پ٫ اردیبهشت ۱۳ام, ۱۴۰۳

نورپردازی در طراحی داخلی

امروزه نور و نور پردازی نقش بسیار مهمی در زندگی انسانها ایفا می کند. اصولا نور ریشه در نخستین روز خلقت دارد یعنی زمانی که واقعه نورانی Big Bang انفجار بزرگ زمین و کهکشان را بوجود آورد. اگر نور نبود پیدایش آب هم که ضامن بقای همه موجودات هست عینیت نمی یافت. تمدن و دانش بشری در زمینه نور مشعلها و شمعها و پدیده های ابتدائی تولید نور و روشنائی رو به تکامل گذاشت و به مرحله اعجاب انگیز کنونی رسید. اما در زندگی مدرن امروزی نور تنها وسیله ای در خدمت ساخت اجسام و اشیاء ‌پیرامون ما نیست بلکه عاملی است که بهره گیری درست و عالمانه از آن می تواند تاثیر سازنده ای در روح و روان، شادابی، موفقیت و افزایش سطح بهره وری انسان در محیط کار و زندگی داشته باشد و درست به همین دلیل است که امروزه علم و هنر نورپردازی به یکی از رشته های بسیار مهم در جهان تبدیل شده و سرمایه گذاریهای هنگفتی هم در زمینه تولید انواع و اقسام وسایل و تجهیزات نورپردازی در کشورهای پیشرفته صنعتی صورت گرفته است. نورپردازی عامل بر جسته نمودن افتخارات و لحظات خاطره انگیز انسانهاست و امروزه لامپهای LED به دلیل شدت نور خارق العاده و مصرف انرژی بسیار ناچیز و حرارت تولیدی بسیار کم، جایگزین اصلی تمام لامپهای موچود دیگر می باشند و روز به روز با توجه به اهمیت صرفه جویی انرژی، شاهد حضور بیشتر این تکنولوژی هستیم.
 
 
نور عنصری است که بواسطه آن دیدن اشیاء ممکن می شود. نور می تواند ریتم خلاقانه ای به یک فضای داخلی ببخشد. بدون نور نه فرم را احساس می توان کرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشایند و چشم نواز کند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد .
بهتر است بدانید که نورپردازی مناسب برای یک فضا نه تنها تاثیر زیادی در روشنایی بخشیدن به محیط زندگی ما دارد، بلکه مهم ترین ابزار برای زیباتر شدن محیط زندگی به حساب می آید. از این رو باید به این نکته برای تمام بخش های منزل از اتاق خواب که یک فضای خصوصی است گرفته، تا اتاق پذیرایی که به صورت عمومی از آن استفاده می شود، توجه کرد.
اما فراموش نکنید که برای نورپردازی مناسب برای فضاهای مختلف آن هم در طول روز باید نکاتی را رعایت کنید که با در نظر گرفتن این نکاتی می توانید خانه ای شاد، صمیمی و دوست داشتنی داشته باشید.
در نورپردازی فضای داخلی یک خانه، نکاتی وجود دارد که مجموع آن ها به یک نورپردازی خوب و جذاب منجر می شود.
سبک خانه از مهم ترین موارد در هر خانه است. در دکوراسیون هایی که از سبک سنتی و کلاسیک پیروی می کنند، بهترین کار برای نورپردازی استفاده از لوستر است. لوستر با توجه به متراژ فضا، از مدل های گوناگونی برخوردار است. همانطور که در مقالات گذشته سایت نیز گفتیم، لوسترهایی از جنس برنز و برنج برای فضاهای سنتی و کلاسیک مناسب و لوسترهایی با شاخه کم برای فضاهای کوچک و لوسترهای پرشاخه با تعداد لامپ های زیاد برای خانه های بزرگ مناسب است. اگر سبک خانه شما مدرن و امروزی تر است. استفاده از لوسترهایی با جنس شیشه و کریستال بهترین گزینه است. لوسترهای بلوری نیز برای دکوراسیون هایی که در آن ها از ملزومات قدیمی و جدید استفاده شده است، بسیار مناسب می باشد.
همچنین در خانه هایی که اتاق نشیمن های کوچکی دارند، لوسترهای تجملاتی اصلا مناسب نیست. لوسترهای ساده و سبک مینیمال بهترین پیشنهادی هستند که می توان درباره اینگونه فضاها مطرح کرد. سبک مینمال، یکی از سبک های محبوب طراحی دکوراسیون داخلی است که طرفداران زیادی دارد. در یکی از مقالات گذشته سایت به معرفی سبک مینیمال و خانه هایی که در این سبک طراحی می شوند پرداخته ایم. شما می توانید با مطالعه این مقاله، با ویژگی های دکور مینیمال آشنا شده و لوستری مناسب با این خانه ها خریداری نمایید.
ورپردازی خوب در انسان احساس آسایش و امنیت به وجود می آورد و مانع از خستگی مفرط می شود .
گاهی ما خود موضوع نورپردازی در منزل را بی دلیل پیچیده کرده، فراموش می کنیم که قابل اعتمادترین ابزارمان برای تعیین تأثیر نور، همانا چشمان ماست. تمایز میان نور خوب و بد ، یا نور کافی و ناکافی ، به صرف نگاه کردن به آن میسر است. وقتی که شخصی در یک اتاق ، کار و فعالیت روزانه انجام می دهد، معایب نور اتاق بیش تر و راحت تر بر وی آشکار می شود .
نوری که برای هر محیط پیش بینی می کنیم بر شخصیت و ویژگی فضا تأثیری عمیق دارد، حتی از نظر روان شناسی و مسائل روحی انسان. به طور مثال حس و حال انسان در هوای پاییز و هوای دل انگیز آفتابی در بهار به طور حتم متفاوت است. آب و هوای اقلیم های اروپایی که در بیش تر اوقات سال بارانی و بدون آفتاب است، به قطع و یقین بر خلق و خوی افراد تأثیری دارد.
نورپردازی خوب نیازهای انسان را برآورده می کند، خاطر او را آسوده می سازد، احساس آسایش و امنیت ایجاد می کند، با پس زمینه ی فضا تناسب می یابد، و به بافت، رنگ و شکل (فرم) اثاثیه جلوه ای زیبا می دهد.
برخلاف این حالت، نورپردازی ناصحیح است که در فرد حسی آزاردهنده ایجاد می کند. نورپردازی بد می تواند محل را آکنده از جوّی ناراحت کنده یا ساکنان آن محل را عصبی، نگران و مضطرب سازد؛ فرد مدام این حس را با خود دارد که گویی عاملی در میانه، درست و به قاعده نیست. حتی ممکن است نور کم و حساب نشده باعث سردرد، خستگی چشم، اضطراب یا حتی تصادم به دلیل دید کم شود .
در نهایت کاربرد و طراحی دکوراسیون داخلی یک اتاق و نیز خواست ها، نیازها و شخصیت فردی کاربران یک محیط است که تعیین کننده ی شدت و نحوه ی توزیع نور خواهد بود. خوشبختانه روش های بسیاری برای بهبود کیفیت روشنایی اتاق وجود دارد، بی آن که سیم های کشیده شده در سقف ها و دیوارها آشفتگی به وجود آورند. دگرگون کردن حال و هوای یک اتاق به وسیله ی به کار گرفتن فوت و فن های ساده امکان پذیر است. با توجه به تصاویر و توضیحات آن ها، با اصولی آشنا می شوید که حرفه ای ها در هنگام نورپردازی در سراسر خانه، به عنوان ابزاری کلیدی از این عوامل استفاده کرده، به نتایج مطلوب دست می یابند .
 
فاطمه نصرتی

درباره نویسنده