پ٫ اردیبهشت ۶ام, ۱۴۰۳

مفهوم پیاده‌راه‌سازی تنها کف‌سازی نیست

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان گفت: مفهوم نظام سیما و منظری در شهر، پیاده‌راه‌سازی و باززنده سازی تنها کف‌سازی نیست بلکه تمام مشخصاتی که در سیما و منظر تأثیرگذارند باید ملاک عمل قرار گیرند.

نرگس نورالله‌زاده در نشست «ارزیابی عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر همدان در حوزه میراث فرهنگی» که در دفتر ایسنا برگزار شد، اظهار کرد: متأسفانه در نظام شهرسازی و معماری امروزه نمی‌توان گفت کارهایی در نظام شهرها اتفاق می‌افتد که آیندگان آن را میراث خوب تلقی کنند.

وی درباره گزارش عملکرد شورای پنجم در حوزه میراث فرهنگی توضیح داد: یکی از این اقدامات اعمال عوارض سالیانه است که پیشنهاد دادیم برای احیاء، باززنده سازی و مرمت بناهای واجد ارزش تاریخی و دارای قابلیت به کاربری‌های جدید مجوزهای رایگان درنظر گرفته شود.

نورالله‌زاده با اشاره به اینکه بعضی از مرکز محلات همدان بر اساس نظام شهرسازی یا اقدامات دیگر از رونق افتاده یا در حال از بین رفتن هستند، افزود: با این وجود هنوز چند محله وجود دارد که مرکز محلاتش با نظام قدیمی خود فعال است و واجد ارزش هستند برای این مناطق طرح تهیه شده و شورای پنجم به دنبال اجرا شدن طرح در مرکز محلات است اما متأسفانه مشکلی که هنوز هم قادر به حلش نیستیم این است که در نظام شهری تعدد ادارات و تصمیمات اداری برای اجرای بسیاری از برنامه‌های پیش‌بینی شده در مرکز محلات همسو نیستند.

این عضو شورای شهر همدان ادامه داد: سلسله دستگاه‌های خدمات رسان از جمله دستگاه‌هایی بودند که باید کارهایی را در این قسمت اجرایی می‌کردند و چون نظام یکپارچه مدیریتی وجود ندارد بخشی از اجرای صورت‌جلسات در مرکز محلات به اجرا نرسیده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های بالادستی که به حفظ میراث فرهنگی همدان کمک می‌کند، رینگ مرکزی شهر است، مطرح کرد: در طرح پیاده‌راه‌سازی باید تمام ابعاد سنجیده شود؛ مثلاً برای پیاده‌راه اکباتان تأکید داشتیم مطالعاتی اتفاق بیفتد اما برای حل مشکلِ صنف‌هایی که در این منطقه بودند مسیر دسترسی دیگری معین شد که در بخشی از تپه هگمتانه آسفالت شد و این نشان می‌دهد به همان میزان که طرحی خوب است باید دقیق و با مطالعات پیش زمینه‌ای اجرا شود تا باعث حفظ تمام داشته‌ها شود.

نورالله‌زاده‌ توضیح داد: مفهوم از نظام سیما و منظری در شهر، پیاده‌راه سازی و باززنده سازی تنها کف‌سازی نیست بلکه تمام مشخصاتی که در سیما و منظر تأثیرگذارند باید ملاک عمل قرار گیرند از جمله جداره سازی، مشاغل منطقه و … و سپس در غالب یک مجموعه کلی مورد بررسی و احیاء قرار گیرد بنابراین با کف‌سازی صرف نمی‌توان به اجرای پروژه دلخوش بود.

به اعتقاد رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان، در همدان بافت به مفهوم آنچه در کاشان و یزد از آن نام می‌بریم نداریم بلکه در این شهر مختصر بافتی مثل مرکز محلات باقیمانده است و دانه‌هایی که نمی‌توان اسمش را بافت گذاشت اما می‌شود با مفهوم بافت کارهای جدیدی انجام داد.

ایسنا

درباره نویسنده