ش٫ اردیبهشت ۸ام, ۱۴۰۳

نمایی از معماری «باروک» در اولین تجارتخانه ایران

«سرای روشن» که از آن به عنوان اولین تجارتخانه ایران هم یاد می‌شود به شهادت کاشی حک شده روی دیوار بالایی آن در سال ۱۳۱۱ ساخته شده و تصویر اهورامزدا در بالای آن نمادی از دوران هخامنشی است.
خیلی از ما حداقل یک بار از خیابان ناصرخسرو عبور کرده‌ایم، خیابانی که با توجه به قدمتی که دارد مکان‌های تاریخی زیادی همچون شمس‌العماره و مدرسه دارالفنون را در دل خود جای داده و قدم زدن در آن می‌تواند تهران قدیم را به شما نشان دهد اما شاید کمتر پیش آمده تا در این گشت و گذارها، چشمتان به «سرای روشن» با معماری خاص آن افتاده باشد.

ساختمانی که قدمت آن به دوره پهلوی اول می‌رسد و معماری سر در آن تلفیقی از معماری سنتی ایرانی و ایتالیایی است و اگر آن را تماشا کنید در نگاه اول معماری ساختمان‌های ایتالیایی در ذهنتان تداعی می‌شود.

«سرای روشن» که از آن به عنوان اولین تجارتخانه ایران هم یاد می‌شود به شهادت کاشی حک شده روی دیوار بالایی آن در سال ۱۳۱۱ساخته شده و تصویر اهورامزدا در بالای آن نمادی از دوران هخامنشی است.

7 فروردین

تزیینات ستون‌ها و مجسمه‌ها که الهام گرفته از معماری «باروک» است، بیانگر معماری اروپایی به کار رفته در ساختمان سرای روشن بوده و کاشی کاری‌های سنتی که مخصوص هنر ایرانی است، به بهترین شکل در این بنا به کار رفته تا به عنوان نماینده معماری ایرانی در زیباسازی بنا سنگ تمام گذاشته باشد.

وارد این سرا که شوید تعدادی مغازه الکتریکی می‌بینید و کمی جلوتر که بروید به حیاط بزرگی می‌رسید که دور تا دور آن مغازه‌هایی قرار گرفته که برخی از آن‌ها بسته‌اند، داخل سرا هیچ ربطی به بیرون آن ندارد و بر خلاف اینکه انتظار دارید با گذر از آن سر در با ابهت و زیبا به ساختمانی با معماری قدیمی برسید ناگهان با بنایی پوشیده از آجرهای سه سانتی مواجه می‌شوید و کف پوش‌هایی که شاید عمرشان به ۱۰سال هم نرسد.

برای تماشای این بنای با شکوه که دقیقاً رو به روی ساختمان دارایی قرار گرفته می‌توانید با مترو خودتان را به ایستگاه پانزده خرداد برسانید و پس از حدود ۱۰دقیقه پیاده روی به خیابان ناصرخسرو برسید و با گذر از کوچه مروی در سمت راست خود سرای روشن را تماشا کنید.

برنا

درباره نویسنده