پ٫ فروردین ۳۰ام, ۱۴۰۳

پروانه های مرمتی برای ساختمان های تاریخی کاشان صادر می شود

رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری وصنایع دستی کاشان گفت: در حال عملیاتی کردن صدور پروانه های مرمتی در این شهرستان هستیم تا هر ساختمان تاریخی قبل از مرمت و بهسازی ملزم به داشتن نقشه، جزئیات معماری و اخذ استعلامات از میراث فرهنگی شود.

 احمد دانایی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه در باغ فین کاشان اظهار داشت: موضوعات مختلفی در دهه های گذشته در حوزه اداره میراث فرهنگی کاشان مسکوت مانده است که باید با برنامه ریزی جامع و اقدامات کارشناسی، کارهای زیربنایی برای حفظ و احیا سرمایه های این شهر انجام داد.

وی با اشاره به مستقل شدن شورای فنی میراث فرهنگی در شمال استان اصفهان گفت: در اولین جلسه آن بحث اصلاح حریم سیلک بررسی می شود تا پس از اتخاذ مصوباتی در این شورا و ارسال به وزارت خانه بتوانیم مشکلات پیش روی شهروندان را تا آنجا که می توان حل و فصل کرد.

وی مشکلات اماکن تاریخی و ثبتی اوقافی را موضوع کشوری دانست و افزود: در کاشان کارگروهی زیر نظر امام جمعه کاشان برای ساماندهی بناهای وقفی راه اندازی کردیم و حتی در برآوردهای کارشناسی برای مرمت بقاع متبرکه منطقه کاشان ۶۰ میلیارد تومان اعتبار نیازسنجی شده است.

وی با تاکید بر ارزش و اهمیت میراث روستایی در منطقه کاشان گفت: برای تحقق این امر در میراث فرهنگی برنامه راهبردی تعیین و بسته های سرمایه گذاری نیز تعریف شده است زیرا امروز جامعه بین الملل به این نتیجه رسیده که با کمک گردشگری روستایی ارزش اقتصاد وابسته به زمین فعال می شود.

پیگیری های اولیه برای استحکام بخشی آبشار نیاسر آغاز شده است

دانایی نیا درباره استحکام بخشی آبشار نیاسر گفت: بررسی و پیگیری های اولیه این کار از ماه های قبل آغاز شده است تا بعد از انجام مطالعات و استفاده از نظرات کارشناسی توسط اساتید خبره داخلی و حتی خارجی درباره چگونگی روش استحکام بخشی این اثر طبیعی تاریخی تصمیم گیری شود.

وی افزود: برای استحکام بخشی آبشار نیاسر برای ساده ترین اقدامات بودجه های میلیاردی نیاز دارد ولی با توجه به وضعیت پرخطر فعلی و احتمال سقوط سنگ از بالای آن و فعالیت کاربری های غیرمجاز در اطراف آن پیشنهادهایی برای ایجاد محدودیت هایی مانند پرواز ممنوع کردن این منطقه را داده ایم.

دانایی نیا با بیان اینکه محدودیت های اعتباری برای بناهای تاریخی متعدد کاشان جوابگو نیست، افزود: حوزه میراث فرهنگی بودجه های مشخصی برای اقدامات زیر مجموعه خود دارد که بعد از تصویب آن نیز باید فرآیندی برای تخصیص اعتبارات طی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان همچنین از پیگیری هایی برای مرمت و بازسازی خانه های تاریخی منسوب به محتشم کاشانی شاعر مرثیه سرا عاشورایی و خانه عبدالرزق خان حاکم کاشان در دوران زندیه که این شهر را بعد از زلزله ۱۱۹۲ هجری مجددا احیا و بازسازی کرد خبر داد.

برای جلوگیری از رشد قارچ گونه تاسیسات گردشگری تلاش می کنیم

دانایی نیا با بیان اینکه حوزه میراث فرهنگی از ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی استقبال می کند، افزود: گردشگری منافاتی با اقتصاد ندارد ولی با کار علمی و اتخاذ راهکارهای قانونی بدنبال توسعه گردشگر پایدار و جلوگیری از رشد قارچ گونه تاسیسات گردشگری و بی ضابطه که موجب نارضایت مردم می شود تلاش می کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان در مورد مشکلات تیمچه در روزهای عزاداری تاسوعا و عاشور گفت: درجلساتی که در این رابطه از قبل برگزار شده بود میر اث فرهنگی به شهرداری اجازه داده بود برای حل مشکلات گرما اقداماتی انجام دهد و اینکه چرا اتفاقی رخ نداد را هنوز پیگیری نکردم.

این عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با اشاره مدت فعالیت چهارماهه اش در میراث فرهنگی کاشان گفت: وقتی سیستم مدیریت شهری تصمیم می گیرد که مسئولیت یکی دستگاه اداری را به فردی دانشگاهی واگذار کند باید به کار علمی نیز اعتماد کند تا با اتخاذ برنامه های جامع و شناسایی مشکلات و تعامل با دیگر دستگاه ها در پیشبرد ماموریت هایش تلاش کند.

دانایی نیا در پایان خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی به خودی خود یک رسانه فرهنگی، معماری و هنری است و صاحبان رسانه ها با انتشار اخبار درست و واقعیت ها به نقش حیاتی خود در پیشبرد اهداف میراث فرهنگی کمک کنند که به طور مثال در موضوع تخلف در چارتاقی نیاسر همگان شاهد بودیم که اگر مدیران در برابر این تخلف کوتاه می آمدند رسانه ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی کوتاه نمی آمدند.

درباره نویسنده