پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

موزه های رضوی جلوه‌گر هشت قرن هنر دوره اسلامی است

معاون مدیریت مرکزی موزه‌های آستان قدس رضوی گفت: موزه‌های رضوی از مجموعه‌های بزرگ موزه‌ای در ایران، محلی محوری و عمده برای نمایش هشت قرن تکاپوی خلاقانه هنرمندان مسلمان در حوزه تزیینات و معماری اسلامی است.

مهدی قیصری‌نیک روز پنجشنبه در نشست ویدیوکنفرانس همکاریهای تخصصی موزه‌ای بین ایران و روسیه افزود: سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی یکی از غنی‌ترین مراکز کتابخانه‌ای، موزه‌ا و گنجینه اسناد در منطقه غرب آسیا و جهان اسلام است که به عنوان بزرگترین پایگاه فکری جهان اسلام نیز شناخته شده است.

وی به برنامه‌های مدیریت موزه‌های آستان قدس رضوی در شرایط ناشی از پاندمی کرونا اشاره و بیان کرد: راه‌اندازی بازدید مجازی از موزه‌ها، نشر اطلاعات در پایگاههای اینترنتی هر یک از موزه‌ها و کانالهای آستان قدس در شبکه‌های اجتماعی فضای سایبری، استفاده گسترده از بستر شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی برای معرفی آثار موجود در موزه و اطلاع‌رسانی رویدادهای مربوط به موزه‌ آستان قدس رضوی بخشی از این هستند.

معاون مدیریت مرکزی موزه‌های آستان قدس رضوی ادامه داد: همچنین گنجینه غنی رضوی در قالب برنامه‌ای با عنوان “سه‌شنبه‌های فرهنگی” به عموم مردم معرفی و نیز از نوجوانان آموزش‌دیده به عنوان راهنمایان موزه استفاده می‌شود.

وی همچنین به زمینه‌های همکاریهای مشترک با روسیه اشاره و بیان کرد: آستان قدس رضوی آمادگی دارد تا در اجرای پژوهشهای حوزه مرمت، معرفی آثار تاریخی و فرهنگی، برپایی نمایشگاه حضوری یا مجازی، تبادل انتشارات تخصصی و نیز نشر در حوزه موزه و نسخه‌های خطی مشارکت فعال داشته باشد. 

قیصری‌نیک همچنین گفت: پیشنویس تفاهمنامه همکاری با “موزه آرمیتاژ” مسکو از طریق رایزن فرهنگی ایران در روسیه در دست تدوین قرار دارد.

وی افزود: همچنین پیشنویس چند تفاهمنامه‌ با موزه‌های مطرح دیگر کشورهای اروپایی تدوین شده که در دست اقدام و طی روند تشریفات برای تبادل هستند.

“پیاتروسکی” رییس موزه آرمیتاژ مسکو، “پاپووا” رییس انستیتو نسخ خطی آکادمی علوم روسیه، “موسینکو” رییس موزه تاریخ ادیان در روسیه، “چردانتساوا” معاون رییس موزه دولتی، “تارانتینا” رییس موزه تزارها در سنت پترزبورگ روسیه، “جبرییل نوکنده” رییس موزه ملی ایران و “احسان آقایی” رییس موزه هنرهای معاصر تهران از دیگر شرکت‌کنندگان در نشست ویدیوکنفرانس یا وبینار همکاریهای تخصصی موزه‌ای بین ایران و روسیه بودند.

سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی علاوه بر دهها هزار شیء و اثر موزه‌ای، ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار برگ سند تاریخی، دو میلیون عنوان نشریات ادواری، ۶۵ هزار جلد کتاب چاپ سنگی و ۱۰۶ هزار نسخه خطی نفیس و تاریخی را در اختیار دارد.

منبع:ایرنا

درباره نویسنده