ج٫ اردیبهشت ۲۸ام, ۱۴۰۳

نمایش دستاورد تازه باشگاه معماران جوان مرکز معماری اسلامی

از دل نور عنوان نمایشگاه آیینه‌کاری و کوفی نگاری است که توسط مرکز معماری اسلامی حوزه‌ هنری، با ۱۶۴ اثر از ۷۵ هنرمندِ باشگاه معماران جوان مرکز معماری اسلامی در فرهنگسرای نیاوران، برگزار شده است. گزارش ما را در این‌باره بخوانید.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری، نمایشگاه آیینه‌کاری و کوفی نگاریِ هنرمندان باشگاه معماران جوان مرکز معماری اسلامی در دو بخش ایوان آیینه‌ی۲ و نقش مقصود، با عنوان «از دل نور» به همت مرکز معماری اسلامی حوزه هنری، با حضور سید امیر ناصر جاوید، قائم‌مقام رئیس حوزه هنری در امور بین‌الملل، مصطفی مومنی‌راد، مدیر مرکز معماری حوزه هنری، استاد سیاوش طرزی و استاد همایون مقدس، در فرهنگسرای نیاوران در تاریخ ۱۷ آذرماه افتتاح و بازدید از آن آغاز شد.

نمایش دستاورد تازه باشگاه معماران جوان مرکز معماری اسلامی

اکبر شیر محمد زاده مدیر هنری و آموزش مرکز معماری اسلامی و مدیر هنری نمایشگاه از دل نور، با اشاره به ۴ سال فعالیت آموزشی مرکز معماری اسلامی در حوزه هنر معماری ایرانی، در قالب کارگاه های تخصصی و سفر های گذر و درنگ گفت: با هدف احیای هنر های سنتی به کار گرفته شده در معماری گذشته، در نمایشگاه از دل نور، از ۳۰۰ هنرجو آیینه کاری ١٩٠ اثر دریافت شد که پس از بررسی دقیق‌تر؛ ۸۸ اثر از ۴۶ هنرمند تایید شد و در زمینه هنر کوفی نگاری، از ٩٠ هنرجو ٢٠٠ اثر دریافت شد که در نهایت به ۷۶ اثر از ۲۹ هنرمند رسیدیم. وی تاکیید کرد: تولیدات نمایش داده شده، در یک روند تعلیمی، تربیتی، تولیدی و حمایتی در سطوح مقدماتی، متوسطه و پیشرفته، زیر نظر اساتید مرتبط خلق شده است.

شیرمحمد زاده از کار گروهی و ترکیبیِ خط کوفی و آجر تراشی به نمایش گذاشته‌شده در این نمایشگاه خبر داد و افزود: در این نمایشگاه اقدام کم‌نظیرِ بازطراحی و ساخت کتیبه تاریخی مسجد جامع شوشتر توسط هنرمندان کوفی نگار، برای بازدید علاقه‌مندان ارئه شده است.

نمایش دستاورد تازه باشگاه معماران جوان مرکز معماری اسلامی

طرزی، استاد هنر آیینه‌کاری که در افتتاحیه این نمایشگاه حضور داشت؛ ضمن تشکر از مرکز معماری حوزه هنری، بابت برگزاری نمایشگاه از دل نور، با اشاره به فرایند سه ساله آموزش و تربیت هنروران رشته‌ی آیینه‌کاری، برگزاری این نمایشگاه را احیاکننده‌ی این هنر کم‌تر پرداخت‌شده دانست و افزود: من به آغاز استفاده کاربردی از این هنر در معماری منازل امیدوارم. در این نمایشگاه به آیینه‌کاری به شکل تزئینات معماری در قالب تابلو پرداخته‌شده است. ما تصمیم داریم هنرهای دیگر همچون گچ‌بری، اجرکاری و … را وارد معماری منازل کنیم.

* در تلاشیم آیینه کاری را با نیاز امروز جامعه تطبیق دهیم

سمیه مروجی، هنرجوی رشته آیینه‌کاری و فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته معماری از دانشگاه سوره، با اشاره به سه سال فعالیت خود در این رشته و ارائه هفت اثر در این نمایشگاه گفت: با مشاهده آثار گذشتگان در پی تکمیل نمودن طرح‌ها و ایده‌های خود هستم تا بتوانم آیینه کاری را با نیاز امروز جامعه تطبیق دهم.

وی در رابطه با پیشینه‌ی هنر آیینه‌کاری افزود: آیینه‌کاری، ریشه در واردات آیینه از اروپا دارد.  آیینه‌های شکسته شده براثر طی کردن مسافت‌های  طولانی، توسط معماران ایرانی به‌صورت طرح‌های مختلف هندسی شکل می‌گرفتند و به این نحو هنر آیینه‌کاری شکل گرفت که بیشتر در حرم‌ها و کاخ‌ها استفاده می‌شد. وی افزود: استاد منیر شاهرودی فرمانیان، آغازگر هنر آیینه‌کاری به شکل امروزی بود؛ که می‌توان کارکرد اصلی آن را در خانه‌ها مشاهده کرد.

*با این خط دشمنی شد

مقدس، استاد هنر کوفی نگاری، با اشاره به پایمال شدن حق خط کوفی در سالیان گذشته، خط کوفی را تجلی معنویات دانست و گفت: خط کوفی جایگاه فوق‌العاده‌ای از قرون اولیه هجری تا قرن ۶ داشته است. اما به علت تعلق تیموریان به خط ثلث و صفویان به خط نستعلیق، خط کوفی مهجور ماند. وی تأکید کرد: تیموریان و صفویان به خط کوفی توجه نکردند تا هنر زمانه‌ی خودشان را از هنر دوران سلجوقیان و ایلخانیان مجزا کنند. حتی با این خط دشمنی شد و بسیاری از کتیبه‌های کوفی نگاری شده، گچ‌اندود شدند.

نمایش دستاورد تازه باشگاه معماران جوان مرکز معماری اسلامی

 

وی با اشاره به کاربرد وسیع و متنوع خط کوفی در هنرهای تجسمی گفت: متأسفانه انجمن خوشنویسان این خط را به‌عنوان خط ایرانی قبول ندارد. درحالی‌که مستندات زیادی مبنی بر خوش‌نویسی شدن این خط بعد از ورود به ایران، وجود دارد.

وی افزود: خط کوفی حجازی اولین خط کتابت قرآن است. بعد از فتح ایران توسط اعراب، از خط کوفی همچون خطوط کوفی عباسی، کوفی مشرقی، کوفی ایلخانی و کوفی مغربی خوش‌نویسی شد.

*بازگشت به این هنر الزامی است

طاهر جعفری، هنرجوی کوفی نگاری که تنها اثر کوفی بنایی را در این نمایشگاه ارائه داده است، با اشاره به سه سال فعالیت خود در این رشته، بازگشت به این هنر و استفاده از آن را الزامی دانست و از هنردوستان بابت حضور در این نمایشگاه، تشکر و قدردانی کرد.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان به تماشا یا خرید آثار هنری هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه «از دل نور» می‌توانند تا پنجشنبه ۲۳ آذر ماه از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و روز جمعه ۲۴ آذرماه از ساعت ۱۴ تا ۱۹ به فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

درباره نویسنده