پ٫ فروردین ۹ام, ۱۴۰۳

مقبره کاوه آهنگر

کاوه آهنگر در تاریخ اساطیری ایران، شخصیت مهم و تأثیرگذاری است. ایرانیان، کاوه را بیش از فریدون و دیگر فرمانروایان شاهنامه می‌شناسند. او آهنگری شجاع بود که روپوش‌چرمین خود را بر سر نیزه زد و درفش آزادی‌خواهی ایرانیان را برافراشت.

«کاوه آهنگر» قهرمان اسطوره‌ای ایران است که در برابر ظلم ضحاک، پادشاه وقت قیام کرد و او را از تخت و تاج به زیر کشید. رویکرد ظلم ستیزی که کاوه در ایران باستان برپاکننده درفش آن بود در دوران اسلامی نیز با پیوند با عقاید امامان شیعه استمرار یافت تا آنجا که یکی از علل گرایش ایرانیان به تشیع و پیوند با آن بوده است. به همین جهت در دوره اسلامی نیز یکی از سادات علوی به نام “حیدر ابن علی” در کنار آرامگاه کاوه دفن شده است. این ویژگی‌های غرورانگیز و جذاب در گذشته و حال تا بدانجا با فرهنگ مردم پیوند خورده که افرادی را بر آن داشته تا خود را به کاوه منتسب کنند.

در روستای «مشهد کاوه» از توابع شهرستان چادگان استان اصفهان، مردم مزاری را تکریم می‌کنند و مدعی هستند مدفن کاوه آهنگر و قارن، پسر وی و احتمالاً دختر اوست. بنای مزار کاوه در این روستای کهن‌سال، دست‌کم سابقه‌ای ۷۰۰ ساله دارد و مربوط به دوره ایلخانی است. با معماری کاملاً اسلامی و گنبدی دو پوسته که از اهمیت تاریخی و باستان‌شناسی فراوانی برخوردار است. این بنا در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۳۲۱۱۹ به ثبت ملی رسیده است.

ایمنا

درباره نویسنده