چ٫ اردیبهشت ۵ام, ۱۴۰۳

باغات کلانشهر شیراز احیا می‌شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: در پیاده راه سلامت (چمران جنوبی) نیز ۱۷ هکتار باغ را تملک کردیم و با اتمام مطالعات تکمیلی به زودی عملیات اجرایی آن آغاز و ۱۶ هکتار باغ نیز در چمران جنوبی که جزء گروه یک باغات واحیا می‌شود.

جواد بهادری بعدازظهر امروز در نشست مجازی با خبرنگاران با نام بردن از بزرگراه مهندسین، تقاطع ایمان جنوبی و تقاطع شهیدان یغمور اظهار داشت: شهرداری به ویژه در دو سال  اول حیات خود  مکلف به تکمیل پروژه‌های عظیم اما نیمه کاره‌ای شد که از مدیریت قبل روی دست شهرداری مانده  و منظر و سیمای بصری شهر را بر هم زده بود.

وی نگاه نرم و اصطلاحا انسان  محوری نسبت به شهر با توجه به ویژگی‌ها، امکانات و قابلیت‌های کلان شهر شیراز  را یکی از شعارهای اصلی شهرداری و شورای شهر دانست و خاطر نشان کرد: در این نوع نگاه حضور انسان  در شهر به عنوان یک اصل لحاظ می‌شود و نیازهای انسان مورد توجه اصلی قرار گرفته و  سپس به مسائل سخت افزاری مثل ماشین پرداخته می‌شود و در این نگاه مسائل علوم اجتماعی و علوم انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز  افزایش مشارکت‌پذیری  از صاحب نظران  و همراه کردن افکار عمومی و دستگاه‌های مرتبط با اقدامات را از جمله ارکان این شعار بر شمرد و گفت: پروژه‌های شهری با هدف رساندن شیراز به جایگاه واقعی و اصلی خود و شهری که نماد فرهنگی هنری ادبی تاریخی است تعریف شده‌اند که مثلا محور دروازه قرآن به دروازه اصفهان تحت نام محور عرفان که کاری بزرگ با رویگردی گردشگری  است و زندگی پیاده در شهر را به تصویر می‌کشد و عملیات اجرایی فاز یک آن سه ماه است شروع شده و  از دروازه قران تا بافت تاریخی امتداد دارد، در راستای این نگاه اجرایی شد  و یا توسعه و طراحی اطراف آرامگاه سعدی و ساماندهی پیرامون آشفته آن به خصوص در ضلع شرقی که ناهمگونی و تخریب‌های اطرافش به این کانون گردشگری خدشه وارد می کرد  و عملیات اجرایی آن آغاز شده  و در آینده ای نزدیک به فضایی درخور شهر شیراز و شاعر شهیرش سعدی تبدیل خواهد شد.

وی در ادامه افزود: در محور بلوار امیرکبیر  و جاده بوشهر نیز ده هکتار باغ را  با اینکه در جزو تعهدات شهرداری نبود و کاربری فضای سبز نداشت جهت تحقق طرح باغ ایرانی تملک کردیم و در هفته شیراز به بهره‌برداری خواهد رسید و تکمیل پیاده راه سلامت (چمران جنوبی) نیز یکی از اقدامات بزرگی بود که در فاز دوم خود نیازهای مردم برای گذران اوقات فراغت را رفع کرده و با تملک‌های صورت گرفته، این باغات در خدمت فضای عمومی شهر قرار خواهد گرفت.

بهادری برگزاری فراخوان ملی  و مسابقه برای طراحی پل زندگی در شیراز را نیز  در همین راستا قلمداد کرد و گفت: با اجرای پل زندگی در شیراز پیوند فضای سبز و پهنه باغات با حرکت انسان برقرار خواهد شد و چمران جنوبی به باغات چمران شمالی وصل خواهد شد که این مسیر به صورت پیاده راهی سبز توسط پل زندگی طی شده و توسعه گذران اوقات فراغت  شهروندان هدف دیگر آن است.

در ادامه این مدیر شهری افزود: در  پیاده راه سلامت (چمران جنوبی)نیز ۱۷ هکتار باغ را تملک کردیم و  با اتمام مطالعات تکمیلی به زودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد و ۱۶ هکتار باغ نیز در چمران جنوبی که جزو گروه یک باغات و برای مردم دارای اهمیت هستند احیا خواهد گردید.

وی درادامه شهروندسپاری را گام دوم شهرداری درباره نیل به اهداف خود و تحقق شهر انسان محور بر شمرد و گفت: بحث شهروند سپاری بیش از یک دهه در دستورکار شهرداری قرار داشته و شهروند سپاری و اقدامات الکترونیکی در شرایط کرونایی با سرعت بیشتری دنبال شده است.

وی همچنین افزود: در راستای شهروندسپاری در گام اول استعلامات آپارتمان‌های مسکونی را  در دستور کار قرار دادیم و مرحله مهم دیگر نیز بحث کارتابل شهروندی است و سایر مراحل نیز همکاری سایر نهادها مثل سازمان ثبت، اداره اوقاف، دفاتر اسناد رسمی را  می طلبد و نیاز به یک دیتا و اطاعات پایه  داشتیم که با این امور محقق می شود.

وی در ادامه گفت: همچنین از حدود ۱۰۵ هزار هکتار محدوده و حریم شیراز عکسبرداری هوایی کردیم که در حال تبدیل به نقشه‌های پایه‌ای هستند و هم برای ادارات دیگر مثل اداره کل راه وشهرسازی کارساز خواهد بودکه بازنگری طرح جامع را  در دستور کار دارد و هم به تسریع طرح‌های کلان شهری منجر می‌شود و حداقل تا ۱۵ سال در اختیار مدیران شهری قرار خواهد گرفت.

مشاور شهردار و رئیس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی شهرداری شیراز نیز در تکمیل صحبت‌های معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز گفت: شیراز از سال ۸۴ در چهار فاز وارد شهرداری الکترونیک قرار گرفت و مقرر شد فلوچارتی ایجاد شود که همه کارها نیمه خودکار شوند و بر همین اساس در سال ۸۶ از فاز اول بهره برداری شد زیرا مردم  برای هر کاری به شهرداری مراجعه میکردند و پرونده هارا مردم و به ویژه مالکین فیزیکی دراختیار می گرفتند و تلاش کردیم بین سالهای ۸۴ تا ۸۶ از حجم پرونده های فیزیکی کاسته و پرونده های الکترونیکی را جایگزین کنیم، بحث کلاسه را در بحث نقشه و پرونده ها انجام بدهیم و فرایندها و گردش کار به سمتی برود که همه کارها نیمه خودکار انجام شوند.

علاالدین ضیایی افزود: در فاز بعدی و در سال ۹۲ کارها پیش تر رفت و  خودکارسازی عوارض در سیستم مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال ۹۳ بحث برون سپاری برخی از  خدمات مورد توجه قرار گرفت و در فاز چهارم به دنبال شهروند سپاری هستیم.

ضیایی صدور پروانه ها، عدم خلافی، پایانه کار و  پاسخ استعلامات ادارات و نقل و انتقلالات را خدمات اصلی شهرداری دانست و گفت: بیشترین مراجعات مردمی و ۸۷ درصد از کل درخواست‌ها مربوط به استعلامات مختلف است و  72 درصد از این استعلامات نیز مربوط به استعلامات آپارتمان‌های مسکونی است دارای تفکیک اعیانی است که استعلامات آن از بهمن ۹۷ غیر حضوری شده و هم اکنون از طریق سامانه شهرداری حداکثر طی دوروز صورت می پذیرد و مابقی استعلامات ما یعنی ۲۸ درصد دیگر که نیازمند بازدید و نظر کمیسیون ماده ۱۰۰ است را نیز مردم می توانند از ۵ فرودین  ثبت درخواست ها را نیز به صورت غیر حضوری انجام بدهند و بعد از ثبت درخواست توسط مردم، بازدید و نقشه برداری تلفنی انجام شده و بقیه کار نهایتا در منطقه انجام می شود.

وی تصریح کرد: ثبت درخواست، نقشه برداری و کارشناسی مربوط به صدور پروانه ها و پایان کار و عدم خلافی هم از ۵ فروردین غیرحضوری  خواهد شد و چون برای صدور پروانه ها و پایان کار و عدم خلاف نیازمند استعلام از دستگاههای مختلف هستیم وخیلی از این موارد خارج از دستگاه شهرداری است به همین دلیل شهرداری تلاش کرده کارتابلی برای شهروندان درست کند و شهرداری در مدت معین جواب را  در مدت معین بدهد که تا آخر سال به صورت پایلوت محقق خواهد شد.

در پایان  مدیرکل بازرسی شهرداری شیراز شهرداری نیز ضمن تاکید بر  این نکته که شهرداری سعی کرده با اعتماد به مردم کار را به خود آنها سپرده و  و فقط روند اجرای امور را تسهیل بدهد  و نهایتا سرانجام کار را  نیز به خود مردم بسپارد که در فرایند کار گیر نکنند گفت: شهرداری شیراز تلاش داشته در راستای شعار انسان محوری  و بخصوص تکریم ارباب رجوع گام بردارد.

منبع:تسنیم

درباره نویسنده