ش٫ اردیبهشت ۱۵ام, ۱۴۰۳

مقتدایی: رئیس جمهور به داد وضعیت اسفبار گنبد شیخ لطف الله برسد

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: برای ادامه عملیات مرمت گنبد عظیم و منحصر به‌فرد مسجد شیخ لطف‌الله، شخص رئیس‌جمهور باید یاری‌رسانی کند چراکه بودجه‌های میراث کفاف مرمت را نمی دهد.

باس مقتدایی با اشاره به اهمیت ملی و بین المللی مسجد شیخ لطف الله اظهار داشت: مسجد شیخ لطف الله با آوازه جهانی، جلوه‌گر هنر معماری ایرانی- اسلامی عهد صفویه است اما گنبد این مسجد با آسیب‌های جدی دست و پنجه نرم می‌کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد امکانات موجود سازمان میراث فرهنگی کفاف نیاز فوری مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله را نمی‌دهد و میزان امکانات و اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی اصفهان هم با نیازهای مرمتی گنبد مسجد شیخ لطف‌الله و البته سایر نیازهای میراثی برای بناهای تاریخی دیگر استان هم‌خوانی ندارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در دو روز آینده نامه‌ای به ریاست جمهوری می‌نویسم، تصریح کرد: معتقدم برای ادامه عملیات مرمت گنبد عظیم و منحصر به‌فرد مسجد شیخ لطف‌الله، شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان بالاترین مقام اجرای کشور باید یاری‌رسانی کند.

بودجه‌های در اختیار ریاست جمهوری به یاری مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله بشتابد

وی اضافه کرد: لازم است بودجه‌های در اختیار ریاست جمهوری به یاری مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله بشتابد.

مقتدایی با تاکید بر سرعت بخشی مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله گفت: لازم است قبل از رسیدن فصل سرما اقدامات عاجل در جهت مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله انجام شود و تا قبل از بارش‌های پیش رو باید کاری برای گنبد شیخ لطف‌الله و سایر ابنیه‌های تاریخی اصفهان انجام داد.

در صورت تحقق بودجه مرمت گنبد مسجد شیخ لطف الله تنها ۳ الی ۴ ماه طول می‌کشد

وی اشاره‌ای هم به بازدید میدانی با کارشناسان از گنبد شیخ لطف الله داشت و تصریح کرد: برآورد کارشناسان این است که در صورت تحقق بودجه و امکانات لازم و با بهره گیری از کارشناسان زبده در مدت سه الی چهار ماه گنبد مسجد شیخ لطف الله مرمت شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرورفتگی و برآمدگی‌های گنبد مسجد شیخ لطف الله نگران کننده است، گفت: گنبد مسجد شیخ لطف الله نیازمند رسیدگی‌های فوری است و نگران این هستم که در مشکلات معیشتی و اقتصادی کنونی از موضوع مهم حراست از ابنیه تاریخی اصفهان غفلت شود.

وی افزود: تصمیم گرفتم جلساتی را در سطح ملی و استانی در خصوص بناهای تاریخی اصفهان برگزار کنم چراکه بناهای تاریخی یکی از دغدغه‌های مهم مردم اصفهان است.

مقتدایی با اشاره به مَثَلِ «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد» گفت: اکنون که انواع نابسامانی‌های گنبد مسجد شیخ لطف الله را مشاهده کردم در فضایی فنی موضوع مهم مرمت مسجد شیخ لطف الله را پیگیری می‌کنم.

منبع:قلم

درباره نویسنده