د٫ اردیبهشت ۱۰ام, ۱۴۰۳

مفهوم میراث معماری دست‌کند در ادبیات ایران و جهان بررسی شد

مفهوم «میراث معماری دست‌کند در ادبیات ایران و جهان» به همت معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در قالب کرسی ترویجی مورد بحث قرار گرفت.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، کرسی ترویجی «میراث معماری دست‌کند در ادبیات ایران و جهان» با حضور مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی به‌عنوان ارائه دهنده، علی عمرانی‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان و ذات‌الله نیکزاد سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه به عنوان ناقد برگزار شد.

مهناز اشرفی رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی-فرهنگی در این نشست که مدیریت آن را فریبا کرمانی عضو هیأت علمی این پژوهشکده بر عهده داشت، گفت: انسان همان‌گونه که در آغاز با دقت در امور طبیعی و از جمله در زندگی جانداران سعی در شناخت بیشتر و غلبه بر آنها در شکار داشته با مشاهده زندگی حیوانات مختلف و پناه بردن آنها به سرپناه‌های طبیعی، اشکفت‌ها و غارها و با مشاهده شیوه‌های خانه‌سازی آنها الگوی مناسبی برای محل زندگی خود در مقابل سرما و گرمای طاقت فرسا و دشمنان و حیوانات درنده یافته است.

او افزود: این موارد نقش موثری در انتخاب تکنیک‌های ساخت داشته است، شناخت انسان از بستر طبیعی پیرامون و آگاهی او از لایه های مناسب زمین موجب شد تا معماری دست‌کند در مکان‌های مناسب و سازگار با بستر طبیعی شکل گیرد.

اشرفی تصریح‌کرد: میراث معماری دست‌کند از جمله مواردی است که در دهه‌های اخیر در دستور کارمحققین میراثی قرارگرفته است به طوریکه در فهرست طبقه‌بندی موضوعی انجام شده برای قرارگیری در میراث جهانی نیز در کنار سایر موضوعات دیده شده است.

رئیس پژوهشکده ابنیه و بافت‌های تاریخی‌فرهنگی گفت: در این میان اما شاهد مفاهیم متفاوت و گاه متناقض، واژگان و اصطلاحات گوناگونی هستیم که در بسیاری از موارد موجب سردرگمی و سوءتفاهم شده و همین امر هویت و ویژگی‌های مهم این نوع از میراث را تحت‌الشعاع قرارداده است.

او اظهار کرد: برای پیشگیری از این آشفتگی در بین متون لازم است که مفاهیم و معانی مشخص و شفافی از انواع این معماری و در قالب واژگان آشنا و همخوان با معماری آن تعریف شود.

اشرفی در ادامه پاسخ به این پرسش‌ها را که واژگان مصطلح در متون انگلیسی، فارسی و فرانسه کدامند و آیا همخوانی معنی‌داری بین این مفاهیم و اصطلاحات وجود دارد؟ آیا می‌توان با ارائه مفاهیم و تعاریف مشخص از گونه‌های مختلف این معماری اصطلاحات و واژگان پراکنده موجود را انسجام بخشید؟ مورد تأکید قرار داد.

در ادامه این نشست مهناز اشرفی ارائه دهنده کرسی به پرسش‌های علی عمرانی‌پور عضو هیأت علمی دانشگاه کاشان و ذات‌الله نیکزاد سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه، ناقدان این نشست پاسخ گفت.

میراث آریا

درباره نویسنده