س٫ فروردین ۲۸ام, ۱۴۰۳

مگاپروژه‌های تهران، تخریب باغات و سبز شدن برج‌ها بود!

ناهید خداکرمی در واکنش به انتقاد برخی از کاندیدا‌های اصولگرای شورای ششم مبنی بر اینکه در این دوره هیچ مگا پروژه‌ای اجرا نشد به جامعه ۲۴ می‌گوید: هر شهری ظرفیتی دارد و در هیچ کدام از شهر‌های جهان مدام پل، اتوبان و جاده نمی‌زنند بلکه در یک زمانی توسعه فیزیکی پیدا کرده و بعد دیگر به محتوای آن توجه می‌شود. این طور نبوده که پروژه‌ای اجرا نکردیم؛ پروژه‌های متعددی به ویژه در محلات اجرا شده و پروژه‌های بزرگی که نیمه تمام بود و پیشانی شهر را مخدوش کرده بود همگی به پایان رسیده است.

او ادامه می‌دهد: این برداشت اشتباهی است که برخی‌ها فکر می‌کنند تهران هنوز ظرفیت مگاپروژه‌هایی که می‌تواند مضر باشد و عارضه‌هایی را برای شهر ایجاد کند، دارد. این عارضه‌ها امروز مشخص نمی‌شود و در آینده بر سلامت مردم و شهر تاثیر می‌گذارد. بسیاری از اتوبان‌های تهران نباید ساخته می‌شد. اتوبان یادگار امام نه تنها به شهر تهران کمکی نکرده، بلکه با تسهیل در روند حرکت و ورود اتومبیل‌ها و تخریب محیط‌زیست و تبدیل حاشیه آن به ساختمان و برج به شهر ضرر زده و هیچ کدام منفعت نیست.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران تاکید می‌کند: اگر می‌خواهیم در شهر تهران پروژه‌ای اجرا کنیم اول باید دید چه عارضه‌ای بر زیست انسانی و محتوای‌اش که مردم هستند تحمیل می‌کند؛ بنابراین توجه شورا به محتوا که مردم هستند بوده و اگر پول هم داشت باز پروژه‌هایی اجرا می‌کرد که مردم بتوانند احساس آرامش و آسایش کنند. اگر پول داشتیم به سمتی می‌رفتیم که توسعه نامتوازن و ناهمگون شهر کاهش پیدا کند.

منطقه ۲۲ دشنام معماری و مدیریت شهری است

خداکرمی می‌گوید: منطقه ۲۲ طی ۱۰، ۱۲ سال اخیر دشنام معماری و مدیریت شهری بوده؛ چراکه قطعه‌ای که می‌توانست برای تهران جذابیت گردشگری، محیط‌زیستی و سرمایه‌ای برای کودکان داشته باشد و پردیس کودکان در آنجا ساخته شود یا یک پردیس سلامتی که تمام مراکز درمانی در آنجا مستقر شود به شهری تبدیل شده که هیچ نظمی در آن دیده نمی‌شود و برج‌های متعددی در آن ساخته شده که ظرفیت و امکانات شهری که در آنجا وجود دارد این اجازه را نمی‌دهد؛ بنابراین ساخت و ساز گسترده بدترین شیوه مدیریت شهری است.

این عضو شورا با بیان اینکه شهرداری در این دوره بیکار نبوده و گفته می‌شود کار خاصی نکرده اصلا درست نیست، اظهار می‌کند: شهرداری تهران دو سال با بیماری کرونا درگیر و دو سال در وضعیت عادی مدیریت شده و به نظر من بهترین شیوه مدیریت را داشته است. در این چهار سال آب در دل مردم تکان نخورده؛ نه مشکل سد معبر آنچنانی داشته و نه مشکل آسیب‌های اجتماعی که در حاشیه اتوبان‌ها همیشه منظره آزار دهنده‌ای بوده و شاهد مرگ کارتن خواب‌ها بودیم. همچنین در حوزه پسماند، محیط زیست و بهشت زهرا (س) تمام امور مردم شهر به بهترین وجه اجرا شده است.

او می‌گوید: یک شهروند باید خدماتی که نیاز دارد را دریافت کند. خدمات هشت تا ۱۰ میلیون جمعیت تهران بدون هیچ کاستی انجام شده است. اینکه حتما برج ساخته شود یا ساخت و ساز‌های بی رویه داشته باشیم، مدیریت شهری نیست. بدترین شیوه مدیریت شهری این است که بدون پیش‌بینی عوارض احتمالی یک پروژه بر شهروندان و نسلی که دارد زندگی می‌کند و آینده نسلی که خواهد آمد طراحی و اجرا شود و تبعاتی برجای بگذارد.

رسانه‌ها از شورای پنجم حمایت نکردند

او با بیان اینکه این شورا یک شورای مظلوم بود، می‌گوید: شورای پنجم در عین حال که به صورت زیرساختی اصلاح ساختار انجام داد و تاثیر و منافع بسیاری از کار‌هایی که انجام داده ممکن است ۱۰ سال دیگر مشخص شود، اما تریبون نداشت و نه در صداوسیما و نه حتی رسانه‌ها به آن‌ها توجه نشد. عملکرد شورای شهر را می‌بایست رسانه‌هایی که به انسان‌ها، مسائل اجتماعی و مسائل زیست محیطی توجه دارند بیان کنند و ۲۱ نفر شورا با حجم کاری که دارند نمی‌توانند مدام تعریف کرده و پرزنت کنند، اما رسانه‌ها باید رسالت‌شان را انجام می‌دادند.

خداکرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر رابطه ضعیف میان دولت و شورای شهر با وجود یکسان بودن جهت‌گیری‌های سیاسی اظهار می‌کند: حاکمیت هنوز اهمیت شورا‌ها را آن طور که باید و شاید درک نکرده و یک سوءتفاهمی بین آنچه که شورای شهر باید انجام دهد و شهرداری و دولت اتفاق افتاد. شورای شهر یک پارلمان محلی است و مدیریت یکپارچه شهری که در همه دنیا از سوی شهرداری‌ها و شورا‌ها اجرایی می‌شود در اینجا اتفاق نمی‌افتد. دولت در این دوره درگیر مشکلات بسیار بزرگی بوده و از یک طرف تحریم و جنگ اقتصادی را تحمل می‌کند و از طرف دیگر در درون کسانی هستند که بر نمی‌تابند مردم راحت باشند و همواره تمامیت‌خواهی را سرفصل اقدامات خود قرار دادند و در نتیجه دولت از درون هم کوبیده می‌شود.

این عضو شورا با بیان اینکه از دولت دفاع می‌کنم، تاکید می‌کند: علی رغم این که دولت نسبت به شهر تهران بی‌مهری داشت، اما باز هم کمک‌هایی در حد خودشان انجام دادند. البته شورا هم تحت تاثیر تحریم‌ها و اپیدمی قرار گرفت. به طور کلی ما اگر رسانه‌ای می‌داشتیم یا خود شهرداری رسانه‌ای داشت و به طور مرتب کارهایش را به مردم اعلام می‌کرد همه فکر نمی‌کردند ما کاری نکردیم. به نظر من این شورا یکی از موفق‌ترین شورا‌ها بوده و بیشتر برای منافع مردم کار کرد. ما ۱۸ باغ را تملک کردیم. در تاریخ شورای شهر اصلا سابقه نداشته است.

مگاپروژه‌های تهران تخریب باغ‌ها و سبز شدن برج‌ها بود

او در واکنش به پرسشی مبنی بر اینکه احتمال ادامه روند‌های غلط دوره‌های گذشته و ملغی شدن برخی مصوبات وجود دارد، می‌گوید: خیلی از مصوبات شورای شهر پنجم مطالبات مردم بوده از جمله حفظ محیط زیست و حفظ باغات. اگر این روند بخواهد تغییر کند و شورای بعدی بخواهد مجددا باغ‌ها را تخریب کند این عموم مردم باید باشند که برای حفاظت از مصوبه شورای پنجم به میدان بیایند و افکار عمومی می‌تواند این فشار را روی شورای آینده ایجاد کند که بحث شفافیت و تخریب باغ‌ها و فسادی که وجود داشت و درحال حاضر بسیاری از آن‌ها مهار شده را همچنان پیگیر باشند و اجازه ندهند شهرداری تهران دوباره به ریل گذشته برگردد.

این عضو شورا می‌گوید: این موضوع مرا آزار می‌دهد که در مدیریت شهری برای کودکان که پایه اصلی آینده این شهر هستند طی این همه سال‌ها کم‌ترین کار انجام نشده و می‌توانم بگویم اصلا کاری انجام نشده و هیچ وقت دیده نشدند، اما شورای پنجم به کودکان، زنان و جوانان اهمیت داد و امیدوارم همه گروه‌های سنی مطالبه‌گری‌شان را از شورای ششم ادامه دهند تا منابع طبیعی این شهر حفظ شود و به صورت انسان محوری اداره شود و نه اتومبیل محوری. مگاپروژه‌های تهران یا تخریب باغ‌ها و سبز شدن برج‌ها بوده یا توسعه عرصه اتومبیل‌ها؛ در حالی که دنیا به سمتی می‌رود که انسان‌ها به پا‌های خودشان بیش از اتومبیل اعتماد کنند.

درباره نویسنده