ی٫ اردیبهشت ۳۰ام, ۱۴۰۳

چگونه ساندویچ پانل‌ها معماری شیراز را متحول می‌کنند؟

هر شهر و منطقه‌ای از کشور سبک معماری خاص خود را دارد. مصالح و متریال‌های ساختمانی مورد استفاده در ساخت جداره‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی هستند که بر معماری و منظر هر شهر تأثیر می‌گذارند. ساندویچ پانل به عنوان یک متریال صنعتی و مدرن به مرور جایگاه خاصی نزد پیمانکاران و سازندگان پیدا کرده است. این متریال می‌تواند سبک معماری و روند اجرای پروژه‌ها را به خصوص در شهرهای بزرگ کشور از جمله شهر شیراز متحول سازد.

معماران شیراز در چند دهه اخیر پیشگام ترویج معماری مدرن در کشور بوده‌اند و بیشترین و بهترین نمونه‌های ساختمان‌های مدرن در این شهر واقع هستند. اکنون با استفاده از ساندویچ پانل در شیراز می‌توان طراحی نمای ساختمان‌ها را متحول کرده و همزمان کارایی آن‌ها را افزایش داد. طبیعتاً هر تغییر و تحولی در صنعت ساختمان پس از شیراز به سرعت به سایر شهرهای استان فارس و همچنین سرتاسر استان‌های جنوبی کشور منتقل می‌شود.

مزایای بکارگیری ساندویچ پانل در شیراز

در گذشته و تا همین اواخر آجر، سنگ و چوب مهم‌ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده برای ساخت دیوارها و سقف در شیراز بودند. ساندویچ پانل چندین مزیت اساسی نسبت به مصالح بنایی دارد. عملکرد چندگانه پنل تفاوت اولیه و اساسی آن نسبت به سایر متریال‌ها می‌باشد. مصالح بنایی تک عملکردی هستند بدین معنی که هر یک از آن‌ها یک ویژگی شاخص و قابل‌توجه دارند.

مثلاً آجر مقاومت فشاری قابل‌توجهی دارد ولی در سایر زمینه‌ها دارای ضعف اساسی می‌باشد.در مقابل ساندویچ پانل همزمان چند مزیت و ویژگی ارزشمند دارد. همین موضوع سبب شده تا در صورت بکارگیری پنل دیگر نیازی به خریداری و بهره از سایر مصالح نباشد. شاخص‌ترین مزیت‌های استفاده از ساندویچ پانل در شیراز عبارت‌اند از:

  • جلوگیری از نفوذ هوای گرم به داخل ساختمان در فصل تابستان
  • ممانعت از اتلاف حرارت داخلی در فصل زمستان
  • دوام بالا در برابر بارش باران و رطوبت هوا
  • تنوع رنگی زیاد و امکان خلق مناظر شهری شاخص
  • سرعت نصب بالا و کاهش زمان عملیات ساختمانی
  • طولانی بودن عمر مفید و عدم نیاز به تعمیر و تعویض مداوم

شهر شیراز دارای هوایی نسبتاً معتدل می‌باشد اما تابستان‌های گرم و بارش قابل توجه باران در پاییز و زمستان موجب شده تا جداره‌های هر ساختمان نقشی اساسی در حفظ آسایش دمایی در فضاهای داخلی داشته باشند. ساندویچ پانل یکی بهترین از مصالح عایق حرارت محسوب می‌شود که ضریب مقاومت در برابر عبور حرارت بالایی دارد.

این قابلیت هم در فصول سرد و هم در ماه‌های گرم سال نقش مهمی در کاهش اتلاف انرژی داشته و هزینه‌های مربوط به مصرف برق و گاز را کاهش می‌دهد. دیوارها و سقف‌های اجرا شده با ساندویچ پانل در شیراز در اثر بارندگی و رطوبت هوا دچار زنگ‌زدگی و خوردگی نمی‌شوند و کارایی و زیبایی اولیه خود را حفظ می‌کنند. از طرف دیگر کاهش دوره ساخت و اجرای سریع ساختمان سبب افزایش سود ساخت‌وساز شده و اتلاف بودجه را به حداقل ممکن می‌رساند.

ساندویچ پانل در شیراز

موارد کاربرد ساندویچ پانل در شیراز

شیراز یکی از مهم‌ترین مراکز صنعت و تولید در کشور است. همچنین استان فارس یکی از قطب‌های کشاورزی و باغداری ایران محسوب می‌شود. بدین ترتیب سالانه تعداد زیادی پروژه احداث سوله‌های صنعتی و انبارهای کشاورزی در این منطقه اجرا می‌شود. برای احداث این دسته از سازه‌ها ساندویچ پانل متریالی ایده‌آل محسوب می‌شود. مهم‌ترین چالش در احداث سوله‌ها و انبارها پوشش دهانه‌هایی وسیع و یکپارچه با کمترین هزینه ممکن می‌باشد.

ساندویچ پانل سقفی وزن سبک‌تری از سایر مصالح دارد و می‌توان روزانه چند صد مترمربع سقف را با این متریال پوشش داد. ساندویچ پانل در شیراز علاوه بر سازه‌های صنعتی و انبارها در ساخت بسیاری از کاربری‌های دیگر هم کاربرد دارد. سردخانه‌ها، سالن‌های چندمنظوره، ویلاهای شخصی، میادین تره‌بار و… هم از جمله دیگر کاربری‌های هستند که در اجرای سقف و دیوار آن‌ها می‌توان از پنل ساندویچی بهره برد.

در برخی از کاربری‌ها مانند سردخانه و اتاق تمیز هیچ مصالح یا متریال دیگری ویژگی‌ها و مشخصات لازم را متناسب با شرایط و نیازهای این فضاها ندارد. همچنین بهترین و به‌صرفه‌ترین متریال برای تولید کانکس و سایر عناصر پیش‌ساخته‌ی ساختمانی ساندویچ پانل است. وقتی از چوب یا ورق برای تولید اجزای پیش‌ساخته استفاده شود کارایی محصول نهایی مطابق با انتظار نیست.

بهترین نوع ساندویچ پنل برای ساخت‌وساز در شیراز

بر خلاف اکثر مصالح و متریال‌های ساختمانی ساندویچ پانل در انواع گوناگون و با مشخصات فنی و ظاهری مختلف تولید و عرضه می‌شود. از جنبه نوع فوم عایق، ساندویچ پانل با فوم پلی یورتان بهترین نوع پنل برای اکثر ساخت‌وسازها در شیراز محسوب می‌شود. فوم پلی اورتان در دو نوع معمولی و کندسوز در تولید پنل مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی یورتان کندسوز یا پلی ایزوسیانورات وقتی در هسته پانل جای بگیرد متریالی کندسوز حاصل می‌شود که مقاومت بالایی در برابر آتش‌سوزی دارد.

از جنبه رنگ مصالح محدودیت خاصی وجود ندارد و مصالح با رنگ‌های مختلف را می‌توان در شیراز به کار گرفت. اما با توجه به تابش شدید نور خورشید در تابستان رنگ‌های روشن انتخاب بهتری برای خرید ساندویچ پانل در شیراز هستند. از جنبه جنس ورق، ساندویچ پانل گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیم هر سه برای اجرای جداره‌ها در شیراز قابل استفاده می‌باشند. در اکثر پروژه‌ها پنل گالوانیزه به علت قیمت ارزان‌تر انتخابی به‌صرفه‌ و اقتصادی است.

البته ساندویچ پانل آلوزینک دوام بیشتری در برابر زنگ‌زدگی و عمر مفید طولانی‌تری دارد و از همین رو در ساختمان‌های که رطوبت داخلی بالایی دارند از جمله برخی از واحدهای صنعتی بهتر است از ساندویچ پانل آلوزینک بهره برد. در اکثر کاربری‌ها در شیراز پانل ساندویچی با ضخامت ۳، ۴ و ۵ سانتیمتر جوابگوی تمام نیازها است. البته در ساختمان‌هایی با کاربری خاص باید از انواع ضخیم‌تر این متریال بهره برد.

خرید ساندویچ پانل در شیراز

خرید ساندویچ پانل در شیراز

قبل از اقدام به خرید ساندویچ پانل باید از کیفیت محصول مورد نظر اطمینان حاصل کرد. شرکت ماموت معتبرترین تولیدکننده انواع پنل ساندویچی در ایران است و تولیدات این شرکت نه تنها در ایران بلکه در تمام منطقه غرب آسیا به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای در شیراز نیازی به مراجعه حضوری به محل کارخانه در استان البرز نیست.

خریداران گرامی و متقاضیان استعلام قیمت پانل در شیراز می‌توانند با مراجعه به سایت ماموت تمام اطلاعات مورد نیاز خود را کسب کرده و حتی سفارش خرید خود را به صورت آنلاین ثبت نمایید. بارگیری پنل‌ها از محل کارخانه و حمل آن‌ها تا شیراز نیازمند صرف زمان زیادی نیست. با رعایت اصول مربوط به جابه‌جایی و حمل می‌توان محموله ساندویچ پانل را در کمترین زمان ممکن به محل احداث پروژه منتقل نمود. در مجموع به نظر می‌رسد بکارگیری انواع پنل در ساخت‌وسازهای شیراز می‌تواند معماری این شهر را متحول سازد.

پایگاه خبری اول فارس

درباره نویسنده