ج٫ فروردین ۳۱ام, ۱۴۰۳

نگاهی به طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر

شاید اگر قطر تا این حد در رقابت های جام ملت های آسیا ۲۰۱۹ موفق نبود، توجه کسی هم به برنامه ریزی و آکادمی حرفه ای قطر معطوف نمیشد، و آنرا یکی دیگر از سرمایه گذاری های بی بازگشت قطر می نامیدند. با این حال قطر شگفت انگیز در جام ملت ها توجه مارا به خود جلب کرد تا تحلیل کوتاهی از طراحی و ساخت یک آکادمی ورزشی اسپایر داشته باشیم.

طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
طراحی و ساخت آکادمی ورزشی اسپایر دوحه در سال ۲۰۰۴ آغاز گردید که یکی از مراکز مهم آموزش و پرورش فوتبال از سنین بسیار پایین است. توسعه تکنولوژی های معماری این مجموعه یک انقلاب صنعتی/ورزشی محسوب شده، و تکوین این روش های مدرن با تکنولوژی های پیشرفته همچنان ادامه دارد. شاید مهم ترین تصمیمی که برای ساخت این مجموعه بزرگ گرفته شد، انتخاب متدهای خاص معماری و عمرانی بود که پیش از مجموعه کمتر در پروژه ای با چنین مقیاسی مورد استفاده قرار گرفته بود. به کارگیری سبک های اکوتک، هایتک، معماری پایدار و متریال های مدرن بخشی از برنامه های فیزیکی این مجموعه به شمار می روند. کاملا واضح است که به کارگیری شیوه و روش های معماری فوق در کشور کویری یک امر ضروری است. با این حال این متودها هر روز در حال تغییرات گسترده ای هستند به تکامل می رسند. 
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
آکادمی فوتبال اسپایر اولین مجموعه ورزشی به شمار می رود که کمپ آموزشی آن یک ورزشگاه تمرینی و برگزاری مسابقه را به صورت اختصاصی مدیریت می کند. با بیش از ۷ زمین اختصاصی تمرین، اسپایر را به قول صنعت آموزش فوتبال بدل ساخته است. اما طراحی این مجموعه به تعداد زمین فوتبال یا بزرگی ورزشگاه آن تمرکز نداشته است. سقف استادیوم و سایر عرصه های مجموعه اسپایر شامل نسل جدیدی از پنل های فوتولتائیک می باشد که بهترین منبع ذخیره سازی انرژی مجموعه به شمار می رود. کشور همیشه آفتابی قطر با وجود هوای بسیار گرم خود، یک منبع بزرگ ذخیره سازی انرژی برای سیستم های خنک کننده ورزشگاه به شمار رفته است. بیش از ۳۵ درصد انرژی سیستم های خنک کننده این مجموعه توسط پنل های جاذب خورشید رفع می شود. خود ورزشگاه دو مجموعه مجزای مسقف است که به تمرین بازیکنان حرفه ای می پردازد و مکان مناسبی برای برگزاری رقابت های تدارکاتی است.
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
کل طراحی و ترسیمات فاز ۱، فاز ۲ و فاز ۳ توسط سیستم BIM صورت گرفته است. اسپایر بزرگترین و گران ترین پروژه معماری است که سیستم مهندسی BIM در آن نقش داشته است. زمین های تمرینی شامل سیستم زهکشی پشیرفته جذب رطوبت است که پس از آبیاری زمین ها، بخش اعظمی از آب را طی فرایند بازیافت و جمع آوری به سیستم اصلی باز می گرداند. تا پیش از این مرکز، هرگز فاصله کلاس های آموزشی، سالن برگزاری مسابقات و محدوده ریکاوری اینقدر به هم نزدیک نبودند. حتی هنوز هم بسیار از سالن های بدنسازی و تمرین آکادمی های فوتبال با زمین اصلی مسابقه فاصله زیادی دارند. چنین سیرکولاسیونی فقط در آکامی اسپایر قابل مشاهده است. این رویکردهای نوآورانه این احساس را به بازیکنان (در تمام سنین) می دهد که در ورزشگاه خانگی در حال تمرین هستند. در فضای داخلی زمین های جانبی و کناری ورزشگاه سرپوشیده از چمن مصنوعی به عنوان پوشش کف بهره برده اند تا بازیکنان پس از تمرین بر روی چمن مصنوعی کفش خود را در نیاورند و پس از هدایت به رختکن لباس های خود را عوض کنند. سالن ریکاوری، آبدرمانی، استخر، بدنسازی، کلینیک مجهز و رختشویخانه از امکانات این مجموعه به شمار می روند.
مجموعه اسپایر خواستگاه متفاوتی از یک آکادمی ورزشی است که تمام نداشته های مجموعه های دیگر را در خود حل کرده است.
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
نام پروژه: آکادمی فوتبال اسپایر
موقعیت پروژه: دوحه، قطر
کاربری مجموعه: ورزشی چند عملکردی
مساحت پروژه: ۱۸ هزار متر مربع
متراژ ساخته شده: ۵۳ هزار متر مربع
سال اتمام ساخت تمام فازهای مجموعه: ۲۰۱۷
ارزش پروژه: ۱۵۲ میلیون دلار
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر
طراحی آکادمی ورزشی اسپایر قطر

منبع: bim.dimensions-int.com

درباره نویسنده