د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

۹۶۳ هکتار بافت ناکارآمد شهری در اردبیل شناسایی شد

معاون شهرسازی و معماری شهردار اردبیل گفت: ۹۶۳ هکتار بافت ناکارآمد شهری در اردبیل شناسایی شده که نیازمند بازسازی و نوسازی است.

کیوان حسن‌زاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: شهرداری اردبیل در سال‌های اخیر برای بازسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد، بافت فرسوده و بافت‌های تاریخی نقاط مختلف شهر اقدام کرده و بسته‌های تشویقی هم برای نوسازی و بازسازی این بافت‌ها ناکارآمد در نظر گرفته است.

وی ادامه داد: در شهر اردبیل ۹۶۳ هکتار بافت ناکارآمد، یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۱۱۸ هکتار بافت تاریخی در مرحله بازسازی و نوسازی قرار دارد که تکمیل آن نیازمند اعتبار و همچنین مشارکت شهروندان و متقاضیان می‌باشد.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اردبیل با اشاره به مشوق‌های اعمال شده برای نوسازی بافت‌های فرسوده شهری گفت: طبق آیین‌نامه وزارت کشور و با تصویب شورای اسلامی شهر اردبیل ۵۰ درصد تخفیف در هزینه صدور پروانه ساختمانی در مناطق فرسوده شهری اعمال خواهد شد.

حسن‌زاده بیان کرد: همچنین اعطای یک طبقه‌ تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، تسهیل در ضوابط پارکینگ، کاهش فضای آزاد، عدم احتساب بالکن و تراس در محاسبه‌ تراکم ساختمانی از جمله مشوق‌های نوسازی بافت‌های فرسوده در اردبیل است ، ضمن اینکه مالکان قطعات ۱۰۰ متر را با تمام عرصه، بالای ۱۰۰ متر تا ۲۰۰ متر را با ۱۲ متر فضای آزاد و بالای ۳۰۰ متر را با فضای آزاد ۱۵متر می‌توانند احداث کنند.
۹۶۳ هکتار بافت ناکارآمد شهری در اردبیل شناسایی شد

وی اظهار کرد: علاوه بر این در صورت تجمیع چند بنا، در کنار تخفیف ۵۰ درصدی صدور پروانه ۲ طبقه‌ تشویقی هم برای متقاضیان در نظر گرفته شده که امیدواریم مالکان خانه‌های فرسوده و انبوه‌سازان مسکن از این فرصت استفاده کنند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اردبیل از ساماندهی ورودی‌های شهر اردبیل خبر داد و گفت: ساماندهی ورودی شهر اردبیل و زیباسازی چهره شهر به عنوان یکی از مطالبات شهروندان از مدت‌ها قبل جزو برنامه‌های شهرداری بوده که عملیات اجرایی آن از مسیرهای خلخال و آستارا به پایان رسیده و طراحی ورودی شهر از مسیرهای مغان و تبریز هم در دست اجراست.

حسن‌زاده با بیان اینکه تمامی وانت‌بارهای میوه‌فروش در اردبیل از سطح شهر جمع‌آوری و به مکان مشخص منتقل می‌شود ، افزود: برای ساماندهی وانت‌بارها ۸۵۰ دکه میوه‌فروشی با مشارکت بخش خصوصی در مکان‌های مختلف شهر طراحی شده که به‌زودی تمامی آنها به این مکان‌ها انتقال خواهد یافت.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۷۶۴ وانت و نیسان میوه‌فروشی در اردبیل وجود دارد که استقرار آنها در خیابان‌های شهر منجر به ترافیک و همچنین افزایش تصادفات درون‌شهری شده است.

شهر اردبیل بیش از ۵۳۰ هزار نفر جمعیت دارد.

ایرنا

درباره نویسنده