د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

گلایه وزیر کشور از بی‌توجهی به معماری اسلامی ـ ایرانی در ساخت و سازها

وزیر کشور با گلایه ‌از بی‌توجهی به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و ساز‌ها گفت: شهر باید یک مجموعه‌ای با فرهنگ اصیل هویتی باشد؛ معماری اسلامی ایرانی پیش‌بینی شده اما کمتر به آن پرداخته شده است.

احمد وحیدی وزیر کشور عصر امروز در نخستین دوره جایزه شهردار برتر اظهار داشت: شهر باید یک مجموعه‌ای با فرهنگ اصیل هویتی باشد؛ معماری اسلامی ایرانی پیش بینی شده اما کمتر به آن پرداخته شده است.

وزیر کشور با بیان اینکه شهر، محل تجمع انسان‌هاست، تصریح کرد: لازمه آن این است که هنجارهای حاکم در ابن خصوص قوی باشد تا شهر را به عنوان شهر شناخت.شهردار مسولیت فرهنگی هویتی مهمی بر عهده دارد و شهرها هم از نظر ساختمان ها و مبلمان شهری و هم چینش بخش های مختلف باید هویتی داشته باشند که اصالت شهر را نشان دهد و حفظ و تقویت شود.

وی تقویت اقتصاد شهری را از دیگر مسایل مورد توجه شهرداری ها دانست و گفت: مسله اقتصادی باید تقویت شود و این مهم است که چگونه ان را تقویت کنیم. مسئله دیگر که در شهرها مهم است سیما منظر با مفهوم وسیع‌تر است  که ترکیبی از مسایل هویتی اقتصادی و اجتماعی می باشد.

وحیدی افزود: ترکیب اینها به علاوه فضا می تواند سیما منظر باشد و مفهوم آن این است که مسئولیت‌های اجتماعی خودش را در سیما منظری خیلی خوب نشان می‌دهد.شهر بدون تکدی‌گری و با کم‌ترین آسیب های اجتماعی،  بدون معتاد متجاهر و شهر بدون کودک کار باید در مجموعه شهر مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: وقتی در شهری سلامت و سرمایه اجتماعی باشد شهر با نشاط و روحیه خواهد بود و با کم ترین فشار روانی مواجه است. برخی از مسایلی که فشار روانی مردم شهر را می کاهد، فضای مناسب تفریح ورزش و حمل و نقل عمومی است.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه، کار شهرداری فقط خدمات شهری نیست، خاطر نشان کرد:  شهرداری یک کار فرهنگی اجتماعی و ترکیبی از تمام اینهاست و شهر آن است که چهره های مثبت را داشته و مردم با هم احساس همبستگی کنند.

وحیدی، بهره گیری از فضای شهادت در غالب شهره را برای غضای معنوی حائز اهمیت خواند و تصریح کرد:  در این صورت بسیاری از هنجارها خودبه‌خود شکل می‌گیرد و فضای معنوی شهر جز مسوولیت های شهردار است.

وی گفت: مناسب سازی فضای شهری برای تمام اقشار جامعه از جمله کم توانان و معلولان بسیار مهم است .

وزیر کشور عنوان کرد: آرامستان‌ها که اماکن مقدسی هستند باید به شکلی باشد که مورد رضایت مردم باشد و پسماندها در اطراف آن نباشد و بحث پسماند باید در کنترل و مهار شهرداران باشد.

تسنیم

درباره نویسنده