پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

نقش فرش در دکوراسیون داخلی

فرش یکی از متریال هایی است که در دکوراسیون داخلی خانه های ایرانی نقش مهمی بازی می کند. در حالت کلی فرش به عنوان کفپوشی مناسب برای ایجاد گرما در فضا محسوب می شود. اما باید در نظر داشت که برای هر محیطی باید فرش مناسب را انتخاب کنیم. در این مقاله قصد داریم نقش فرش در دکوراسیون داخلی را بررسی کنیم.

معماری فضاهای مختلف با هم متفاوت هستند. نوع ساختار دیوار، کف و سقف از جمله عواملی هستند که در انتخاب نوع و طرح فرش نیز تاثیر گذار هستند. در حالت کلی خانه به عنوان مکانی گرم و صمیمی شناخته می شود. به همین دلیل تمام وسایلی که در آن استفاده می شوند، باید القا کننده حس صمیمیت و گرما باشند.

 
در این بین فرش نیز یکی از بخش های مهم در القای حس در فضای خانه است. انتخاب مدل و نوع مناسب آن اهمیت بالایی دارد. از سوی دیگر فرش باید دارای فاکتورهایی مانند گرمی کف، راحتی، ماندگاری و مقاومت بالا و نگهداری راحت و آسان باشد.

با توجه به موارد ذکر شده می توان دریافت که فرش عنصری نظم دهنده، تزیینی و کاربردی در هر خانه به حساب می آید. همچنین فرش می تواند به عنوان جدا کننده فضاهای مختلف یک خانه عمل کند. همچنین اندازه و طرح فرش تاثیر زیادی در بزرگ تر و یا کوچک تر نشان دادن یک فضا دارد. تمامی این موارد اهمیت فرش در دکوراسیون داخلی را نشان می دهد.

اما شاید برای شما هم سوال باشد که در فضاهای مختلف یک خانه مانند اتاق نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب و… چه فرشی مناسب است. در ادامه برخی از این موارد را با هم بررسی می کنیم.

نقش فرش در دکوراسیون داخلی | شرکت تهران دیزاین سنتر

فرش مناسب اتاق نشیمن

قبل از هر چیز نباید فراموش کرد که نوع دکوراسیون مدرن و یا سنتی در انتخاب نوع فرش تاثیر گذار است. اما در حالت کلی برای قرار دادن فرش در اتاق نشیمن بهتر است که مبلمان روی فرش قرار بگیرند تا شکلی متحد از خود نشان دهند.

البته می توان مبلمان را روی سطح کفپوش زیرین ( سرامیک ، پارکت لمینت و ..) قرار داد و فرش در مرکز قرار بگیرد. این روش دکور برای خانه های با متراژ کوچک مناسب تر است. همچنین بهتر است که پایه های مبلمان و کاناپه نزدیک فرش قرار بگیرند. این کار حسی از اتحاد در محیط ایجاد می کند.

فرش مناسب اتاق خواب

اتاق خواب نیاز به فرشی نرم، گرم و مناسب دارد. البته می توان از موکت به عنوان کفپوش اتاق خواب هم استفاده کرد. اما فراموش نکنید که موکت هیچ گاه قابلیت های فرش را ندارد.  از سوی دیگر فرش مناسب باید ابعادی مناسب داشته باشد؛ به طوری که فاصله آن با تخت خواب زیاد نباشد. به همین دلیل فرش های گرد و کوچک گزینه مناسبی برای اتاق خواب و جلوی تخت خواب نیستند.

فرش مناسب اتاق خواب | شرکت تهران دیزاین سنتر

فرش مناسب اتاق کودک

خوشبختانه فرش های موجود در بازار در بیشتر موارد جنس مناسب و نرمی دارند. اما در کنار نرمی و گرمای فرش، رنگ و طرح آن نیز اهمیت دارد. البته اتاق کودک نیاز به فرشی با طرح های شاد و مفرح دارد. اما در نظر داشته باشید که احتمال آلوده و لکه شدن فرش در اتاق کودک بیشتر است. به همین دلیل فرشی انتخاب کنید که رنگ های تیره و طرح های شلوغ در آن بیشتر باشد. در این صورت نیاز به شستشوی مداوم فرش نخواهید داشت.

فرش مناسب راهرو ها

راهروها در هر خانه ای معمولا ابعادی باریک دارد و زیاد به چشم نمی آید. به همین دلیل برای انتخاب فرش درر دکوراسیون داخلی راهروها، از فرشی با طرح های شلوغ استفاده کنید.

علاوه بر موارد ذکر شده در انتخاب فرش مناسب هر فضا باید فاکتورهای دیگری مانند اندازه، ابعاد و … را رعایت کرد تا فرش در دکوراسیون داخلی القا کننده گرما، زیبایی و تعادل باشد. در ادامه این موارد را بررسی می کنیم.

فرش مناسب آشپزخانه

فرش در دکوراسیون داخلی آشپزخانه و یا فضای زیر میز ناهارخوری باید فاکتورهای خاصی داشته باشد. مهم ترین فاکتور، رنگ فرش است. با توجه به اینکه فضای آشپزخانه بیشتر تحت تاثیر آلودگی و یا لکه های آب و غذا قرار می گیرد، نمی توان از رنگ های روشن در این فضا استفاده کرد. به همین دلیل بهترین رنگ  برای انتخاب فرش آشپزخانه، رنگ های تیره هستند.

از سوی دیگر برای قرار دادن فرش زیر میز ناهارخوری نیز باید رنگ تیره انتخاب کنید. علاوه بر آن ابعاد فرش نیز  اهمیت دارد. به عبارت دیگر نباید فرش به اندازه ای کوچک باشد که میز ناهارخوری روی فرش قرار نگیرد. همچنین زمانی که صندلی ها را به عقب می کشید، باید پایه های صندلی روی فرش قرار بگیرند.

فرش مناسب آشپزخانه | شرکت تهران دیزاین سنتر

اهمیت ابعاد و اندازه فرش در دکوراسیون داخلی

یکی از نکات جالب در انتخاب فرش ابعاد آن است. شاید تصور کنید که در فضاهای کوچک، انتخاب فرش کوچک باعث بزرگ تر نشان دادن فضا خواهد شد؛ در حالی که این طور نیست. به عبارت دیگر بهتر است در فضاهای کوچک خانه، فرشی بزرگ بیاندازید تا فضا را بزرگ تر و زیباتر نشان دهد.

رعایت تضاد در فرش ها

دلیلی وجود ندارد که وسایل و فرش در دکوراسیون داخلی یک فضا دارای رنگ و طرح های یکسانی باشند. حتی بهتر است که میان این وسایل تضاد و اختلاف برقرار باشد. به طور مثال اگر فرشی با طرح های شلوغ در فضای پذیرایی انداختید، مبلمان و یا پرده دارای طرحی ساده با رنگ های ملایم باشد. این انتخاب، هارمونی مناسبی در فضا ایجاد می کند و از نظر بصری خوشایندتر است.

از سوی دیگر حتما نباید فرش تمامی فضا را بپوشاند. اگر محیط مورد نظر شما به اندازه کافی بزرگ است، برخی فضاها را خالی از فرش بگذارید. بهتر است فضای کنار دیوارها خالی پوشیده از فرش نباشد تا زیبایی بیشتری از دکوراسیون داخلی به نمایش بگذارد.

سه نکته مهم در انتخاب فرش مناسب

  • با توجه به اهمیت فرش در دکوراسیون داخلی بهتر است ابتدا فرش مورد نظر خود را خریداری کنید. سپس سایر وسایل را با دکوراسیون، رنگ، طرح و ابعاد فرش هماهنگ کنید. اگر بعد از چیدمان دکوراسیون به دنبال خرید فرش هستید، در انتخاب طرح و رنگ آن نهایت دقت را داشته باشید.
در صورتی که دکوراسیون خانه شما از ترکیب رنگ های مختلف پوشیده شده است، رنگی که بیشتر استفاده شده، به عنوان رنگ اصلی دکور در نظر بگیرید و فرشی در آن تم رنگی خرید کنید. اما اگر وسایل با رنگ های شلوغ و ناهماهنگ دارید، بهترین رنگ برای فرش انتخابی شما، رنگ های خنثی است. در این صورت می توانید اطمینان داشته باشید که هارمونی نسبی میان فرش و سایر وسایل برقرار است.
  • برای اینکه فرش در دکوراسیون داخلی خانه نمای بهتری داشته باشد، باید ثابت و بدون تغییر باشد. به همین دلیل برای ثابت نگه داشتن فرش می توانید از ترمز فرش، چسب فرش و یا موکت در زیر آن استفاده کنید. در این صورت فرش زیبایی بیشتری دارد.
  • کودکان نوپا نیاز به محیطی امن، نرم و گرم در خانه دارند. فرش بهترین نوع کفپوشی است که می تواند این امنیت را برای کودکان ایجاد کند. اما در عین حال نمی توانید فرزند خردسال خود را از بازی منع کنید.

از سوی دیگر نظافت و نظم در خانه نیز اهمیت بالای دارد. برای هماهنگی میان این دو مسئله بهتر است فرشی با دوام و در رنگ های تیره و طرح شلوغ انتخاب کنید. در این صورت فرش مدت زمان بیشتری تمیز دیده می شود . نیاز به شستشوی کمتری دارد.

فرش در دکوراسیون داخلی | شرکت تهران دیزاین سنتر

کلام پایانی

یکی از فاکتورهای مهم در زیبایی خانه های ایرانی فرش در دکوراسیون داخلی است. با توجه به نوع دکوراسیون مدرن و یا سنتی در هر خانه، باید فرشی مناسب آن فضا استفاده کرد. اما در حالت کلی رعایت برخی فاکتورها در هر دکوراسیونی، زیبایی و هارمونی بیشتر در فضای منزل ایجاد می کند. رعایت این نکات ساده و اصولی شما را در انتخاب فرش کمک می کند و راهکاری مناسب برای صرفه جویی در هزینه ها و داشتن دکوری جذاب و شیک است.

 

منبع:تهران دیزاین سنتر

درباره نویسنده