسیب به باغستان جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: این در حالی است که امروز ۴ تا ۵ برابر باغستان سنتی در قزوین، باغ‌های مدرن با سیستم‌های نوین آبیاری در همین شهرستان قزوین ایجاد شده است.

صباغی اضافه کرد: متأسفانه در رابطه با آثار میراثی سو مدیریت داریم و وقتی به بنایی عنوان میراث داده می‌شود آن بنا در آستانه ویرانی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: با ورود میراث فرهنگی به باغستان سنتی قزوین، میراث مالکیت را از مردم سلب کرده و اختیار مردم را گرفته است.

شهردار قزوین با اشاره به اینکه باغستان باید در اختیار مردم قرار بگیرد و نباید اختیار باغستان را از مردم بگیریم، ادامه داد: ادامه این سلب مالکیت مردم از باغستان و نتیجه‌ای جز نابودی در انتظار باغستان سنتی قزوین نخواهد بود.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر باغستان شهر را مهار کرده و با مشکلات حمل و نقل درگیر هستیم، بیان کرد: نیاز است در برخی نقاط مسیرهای جدیدی را بازگشایی کنیم تا مشکلات مردم رفع شود.

صباغی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در برهه‌ای ۵۰۳ هکتار از جنوب شهر قزوین را به بهانه‌هایی همچون دریافت اعتبار بیشتر به عنوان بافت تاریخی معرفی و ثبت کرده‌اند، اضافه کرد: با این کار مردم و منطقه‌ای که دارای هویت بوده را گرفتار کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه نباید برای بافت تاریخی حریم نامحدودی مشخص شود، تصریح کرد: میراث فرهنگی با ایجاد یک روند معیوب نه املاک مردم در این بافت‌ها را خریداری کرده و نه اجازه تعمیر و مرمت آن را می‌دهد و نتیجه آن نیز چیزی جز آسیب دیدن مردم نیست.

شهردار قزوین ادامه داد: با رها شدن آثار و بافت‌های تاریخی شاهد بروز آسیب‌های اجتماعی و مشکلات بزهکاری در این بافت‌ها و مناطق شده‌ایم.

وی تصریح کرد: شهرداری همواره مدافع آثار تاریخی بوده و همین شهرداری به بهترین شکل ممکن آثاری همچون سعدالسلطنه را بازسازی و مرمت کرده است.

صباغی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای پروژه شهید انصاری ادامه داد: ۷۶ درصد از پروژه بلاغی به طول ۱۲ کیلومتر انجام شده اما بقیه کار با ورود میراث متوقف شده است.

وی گفت: با کلمه میراث نباید هویت و تاریخی و فرهنگی مردم و یک منطقه را دستخوش آسیب کنیم.

شهردار قزوین در پایان یادآور شد: برخی تغییرات همچون محله بلاغی و انصاری شرقی در شورای عالی معماری و شهرسازی ثبت شده است اما امروز در قزوین با مشکلات مدیریتی روبرو بوده و این پروژه‌ها با چالش روبرو هستند.

مهر

درباره نویسنده