ی٫ اردیبهشت ۱۶ام, ۱۴۰۳

«پل امت واحده» نماد اتحاد ایران و عراق

عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به اینکه «پل امت واحده» نماد اتحاد بین ایران و عراق و اتحاد امت واحده اسلامی است، گفت: ما اساتید دانشگاهی به‌جای اینکه پروژه‌های تکراری تعریف کنیم باید پروژه‌های کاربردی و مهم ملی و منطقه‌ای را در نظر داشته باشیم. در ایران دانشجویان و پژوهشگران خوش‌فکری وجود دارد که در خدمت هستند پس می‌توان پروژه‌های معماری را از محتواهای غنی تعریف و از تحقیقات استفاده کرد.

محسن وفامهر  در خصوص کتاب «طراحی معماری پل امت واحده» اظهار کرد: معمولاً برای هر ترم که با دانشجویان کار طراحی داریم موضوعی را برای خود تعریف می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه کتاب پل امت واحده حاصل کار یک سال فعالیت دانشجویان است، ادامه داد: آغاز ترم ۹۸-۹۹ مصادف با اربعین حسینی بود و به‌دلیل اینکه هرساله از اقصی نقاط ایران و حتی کشورهای همسایه ایران مانند پاکستان و هند به سمت عراق عازم می‌شوند به این فکر افتادیم پلی را برای جنوب کشور طراحی کنیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران توضیح داد: در این پل تمام خدمات مورد نیاز زائرین پیش‌بینی شده است به همین جهت در ابتدا نام پل را «پل چندمنظوره» گذاشتیم اما در طول‌ترم تحصیلی اتفاقاتی افتاد که یکی از آن اتفاقات ترور شهید سردار سلیمانی و شهید ابومهدی ‌المهندس بود. خبر شهادت همه ما را به شوک برد. با اشاره به منویات رهبری و ترور سردار دل‌ها نام پل را «پل امت واحده» انتخاب کردیم چون با تشرف زائرین به کربلا امت واحده شکل می‌گیرد و از سویی دیگر وقتی سردار سلیمانی در عراق توسط آمریکایی‌ها به شهادت رسید ما به این نتیجه رسیدیم که نام پل را به سردار شهید قاسم سلمیانی و ابومهدی‌ المهندس تقدیم کنیم.

وی یادآور شد: مصمم شدیم کتاب را برای اربعین شهید قاسم سلیمانی چاپ و به سردار دل‌ها تقدیم کنیم به همین منظور همه تلاش کردند و همفکری و مشاوره جدی بین ما و دانشجویان موجب شد یک کار جامع در حوزه مطالعات انجام شود و طراحی پل به اتمام برسد.

وفامهر بیان کرد: پل اروند را در سال ۶۵ کار کرده بودم و اولین پل متحرک و اولین پل کابلی کشور بود به همین جهت کلاس را گروه‌بندی کردم و به‌عنوان مشاور در کنارشان قرار گرفتم تا اطلاعات و تجربه خود را در اختیار دانشجویان قرار دهم. دانشجویان سوالاتی مانند مکانیک خاک و مسائل محیطی مانند شب و روز و تابش آفتاب را می‌پرسیدند و پاسخ می‌دادم.

وی افزود: سازه این پل آبی-خاکی است و وجود اروند خروشان با سرعت آب ۱۰ کیلومتربرساعت و در ارتفاع سه متر و ۲۰ سانتی‌متر باعث شد این طرح به‌عنوان یک موضوع بسیار جدی در دستور کار دانشجویان کارشناسی ارشد قرار گیرد.

عضو شورای فناوری‌های نوین ساختمانی تصریح کرد: مرز اروندرود مرز آبی ایران و عراق است و این پل باعث می‌شود که پایانه مرزی در روی تاج پل قرار گیرد و تمام خدمات مرزی در روی پل ارائه شود. در طبقات بالایی افراد پیاده حرکت و در طبقات زیرین خودروها حرکت خواهند کرد، همچنین زیر پل محل آسایش برای راهپیمایان، امداد و نجات، خدمات پزشکی، خدمات به زائرین، ماساژ و طب فیزیکی و حتی ارزاق و مایحتاج خواهد بود.

وی با اشاره به پل دهانه ۱۰۰۰ متری پل تصریح کرد: شاید افرادی با خودروی خود به مرز بیایند برای همین منظور در حواشی پل یک مکان مناسب برای پیاده شدن و استفاده از اتوبوس‌ها تعبیه شده است.

پلی که معرف توانمندی مهندسان ایرانی است

وفامهر عنوان کرد: در دنیا پل‌های متحرکی وجود دارد که زبانزد است به همین جهت پل را به‌گونه‌ای طراحی کردیم که بتواند معرف ایران و توانمندی مهندسان ایرانی باشد. این پل نماد اتحاد ملی، اتحاد بین ایران و عراق و اتحاد و امت واحده اسلامی است.

وی با اشاره به اینکه این یک پل تخصصی است که می‌تواند در برابر بقیه پل‌ها عرض اندام کند، خاطرنشان کرد: در طراحی این پل جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی لحاظ شده است و بازارچه‌های اقتصادی تعبیه شده موجب افزایش داد و ستد خواهد شد. علاوه بر آن فرهنگ ملی ایران و عراق که بر دوستی و برادری استوار است توسعه پیدا خواهد کرد و به دنیا معرفی خواهد شد. پیام سیاسی آن به دشمنان این است که بگوییم است به دشمن می‌خواهیم بگوییم با شهادت حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی ‌المهندس ما را متحدتر کردید.

عضو انجمن مفاخر معماری ایران اضافه کرد: پیام دیگر این پل برای اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌هاست، به‌جای اینکه پروژه‌های تکراری تعریف کنیم بیاییم پروژه‌های کاربردی و مهم ملی و منطقه‌ای را در نظر بگیریم. در ایران دانشجویان و پژوهشگران خوش‌فکری وجود دارد که در خدمت هستند پس می‌توان پروژه‌های معماری را از محتواهای غنی تعریف و از تحقیقات استفاده کرد.

وی متذکر شد: در حال حاضر این پل می‌تواند یک پیشنهاد اولیه برای طراحی آن باشد؛ نام پل هم برگرفته از بیانات مقام معظم رهبری است و می‌تواند اسم کاملی برای ارتقای فرهنگی امت واحده باشد.
وفامهر بیان کرد: پیاده‌روی اربعین، گام دوم انقلاب، چهلمین سالگرد دفاع مقدس و شهادت سردار سلیمانی عزم ما را برای تکمیل این طراحی مضاعف کرد تا هم ادای دین کرده باشیم و هم آن را تقدیم رزمندگان و مدافعینی کنیم که امروز به برکت خونشان در سایه صلح و امنیت قرار داریم.

وی خاطرنشان کرد: این کوچک‌ترین کار از جانب من و دانشجویانی است که دلشان برای ایران اسلامی می‌تپد. ما می‌توانیم آثار خیلی خوبی را به دنیا عرضه کنیم. امید است اولاً در راه رضای خدا باشد و ثانیاً در بازنشر مفاهیم و تعالیم والای فنی – مهندسی، فرهنگی و اجتماعی بتواند موجب ارتقای علمی دانشجویان و دانشگاه‌های ما شود.

عضو هسته اصلی قطب علمی فناوری معماری دانشگاه تهران ادامه داد: پیام دیگر من این است که ما در پروژه‌های معماری می‌توانیم به‌عنوان یک نماد مطالب مورد نیاز کشور یا منطقه را به‌عنوان موضوعات معماری طرح کنیم تا طرح‌های ویژه و آینده‌نگر موجب پیشرفت کشور شود.

وی اظهار کرد: جمع‌آوری مستندات این کتاب یک سال به طول انجامید؛ تدریس ظرف یک‌ترم از مهرماه تا بهمن ماه انجام شد و در پایان‌ترم با شهادت سردار سلیمانی مواجه شدیم که تصمیم گرفتیم کتاب را برای اربعین این شهید بزرگوار به چاپ برسانیم و به این شهید تقدیم کنیم هر چند همه مستندات آماده بود ولی به دلیل محدودیت زمانی موفق به چاپ نشدیم. پس از آن تلاش کردیم در هفته دفاع مقدس از این اثر رونمایی کنیم ولی به خاطر کرونا به تأخیر افتاد و در حال حاضر این اثر آماده شده است.

وفامهر گفت: مقدمه این کتاب به قلم محمدتقی پیربابایی ریاست دانشکده معماری دانشگاه هنر اسلامی تبریز آراسته شده است. در پیشگفتار این کتاب مقدمه و هدف درج و در بخش دیگر شرح بحث طرح فناوری ۳ یا معماری تکنولوژیک مطرح شده است.

وی بیان کرد: چون در ابتدای ترم کلاس به ۶ گروه ۲ نفره تقسیم شده بود، این کتاب در ۶ فصل نگارش و ۶ نگاه و استراتژی در آن بیان شده که حاصل تلاش گروه‌های فعال در این طرح است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران تصریح کرد: در فصل اول تعاریف، سابقه موضوع و پیشگفتار را داریم و سپس طرح‌های یک تا ۶ از فاز مطالعات تا سازه مطرح می‌شود. طرح یک «پل اتحاد ملل مسلمان»، طرح ۲ «پل دوستی و وحدت»، طرح ۳ «پل وحدت اربعین»، طرح ۴ «پل بین‌المللی چندمنظوره» طرح ۵ «یک روح در ۲ ملت»، طرح ۶ «پل دوستی ایران و عراق» نام گرفته است.
وی عنوان کرد: این کتاب در ۶ فصل طبقه‌بندی شده و تمام رنگی است، تمام مطالعات و حتی ماکت‌هایی که ساخته شده به‌صورت رنگی در کتاب درج شده است.

وفامهر با اشاره به اینکه پل سابقه تاریخی در ایران اسلامی دارد، تشریح کرد: پل‌هایی مانند خواجو و سی‌وسه پل اصفهان را داریم که ۴۰۰ سال در آب پایدار ماندند و هنوز هم مشکلی برایشان پیش نیامده و مواد اولیه آن هم آجر و ملات‌های آبی بوده است حالا که تکنولوژی روز دنیا مانند فولادهای سخت را در اختیار داریم اگر از هوش ایرانی استفاده کنیم پل جدیدی را مطرح خواهیم کرد که در دنیا وجود نداشته است. بخشی از این پل، متحرک است و شب‌ها جلوه ویژه بصری دارد حتی درجه حرارت و دما و کنترل تغییرات جوی در آن لحاظ شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران یادآور شد: این کتاب حاصل یک‌ترم کار مضاعف و یک سال تلاش دانشجویان بوده است که باید از دانشجویان تشکر کنم چون اگر زحمات آن‌ها نبود این کار به اتمام نمی‌رسید، هر کسی بخش خود را به نحو احسن انجام داد. در انتهای کتاب دانشجویان دل‌نوشته‌ای ۲ صفحه‌ای نگارش کردند که جالب و جذاب است.

منبع:ایسنا

درباره نویسنده