پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

ورزشگاه‌های مدرنی که بعد از پایان ماموریت از بین خواهند رفت

ورزشگاه‌های کشور قطر با هر حاشیه‌ای که داشت، ساخته شد و حالا با معماری‌های مدرن آماده شده و نمایانگر فرهنگ و تمدن این کشور به سایر نقاط جهان در جام جهانی ۲۰۲۲ خواهد بود.

در بررسی هشت ورزشگاهی که برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در نظر گرفته شده است، مهم ترین نکته غیر از طراحی فوق العاده‌ای که برای ساخت آنها با توجه به فرهنگ، طبیعت و معماری اسلامی مورد توجه ویژه قرار داشته است، پایان ماموریت آنها پس از پایان بازی‌ها است و با این روش دیگر هزینه های سرسام آور نگهدای، کشور قطر و مسئولان ورزش آن را اذیت نخواهد کرد؛ معضلی که همین حالا در ایران با آن مواجهیم و نگهدای ورزشگاه هایی نظیر غدیر اهواز و خیلی دیگر از استادیوم های کشور و نگهداری‌شان، به مشکلی لاینحل تبدیل شده‌ است؛ البته که در مورد مدرن ترین ورزشگاه های دنیا که در همین یک قدمی ما و در ساحل خلیج فارس ساخته شده اند، صحبت نمی کنیم !

در ادامه مروری کوتاه خواهیم داشت بر هشت ورزشگاهی که قطر با مطالعات اقلیم شناسی و اهدافی که برای معرفی کشور خود به جهانیان دارد، گاهی توسط شرکت های خودی و گاهی با ائتلاف آنها با خارجیان و گاهی با واگذاری کامل به شرکت های معماری بزرگ طراحی کرده است و می خواهد میزبانی بی نظیری از مهم ترین رویداد ورزشی جهان در سال ۲۰۲۲ داشته باشد.  

 

۱-  استادیوم البیت؛ زندگی چادرنشینی
این استادیوم در شهر الخور ساخته شده و در سال ۲۰۱۵ قرارداد ساخت آن با یکی از معروف ترین شرکت های جهان سالینی و سیمولائ واگذار شد که طراحی منحصر به فرد آنها سبب شد تا جایزه مدیریت ساخت، بهره وری انرژی و طراحی سبز را در سال ۲۰۲۰ دریافت کند. این استادیوم با ظرفیت ۶۰ هزار نفری میزبان بازی افتتاحیه جام خواهد بود. نام این استادیوم از زندگی چادرنشینی عشایر قطر گرفته شده و زندگی سنتی قطری ها را به میهمانانش یادآوری می کند. یکی از دلایل انتخاب شهر الخور، پتانسیلی است که این شهر در گردهمایی فرهنگ های مختلف از خود نشان داده است. پس از پایان جام جهانی بخش بالایی صندلی ها این استادیوم حذف می شود و برای نشان دادن سخاوت قطری ها به کشورهای در حال توسعه ارسال خواهد شد.  

 

 

 

 

 

 

 

۲-  استادیوم جنوب؛ زندگی مردمان جنوب قطر
این استادیوم به استادیوم الوکره مشهور است و بیشتر با این نام مورد خطاب قرار می گیرد. طراحی این استادیوم به زها حدید معمار معروف عراقی- بریتانیایی واگذار شد که با همکاری یک شرکت معروف آمریکایی این پروژه را پیش برد. این ورزشگاه در سال ۲۰۱۹ به صورت رسمی با حضور امیر قطر افتتاح شد و دومین ورزشگاهی است که برای میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ آماده شده است. شغل اصلی مردم این قسمت از قطر، غواصی و ماهیگیری است که الهام بخش ساخت و طراحی این استادیوم شده است. افرادی که برای تماشای بازی به این استادیوم می روند، پیش از شروع بازی می توانند سری به کالاهای محلی بزنند و از آبشارهایی که در اطراف این استادیوم تعبیه شده لذت ببرند. یکی از دیدارهای یک چهارم نهایی جام جهانی در این ورزشگاه برگزار می شود و ظرفیت ۴۰ هزار نفری آن را مناسب پذیرایی از این مسابقه می کند. این ورزشگاه البته امکانات بسیار دیگری نظیر سالن عروسی، مدرسه، فضای اسب دوانی، رستوران و .. در آن تعبیه شده که در بلند مدت می تواند به مردم الوکره خدمات خوبی ارائه دهد. ظرفیت ۴۰ هزار نفری این ورزشگاه نیز در پایان جام جهانی به نصف کاهش پیدا می کند و صندلی های آن به کشورهای دیگر ارسال می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳-  ورزشگاه الریان؛ دروازه جهان به بیابان
ورزشگاه احمدبن علی یا ورزشگاه الریان دیگر ورزشگاهی است که در جام جهانی ۲۰۲۲ مورد استفاده قرار گرفته است. این ورزشگاه همچنین در مسابقات جام ملت های آسیا ۲۰۱۱ قطر نیز در میان ورزشگاه‌های میزبان قرار داشته است.  ساخت ابتدایی در سال ۲۰۰۳ انجام شده و ظرفیتی نزدیک به ۲۲ هزار نفر گنجایش داشت که برای حضور در جام جهانی این ورزشگاه توسط دو شرکت البغداد قطر و شرکت لارسن هند، طراحی دوباره شد و مورد بازسازی قرار گرفت و ظرفیت آن به ۴۰ هزار نفر رسید.   از ویژگی ها منحصر به فرد این استادیوم ساخت آن در جایی با منظره کویر است و قطری درباره این استادیوم اینطور می گویند:« دروازه بیان درهای خود را به جهان باز می کند.» بار دیگر در طراحی این استادیوم از فرهنگ گذشتگان قطری و شیوه زندگی آنها که زیستن در بیابان بوده، بهره گرفته شده است. قطری ها در مورد این استادیوم اعتقاد دارند که از گذشته الهام گرفته اند و آینده را با آن ترسیم کرده اند.

 

 

 

 

 

 

 

۴-  ورزشگاه الثمامه؛  کلاه مردان و پسران قطری
این استادیوم مدرن آمیزه ای از فرهنگ، تاریخ و نمادهای کشور قطر است که با ظرفیتی ۴۰ هزار نفره اماده میزبانی از جام جهانی ۲۰۲۲ می شود. این ورزشگاه در ۱۲ کیلومتری دوحه قرار دارد و طراحی آن شبیه کلاهی است که توسط مردان و پسران این منطقه مورد استفاده قرار می گیرد و به آن طاقیه می گویند. قطری ها این ورزشگاه را نمادی از جوانان قطری می دانند که بازیگر اصلی مهم ترین رویداد جهانی خواهند شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

۵-  استادیوم شهر دانش؛ الماسی در دل کویر
قطری ها این استادیوم را تجربه ای فوق العاده برای تماشاگران و آینده ای روشن برای فوتبال می دانند. در واقع از این جهت به این ورزشگاه نام شهر دانش داده شده که در بیرون آن پر است از دانشگاه ها و مراکز آموزشی و قطری ها این منطقه را بنیاد آموزش و پرورش قطر کشورشان توصیف می کنند. از ویژگی های دیگر این ورزشگاه می توان به دسترسی آسان آن اشاره کرد که فاصله ای ۷ کیلومتری با شهر دوحه دارد و همینطور مانند سایر ورزشگاه های قطر از تهویه بسیار قدرتمندی نیز برخودار است و شرایط ویژه ای نیز برای پذیرایی از افراد معلول ایجاد کرده است. همچنین در فضای بیرونی ورزشگاه “شهر دانش” زمین های گلف و فضاهای تفریحی زیادی تعبیه شده که با همراه وجود مغازه های متفاوت می تواند خاطرات خوبی برای تماشاگران بازی رقم بزند. مهم ترین نکته در مورد این استادیوم این است که ظرفیت ۴۰ هزار نفری آن با پایان رقابت های جام جهانی به نصف کاهش پیدا می کند. این ورزشگاه در شهر دوحه قرار دارد. معماری این ورزشگاه برگرفته از تاریخ معماری اسلامی است. همچنین نمای مثلثی که به شکل الگوهای هندسی پیچیده و شبیه به الماس تشکیل شده ظاهراً با حرکت خورشید در آسمان تغییر رنگ می‌دهد. این ورزشگاه به گونه ای طراحی شده که نشانگر یک الماس در دل کویر باشد. شهر دانش در خردادماه ۱۳۹۹ افتتاح شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۶-  ورزشگاه بین المللی خلیفه؛ چشم انداز گذشته قطر به آینده !
در سال ۲۰۱۷ با یک مراسم تماشایی و با میزبانی از امیر قطر، محبوب ترین ورزشگاه ها قطری ها برای میزبانی از جام جهانی افتتاح شد. البته برای اینکه مسئولان قطری از شرایط این ورزشگاه آگاهی پیدا کنند، مسابقات جام باشگاه های جهان و چند رویداد دیگر در این ورزشگاه برگزار شده تا مسئولان آن آمادگی برگزاری مهم ترین رویداد ورزشی جهان را در سال ۲۰۲۲ به بهترین شکل داشته باشند.  این ورزشگاه توسط شرکت اسپایر ساخته شده که در زمینه های مختلفی فعالیت می کند. ورزشگاه الریان در سال ۱۹۷۶ ساخته شده و چشم انداز ورزش آینده قطر به شمار می رفت. در این مجموعه همچنین آکادمی اسپایر وجود دارد و یکی از پیشروترین بیمارستان های جهان در زمینه پزشکی. از ویژگی های دیگر این ورزشگاه می توان به قوس های دوتایی برای طراحی آن اشاره کرد و اینکه تمام صندلی های ان با سایبان محافظت می شود و سیستم تهویه بسیار خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

 

 

 

 

 

 

 

۷-  ورزشگاه ملی لوسیل؛ از استادیوم تا مرکز اجتماعی
این ورزشگاه پذیرای فینال جام جهانی ۲۰۲۲ قطر خواهد بود و ۸۰ هزار نفر ظرفیت برای آن در نظر گرفته شده است. طراحی این استادیوم تلفیقی از نور و سایه است که فانوس را به ذهن ها یادآور می کند. همچنین نمای آن نشان دهنده نقوشی است که روی کاسه ها و سایر آثار هنری در دوران اسلام وجود داشته است. جالب اینکه این استادیوم پس از پایان جام جهانی به یک مرکز اجتماعی تبدیل می شود که شامل فروشگاه ها، کافه ها، فضاهای ورزشی، پزشکی و .. خواهد بود و مردم می توانند هر چه را که نیاز دارند، زیر یک سقف پیدا کنند. همچنین بخشی از ۸۰ هزار صندلی این ورزشگاه به پروژه های ورزشی در سایر نقاط دنیا ارسال خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

۸-  ورزشگاه راس ابوعبود؛ ورزشگاه پیشرو
قطری ها این ورزشگاه را پیشرو در برگزاری رویدادهای بزرگ می دانند. این یک ورزشگاه دیگر است که با استفاده از وسائلی نظیر بلوک های ساختمانی، صندلی ها مختلف و … ساخته شده و پس از جام جهانی از بین خواهد رفت و مواد آن در پروژه های ورزشی یا غیر ورزشی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این استادیوم ۴۰ هزار نفری در ساحل خلیج فارس نمایی بسیار زیبا دارد و در پایان بازی ها برچیده می شود تا فضای ساحل گردی در اختیار مردم قرار بگیرد. ماهیت موقتی این ورزشگاه یکی دیگر از مزیت های آن است که باعث می شود هزینه کمتری برای ساخت آن صرف شود. قطری ها طراحی این ورزشگاه را خاص و منحصر به فرد می دانند و معتقدند شیوه ساخت آن، توسط کشورهای دیگر دنبال خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

درباره نویسنده